Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v3i1.175 |
Resumo: | For new generations, digital culture is mainly represented in the use of the Internet. Exploring the perception that children have in terms of their Internet skills presents challenges at methodological and conceptual levels. This article develops two approaches of the study of children uses of Internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods when researching with children. It proposes to consider the relevance of these two elements in the process of approaching the diversity of experiences of children in their everyday interaction with Internet. |
id |
RCAP_19873987c0e778cdf0eca1da6fec8fb8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/175 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methodsLos niños y el internet: la nueva sociología de la infancia y el uso de métodos visualeschildrenInternetvisual methodsnew sociology of childhoodfocus groupsniñosInternetmétodos visualesnueva sociología de la infanciagrupos focalesFor new generations, digital culture is mainly represented in the use of the Internet. Exploring the perception that children have in terms of their Internet skills presents challenges at methodological and conceptual levels. This article develops two approaches of the study of children uses of Internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods when researching with children. It proposes to consider the relevance of these two elements in the process of approaching the diversity of experiences of children in their everyday interaction with Internet.Para las nuevas generaciones, la cultura digital está representada principalmente en los usos del Internet. Explorar la percepción que los niños tienen de sus competencias en el uso del Internet, supone retos a nivel metodológico y conceptual. El presente artículo desarrolla dos aspectos del estudio de los usos del Internet por parte de la población infantil: el enfoque la nueva sociología de la infancia y el uso de los métodos visuales. Se propone reflexionar sobre la relevancia de estos dos elementos en el proceso de acercarse a la heterogeneidad de experiencias de los niños en su interacción cotidiana con el Internet.Para as novas gerações, a cultura digital está representada principalmente nos usos da Internet. Explorar a percepção que as crianças têm de suas habilidades no uso da Internet apresenta desafios a nível metodológico e conceitual. Este artigo desenvolve dois aspectos do estudo dos usos da Internet pela população infantil: a abordagem da nova sociologia da infância e o uso de métodos visuais. Propõe-se refletir sobre a relevância desses dois elementos no processo de abordagem da heterogeneidade das experiências infantis em sua interação diária com a Internet. Sopcom2014-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v3i1.175https://doi.org/10.58050/comunicando.v3i1.175Revista Comunicando; Vol. 3 No. 1 (2014): The Challenges of Research in Communication Sciences: Debates and Future Prospects; 220 - 233Revista Comunicando; Vol. 3 Núm. 1 (2014): Los Retos de la Investigación en Ciencias de la Comunicación: Debates y Perspectivas de Futuro; 220 - 233Revista Comunicando; Vol. 3 N.º 1 (2014): Os Desafios da Investigação em Ciências da Comunicação: Debates e Perspetivas de Futuro; 220 - 2332182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/175https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/175/113Ordosgoitia, Rocío LópezRodrigues, António M.info:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:02Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/175Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:32.644051Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods Los niños y el internet: la nueva sociología de la infancia y el uso de métodos visuales |
title |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods |
spellingShingle |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods Ordosgoitia, Rocío López children Internet visual methods new sociology of childhood focus groups niños Internet métodos visuales nueva sociología de la infancia grupos focales |
title_short |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods |
title_full |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods |
title_fullStr |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods |
title_full_unstemmed |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods |
title_sort |
Children and the internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods |
author |
Ordosgoitia, Rocío López |
author_facet |
Ordosgoitia, Rocío López Rodrigues, António M. |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, António M. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ordosgoitia, Rocío López Rodrigues, António M. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
children Internet visual methods new sociology of childhood focus groups niños Internet métodos visuales nueva sociología de la infancia grupos focales |
topic |
children Internet visual methods new sociology of childhood focus groups niños Internet métodos visuales nueva sociología de la infancia grupos focales |
description |
For new generations, digital culture is mainly represented in the use of the Internet. Exploring the perception that children have in terms of their Internet skills presents challenges at methodological and conceptual levels. This article develops two approaches of the study of children uses of Internet: the new sociology of childhood and the use of visual methods when researching with children. It proposes to consider the relevance of these two elements in the process of approaching the diversity of experiences of children in their everyday interaction with Internet. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v3i1.175 https://doi.org/10.58050/comunicando.v3i1.175 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v3i1.175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/175 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/175/113 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 3 No. 1 (2014): The Challenges of Research in Communication Sciences: Debates and Future Prospects; 220 - 233 Revista Comunicando; Vol. 3 Núm. 1 (2014): Los Retos de la Investigación en Ciencias de la Comunicación: Debates y Perspectivas de Futuro; 220 - 233 Revista Comunicando; Vol. 3 N.º 1 (2014): Os Desafios da Investigação em Ciências da Comunicação: Debates e Perspetivas de Futuro; 220 - 233 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138188685475840 |