Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo, Isabel
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.105
Resumo: Films allow us to understand how far our projections go. Virtual worlds, complex realities, fragmentation of relationships, plots with no promise of happy ending are some of the characteristics of the contemporary cinema. The evolution without limits of the new technologies contributed to the creation of parallel worlds, imaginary beings and, in certain films, with identifications with the reality that provide sensations that come to thrill us. This paper aims to discuss the ways that lines the film today, analyzing two films, one Spanish and one Portuguese: America, by Joa?o Nuno Pinto (2010) and The Skin I Live In by Pedro Almodo?var (2011). Indeed the specificities of post-modernity are present in greater or lesser degree in the analyzed movies and the concepts proposed by MARTINS (2011) featuring the imagery in this context appear to be lenses that help us understand who we are today, based on our screen projections and identifications.
id RCAP_1c3c5eb48c66afb144146dc4ea424cee
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/105
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habitoimaginarypostmodernitycinemaimagináriopós-modernidadecinemaFilms allow us to understand how far our projections go. Virtual worlds, complex realities, fragmentation of relationships, plots with no promise of happy ending are some of the characteristics of the contemporary cinema. The evolution without limits of the new technologies contributed to the creation of parallel worlds, imaginary beings and, in certain films, with identifications with the reality that provide sensations that come to thrill us. This paper aims to discuss the ways that lines the film today, analyzing two films, one Spanish and one Portuguese: America, by Joa?o Nuno Pinto (2010) and The Skin I Live In by Pedro Almodo?var (2011). Indeed the specificities of post-modernity are present in greater or lesser degree in the analyzed movies and the concepts proposed by MARTINS (2011) featuring the imagery in this context appear to be lenses that help us understand who we are today, based on our screen projections and identifications.O cinema permite-nos compreender até onde vão as nossas projeções. Mundos virtuais e imaginários, realidades complexas, fragmentação das relações, enredos sem promessa de desenlace feliz são algumas das particularidades que parecem caracterizar o cinema na contemporaneidade. A evolução sem limites das novas tecnologias contribuíram para a criação de mundos paralelos, seres imaginários e, em determinados filmes, com identificações com a realidade que proporcionam sensações que chegam a emocionar-nos. Neste trabalho pretende-se discutir as formas de que se reveste o cinema na atualidade, analisando dois filmes, um espanhol e outro português: América, de João Nuno Pinto (2010) e La Piel Que Habito, de Pedro Almod´ovar (2011). As especificidades da pós-modernidade estão presentes em maior ou menor intensidade nos filmes em análise e os conceitos propostos por MARTINS (2011), que caracterizam o imaginário neste contexto, parecem constituir lentes que nos auxiliam a compreender quem somos hoje, com base nas nossas projeções-identificações transformadas em imagens em movimento.Sopcom2012-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.105https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.105Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 136 - 151Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 136 - 151Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 136 - 1512182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/105https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/105/47Macedo, Isabelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:28:50Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/105Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:29.662233Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
title Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
spellingShingle Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
Macedo, Isabel
imaginary
postmodernity
cinema
imaginário
pós-modernidade
cinema
title_short Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
title_full Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
title_fullStr Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
title_full_unstemmed Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
title_sort Cinema na pós-modernidade: Os imaginários barroco, trágico e grotesco nos filmes América e La Piel Que Habito
author Macedo, Isabel
author_facet Macedo, Isabel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo, Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv imaginary
postmodernity
cinema
imaginário
pós-modernidade
cinema
topic imaginary
postmodernity
cinema
imaginário
pós-modernidade
cinema
description Films allow us to understand how far our projections go. Virtual worlds, complex realities, fragmentation of relationships, plots with no promise of happy ending are some of the characteristics of the contemporary cinema. The evolution without limits of the new technologies contributed to the creation of parallel worlds, imaginary beings and, in certain films, with identifications with the reality that provide sensations that come to thrill us. This paper aims to discuss the ways that lines the film today, analyzing two films, one Spanish and one Portuguese: America, by Joa?o Nuno Pinto (2010) and The Skin I Live In by Pedro Almodo?var (2011). Indeed the specificities of post-modernity are present in greater or lesser degree in the analyzed movies and the concepts proposed by MARTINS (2011) featuring the imagery in this context appear to be lenses that help us understand who we are today, based on our screen projections and identifications.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.105
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.105
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/105
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/105/47
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 136 - 151
Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 136 - 151
Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 136 - 151
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188206276608