Urban mobility in the Lisbon Metropolitan Area: a qualitative approach
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.31447/AS00032573.2017223.06 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2017223.06 |
Resumo: | This article results from a research project on inequalities and transportation in the Lisbon Metropolitan Area, and contributes to the scientific debate on the production of urban mobility. Through the analysis of a set of interviews addressed to residents in three municipalities, this study achieves two main goals. First, it describes the main transportation modes in order to identify a general trend toward an increasing use of motorized transport as a consequence of certain stages in the interviewee’s life. Second, it unveils the differentiated factors and reasons behind the choice of using public or private motorized transport. The motives mentioned by interviewees stem from the diverse experiences over their lives, and also from the impact of the current economic and financial crisis, which imposes significant constraints due to the rising costs of the various transportation modes. |
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Urban mobility in the Lisbon Metropolitan Area: a qualitative approach.Usos e meios de transporte na Área Metropolitana de Lisboa: uma abordagem qualitativa da mobilidademobilidadestransportesespaço metropolitanomobilitytransportationmetropolitan space.This article results from a research project on inequalities and transportation in the Lisbon Metropolitan Area, and contributes to the scientific debate on the production of urban mobility. Through the analysis of a set of interviews addressed to residents in three municipalities, this study achieves two main goals. First, it describes the main transportation modes in order to identify a general trend toward an increasing use of motorized transport as a consequence of certain stages in the interviewee’s life. Second, it unveils the differentiated factors and reasons behind the choice of using public or private motorized transport. The motives mentioned by interviewees stem from the diverse experiences over their lives, and also from the impact of the current economic and financial crisis, which imposes significant constraints due to the rising costs of the various transportation modes..Inserido num projeto de investigação sobre desigualdades e mobilidades na Área Metropolitana de Lisboa, este artigo pretende ser um contributo para o aprofundamento do debate sobre a produção das mobilidades espaciais em contexto urbano. Partindo de um conjunto de entrevistas a residentes em três municípios, o estudo desenvolvido reponde a dois objetivos fundamentais. Primeiro, descrever os principais usos e formas de deslocação, no sentido de identificar uma tendência que aponta para o crescente recurso a transportes motorizados a partir de marcos nas trajetórias dos entrevistados. Em segundo lugar, descortinar os fatores de diferenciação e as razões que fundamentam as escolhas entre o uso do transporte motorizado público ou particular. Os motivos enunciados derivam tanto das diversas experiências acumuladas ao longo da vida, como do impacto da crise económico-financeira, que representa um forte constrangimento relativamente à maior ponderação face aos custos implicados nas alternativas contempladas.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2017-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2017223.06https://doi.org/10.31447/AS00032573.2017223.06Análise Social; Vol. 52 N.º 223 (2017); 392-4152182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22502https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22502/16588Direitos de Autor (c) 2017 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessÁvila Cachado, Ritado Carmo, Renato MiguelFerreira, DanielaSantos, Sofia2024-03-09T06:15:40Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/22502Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:14.982536Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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