Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499 |
Resumo: | This paper aims to contribute with elements for the problematisation, expansion, and improvement of the study of African history textbooks in Brazilian education. Textbooks are often limited by new stereotypes, with images that erase the violence present in interracial relationships. On the other hand, the authorship of these images in textbooks still does not belong, for the most part, to black artists and intellectuals. We propose an approach to the art of Rosana Paulino, with the aim of thinking about how her work: a) incorporates elements that allow us to recognise the presence of black women in the contemporary artistic context; b) calls into question the proliferation of a vision of the world that excludes women; and c) profiles any content of African History from an anti-racist horizon. |
id |
RCAP_16ddc099dc763081ecdfe512a80f1518 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13499 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinarHistória da ÁfricaLivros didáticosMulheres artistas negrasHistory of AfricaTextbooksBlack women artistsThis paper aims to contribute with elements for the problematisation, expansion, and improvement of the study of African history textbooks in Brazilian education. Textbooks are often limited by new stereotypes, with images that erase the violence present in interracial relationships. On the other hand, the authorship of these images in textbooks still does not belong, for the most part, to black artists and intellectuals. We propose an approach to the art of Rosana Paulino, with the aim of thinking about how her work: a) incorporates elements that allow us to recognise the presence of black women in the contemporary artistic context; b) calls into question the proliferation of a vision of the world that excludes women; and c) profiles any content of African History from an anti-racist horizon.O presente trabalho pretende contribuir com elementos para a problematização, o alargamento e a melhoria do estudo dos livros didáticos da História da África no ensino brasileiro. Os livros didáticos são muitas vezes limitados por novos estereótipos, em imagens que apagam a violência presente nas relações inter-raciais. Por outro lado, a autoria dessas imagens nos livros didáticos ainda não pertence, maioritariamente, a artistas e intelectuais negros. Propomos então uma aproximação a artistas como Rosana Paulino, com o objeto de pensar o modo em que a sua obra: a) incorpora elementos que permitem reconhecer a presença da mulher negra no contexto artístico contemporâneo; b) coloca em causa a proliferação de uma visão do mundo que exclui as mulheres; e c) perspetiva qualquer conteúdo da História da África sob um horizonte antirracista.FLUP-CITCEM2024-06-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499CEM – Culture, Space & Memory; No. 17 (2024): CEM; 83-96CEM – Cultura, Espaço & Memória; N.º 17 (2024): CEM; 83-962182-97482182-1097reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499https://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499/12671Direitos de Autor (c) 2024 CEM – Cultura, Espaço & Memóriainfo:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, Susana2024-06-20T20:00:14Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/13499Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-06-20T20:00:14Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar |
title |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar |
spellingShingle |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar Guerra, Susana História da África Livros didáticos Mulheres artistas negras History of Africa Textbooks Black women artists |
title_short |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar |
title_full |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar |
title_fullStr |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar |
title_full_unstemmed |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar |
title_sort |
Livros brancos, imagens negras: : uma abordagem (in)disciplinar |
author |
Guerra, Susana |
author_facet |
Guerra, Susana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Susana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da África Livros didáticos Mulheres artistas negras History of Africa Textbooks Black women artists |
topic |
História da África Livros didáticos Mulheres artistas negras History of Africa Textbooks Black women artists |
description |
This paper aims to contribute with elements for the problematisation, expansion, and improvement of the study of African history textbooks in Brazilian education. Textbooks are often limited by new stereotypes, with images that erase the violence present in interracial relationships. On the other hand, the authorship of these images in textbooks still does not belong, for the most part, to black artists and intellectuals. We propose an approach to the art of Rosana Paulino, with the aim of thinking about how her work: a) incorporates elements that allow us to recognise the presence of black women in the contemporary artistic context; b) calls into question the proliferation of a vision of the world that excludes women; and c) profiles any content of African History from an anti-racist horizon. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499 |
url |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499 https://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/13499/12671 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2024 CEM – Cultura, Espaço & Memória info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2024 CEM – Cultura, Espaço & Memória |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FLUP-CITCEM |
publisher.none.fl_str_mv |
FLUP-CITCEM |
dc.source.none.fl_str_mv |
CEM – Culture, Space & Memory; No. 17 (2024): CEM; 83-96 CEM – Cultura, Espaço & Memória; N.º 17 (2024): CEM; 83-96 2182-9748 2182-1097 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
mluisa.alvim@gmail.com |
_version_ |
1817546120381857792 |