Hollywood melodrama: representations of gender and ethnicity in the film “Imitation of life” (1959)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos Maia, Ana Filipa
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.221
Resumo: Melodrama achieved great popularity in the 1950’s, featured in the film and culture industry led by Hollywood. Considered to be a minor genre by the critics, who thought melodrama simply as a way of entertaining audiences, the following generations have (re)considered its cultural and social value. Films such as Imitation of Life, directed by Douglas Sirk in 1959, bring symbolic stories and roles to the big screen, raising questions of identity, gender and ethnicity, namely. Combining theoretical reflection with content analysis, in a cultural studies perspective, it is aimed to understand moments in which the dominant ideology is reproduced and also the emancipating value of melodramas.
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spelling Hollywood melodrama: representations of gender and ethnicity in the film “Imitation of life” (1959)O melodrama em Hollywood: representações de género e etnicidade no filme “Imitation of life” (1959)Estudos CulturaisCinemaMelodramaGéneroEtnicidadeCultural StudiesCinemaMelodramaGenderEthnicityMelodrama achieved great popularity in the 1950’s, featured in the film and culture industry led by Hollywood. Considered to be a minor genre by the critics, who thought melodrama simply as a way of entertaining audiences, the following generations have (re)considered its cultural and social value. Films such as Imitation of Life, directed by Douglas Sirk in 1959, bring symbolic stories and roles to the big screen, raising questions of identity, gender and ethnicity, namely. Combining theoretical reflection with content analysis, in a cultural studies perspective, it is aimed to understand moments in which the dominant ideology is reproduced and also the emancipating value of melodramas.O melodrama alcançou grande popularidade na década de 1950, enquadrado na indústria cinematográfica e cultural protagonizada por Hollywood. Considerado um género menor pela crítica, ao qual se atribuíam meras capacidades de entretenimento das massas, as gerações subsequentes têm (re)pensado o seu valor cultural e social. Filmes como Imitation of Life, realizado por Douglas Sirk em 1959, trazem ao grande ecrã histórias e papéis simbólicos que despertam questões de identidade, género e etnicidade, nomeadamente. Cruzando a reflexão teórica com a análise de conteúdo do filme, e segundo a perspetiva dos estudos culturais, pretende-se compreender momentos de reprodução de ideologias dominantes e o valor emancipatório do género melodramático no cinema.Sopcom2015-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.221https://doi.org/10.58050/comunicando.v4i1.221Revista Comunicando; Vol. 4 No. 1 (2015): Society in Focus: Policy Issues and Societal Challenges; 184 - 205Revista Comunicando; Vol. 4 Núm. 1 (2015): La Sociedad en el Punto de Mira: Cuestiones Políticas y Retos Sociales; 184 - 205Revista Comunicando; Vol. 4 N.º 1 (2015): A Sociedade em Foco: Questões Políticas e Desafios Societais; 184 - 2052182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/221https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/221/156Matos Maia, Ana Filipainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:07Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/221Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:34.710298Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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