As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2014.3417 |
Resumo: | Considering the changes that technological evolution has provoked in the education system and the fact that Information and Communication Technologies (ICT) cannot be dissociated from the pedagogical practices adopted with blind or visual impaired students, for the study and understanding of this reality, it is essential to assess the opinion of the professionals who work daily in the educational process of these students with special needs. This research, predominantly quantitative, intends to analyze the teacher’s perceptions, who teach blind or visually impaired students of 2nd and 3rd cycles of primary and secondary education in the reference schools for the education of blind or visual impaired students, in mainland Portugal, of their knowledge, teaching and training in this area of ICT. The results reveal a sample confident in their technological capabilities, however with little resourcefulness in some tools and applications specific to the area of visual impairment and blindness, and a very significant number of teachers ignoring many of these. Another finding is that the lack of specific training is considered the main obstacle for teachers, with regard to a real integration of ICT in the teaching and learning of these students. |
id |
RCAP_1be3e2d4e3e48e7bebd907a9648aba56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3417 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referênciaConsidering the changes that technological evolution has provoked in the education system and the fact that Information and Communication Technologies (ICT) cannot be dissociated from the pedagogical practices adopted with blind or visual impaired students, for the study and understanding of this reality, it is essential to assess the opinion of the professionals who work daily in the educational process of these students with special needs. This research, predominantly quantitative, intends to analyze the teacher’s perceptions, who teach blind or visually impaired students of 2nd and 3rd cycles of primary and secondary education in the reference schools for the education of blind or visual impaired students, in mainland Portugal, of their knowledge, teaching and training in this area of ICT. The results reveal a sample confident in their technological capabilities, however with little resourcefulness in some tools and applications specific to the area of visual impairment and blindness, and a very significant number of teachers ignoring many of these. Another finding is that the lack of specific training is considered the main obstacle for teachers, with regard to a real integration of ICT in the teaching and learning of these students.Considerando as mudanças que a evolução tecnológica tem provocado no sistema educativo e não podendo as Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) ser desvinculadas das práticas pedagógicas adotadas com os alunos cegos e com baixa visão, para o estudo e compreensão desta realidade, é fundamental aferir a opinião dos profissionais que trabalham diariamente em prol do processo educativo destes alunos com necessidades educativas especiais. Este estudo, de natureza predominantemente quantitativa, pretende analisar a perceção dos docentes que lecionam alunos com deficiência visual, do 2.º e 3.º ciclos do ensino básico e do ensino secundário, nas escolas de referência para a educação de alunos cegos e com baixa visão, em Portugal Continental, sobre os seus conhecimentos, práticas pedagógicas e formação na área das TIC, visando o ensino e aprendizagem dos mesmos. Os resultados revelam uma amostra confiante nas suas capacidades tecnológicas, contudo com manifestas lacunas no que diz respeito ao conhecimento e desenvoltura em algumas ferramentas e aplicações informáticas específicas para a área da deficiência visual. Uma outra constatação é o facto de a falta de formação específica ser o principal obstáculo considerado pelos docentes no que respeita a uma real integração das TIC no processo educativo destes alunos.Universidade Católica Portuguesa2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2014.3417oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3417Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 14 (2014): Autoavaliação das escolas; 153-1722182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2014.n14reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3417https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2014.3417https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3417/3314Direitos de Autor (c) 2014 Sara Isabel Moça Ramos, António Manuel Valente de Andradehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Sara Isabel MoçaAndrade, António Manuel Valente de2022-05-24T16:54:53Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3417Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:56.168200Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência |
title |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência |
spellingShingle |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência Ramos, Sara Isabel Moça |
title_short |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência |
title_full |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência |
title_fullStr |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência |
title_full_unstemmed |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência |
title_sort |
As TIC na educação de alunos cegos e com baixa visão. a perspetiva dos professores das escolas de referência |
author |
Ramos, Sara Isabel Moça |
author_facet |
Ramos, Sara Isabel Moça Andrade, António Manuel Valente de |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, António Manuel Valente de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Sara Isabel Moça Andrade, António Manuel Valente de |
description |
Considering the changes that technological evolution has provoked in the education system and the fact that Information and Communication Technologies (ICT) cannot be dissociated from the pedagogical practices adopted with blind or visual impaired students, for the study and understanding of this reality, it is essential to assess the opinion of the professionals who work daily in the educational process of these students with special needs. This research, predominantly quantitative, intends to analyze the teacher’s perceptions, who teach blind or visually impaired students of 2nd and 3rd cycles of primary and secondary education in the reference schools for the education of blind or visual impaired students, in mainland Portugal, of their knowledge, teaching and training in this area of ICT. The results reveal a sample confident in their technological capabilities, however with little resourcefulness in some tools and applications specific to the area of visual impairment and blindness, and a very significant number of teachers ignoring many of these. Another finding is that the lack of specific training is considered the main obstacle for teachers, with regard to a real integration of ICT in the teaching and learning of these students. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2014.3417 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3417 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2014.3417 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3417 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3417 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2014.3417 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3417/3314 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Sara Isabel Moça Ramos, António Manuel Valente de Andrade http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Sara Isabel Moça Ramos, António Manuel Valente de Andrade http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 14 (2014): Autoavaliação das escolas; 153-172 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2014.n14 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129851720892416 |