As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/fb.v0i5.6805 |
Resumo: | Since it has traditionally occupied a marginal status within the system of reputed theatrical forms, puppet theatre possesses a repertoire of great interest for a refl ection on what can be understood as «minimal theatre». This paper intends to highlight this notion by focussing on a case study, the theatre of «the puppets of Santo Aleixo». Apart from resorting to a repertoire which covers several forms either derived from farce – typically a short form – or contaminated by it, it is a kind of performance in which the dialogue as a minimal form of theatre or «meaning-form» adopts a predominant role and visibility, thereby hailing the essence of theatre itself in the Aristotelian sense. |
id |
RCAP_19083b9ee8d2fa4b114fd804e7b38e6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/6805 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo AleixoSince it has traditionally occupied a marginal status within the system of reputed theatrical forms, puppet theatre possesses a repertoire of great interest for a refl ection on what can be understood as «minimal theatre». This paper intends to highlight this notion by focussing on a case study, the theatre of «the puppets of Santo Aleixo». Apart from resorting to a repertoire which covers several forms either derived from farce – typically a short form – or contaminated by it, it is a kind of performance in which the dialogue as a minimal form of theatre or «meaning-form» adopts a predominant role and visibility, thereby hailing the essence of theatre itself in the Aristotelian sense.Devido à sua posição tradicionalmente marginal no conjunto das formas conceituadas de teatro, o teatro de marionetas possui um repertório de grande interesse para uma reflexão sobre o que se pode entender por «teatro mínimo». Esta comunicação visa demonstrá-lo a partir de um estudo de caso, o do teatro dos «Bonecos de Santo Aleixo». Além de recorrer a um repertório em que predominam formas derivadas da farsa – forma breve por excelência – ou por ela contaminadas, é um tipo de espectáculo em que o diálogo enquanto forma mínima de teatro ou «forma-sentido», assume uma visibilidade e um papel predominantes, reenviando desse modo para a própria essência do teatro na sua acepção aristotélica.UA Editora - Universidade de Aveiro2007-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/fb.v0i5.6805https://doi.org/10.34624/fb.v0i5.6805Forma Breve; No 5 (2007): Teatro mínimo; 199-208Forma Breve; n.º 5 (2007): Teatro mínimo; 199-2082183-47091645-927Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/6805https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/6805/4987Zurbach, Christineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T18:46:52Zoai:proa.ua.pt:article/6805Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:03.356518Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo |
title |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo |
spellingShingle |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo Zurbach, Christine |
title_short |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo |
title_full |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo |
title_fullStr |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo |
title_full_unstemmed |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo |
title_sort |
As formas breves e o teatro mínimo nos Bonecos de Santo Aleixo |
author |
Zurbach, Christine |
author_facet |
Zurbach, Christine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zurbach, Christine |
description |
Since it has traditionally occupied a marginal status within the system of reputed theatrical forms, puppet theatre possesses a repertoire of great interest for a refl ection on what can be understood as «minimal theatre». This paper intends to highlight this notion by focussing on a case study, the theatre of «the puppets of Santo Aleixo». Apart from resorting to a repertoire which covers several forms either derived from farce – typically a short form – or contaminated by it, it is a kind of performance in which the dialogue as a minimal form of theatre or «meaning-form» adopts a predominant role and visibility, thereby hailing the essence of theatre itself in the Aristotelian sense. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-01-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/fb.v0i5.6805 https://doi.org/10.34624/fb.v0i5.6805 |
url |
https://doi.org/10.34624/fb.v0i5.6805 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/6805 https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/6805/4987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora - Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora - Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Forma Breve; No 5 (2007): Teatro mínimo; 199-208 Forma Breve; n.º 5 (2007): Teatro mínimo; 199-208 2183-4709 1645-927X reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130494920556544 |