O emocional nos desvios comportamentais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/5827
Resumo: Although the question of the behavioural deviance has been a more and more current phenomena at our schoots and in society in general, it has been due to various factors, except to the influence of emotions. Thus, the main goal of this study consists in verifying the influence of emotions in behaviour and learning. From a methological point of view, this is a study of qualitative nature, using the Case Study. We have setected four cases of thirteen to fourteen year-old students with behavioural deviance. The instruments used in the data recollection were the inquiries to students and teachers, the drawíng. the scales and the interviews complemented with information of other school documents. The data analysis allowed us to know the students' family retationships as well as their interpersonal relationships at school and their resilience level. Furthermore, we have known the teachers' representations about emotions and behavioural deviance and the strategies they suggest to remediate the lack of emotion and the behavioural deviance of some students.
id RCAP_1ce38ae12afeea001fa446b12d110a7f
oai_identifier_str oai:ria.ua.pt:10773/5827
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O emocional nos desvios comportamentaisPsicologia do desenvolvimentoPsicopatologiaAlunos do básico 3º cicloSaúde mentalEmoçõesRelações interpessoaisComportamento anti-socialAlthough the question of the behavioural deviance has been a more and more current phenomena at our schoots and in society in general, it has been due to various factors, except to the influence of emotions. Thus, the main goal of this study consists in verifying the influence of emotions in behaviour and learning. From a methological point of view, this is a study of qualitative nature, using the Case Study. We have setected four cases of thirteen to fourteen year-old students with behavioural deviance. The instruments used in the data recollection were the inquiries to students and teachers, the drawíng. the scales and the interviews complemented with information of other school documents. The data analysis allowed us to know the students' family retationships as well as their interpersonal relationships at school and their resilience level. Furthermore, we have known the teachers' representations about emotions and behavioural deviance and the strategies they suggest to remediate the lack of emotion and the behavioural deviance of some students.A questão dos desvios comportamentais, embora senco um fenómeno cada vez mais presente nas nossas escolas e na sociedade em geral, tem sido atribuído a diversos factores, descurando-se, porém, a influência das emoções. Assim, o objectivo principal deste estudo consiste em verificar a influência das emoções no comportamento o na aprendizagem. Do ponto de vista metodológico, trata-se de um estudo de natureza qualitativa, pois privilegia-se o Estudo de Caso. Seleccionámos quatro casos de alunos com desvios comportamentais, com idades compreendidas entre os treze e os catorze anos. Os instrumentos utilizados na recolha de dados foram os questionários a alunos e professores, o desenho, as escalas e as entrevistas, complementados com informações recolhidas em documentos da escola. A análise dos dados permitiu conhecer as relações familiares dos alunos, bem como as suas relações interpessoais na escola e o seu nível de resiliência. Para além disso, ficámos a conhecer as representações dos professores acerca das emoções e dos desvios comportamentais, assim como as medidas que sugerem para colmataras carências emocionais e os desvios comportamentais de alguns alunos. Concluímos que os casos apresentados com desvios comportamentais graves, se encontravam inseridos em famílias disfuncionais, nas quais não se privilegia o ambiente afectivo-emocional equilibrado, o que conduzirá a relações interpessoais negativas quer na escola, quer na sociedade.Universidade de Aveiro2012-02-06T14:34:22Z2010-01-01T00:00:00Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10773/5827porAlmeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-22T11:09:40Zoai:ria.ua.pt:10773/5827Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:44:01.825001Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O emocional nos desvios comportamentais
title O emocional nos desvios comportamentais
spellingShingle O emocional nos desvios comportamentais
Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de
Psicologia do desenvolvimento
Psicopatologia
Alunos do básico 3º ciclo
Saúde mental
Emoções
Relações interpessoais
Comportamento anti-social
title_short O emocional nos desvios comportamentais
title_full O emocional nos desvios comportamentais
title_fullStr O emocional nos desvios comportamentais
title_full_unstemmed O emocional nos desvios comportamentais
title_sort O emocional nos desvios comportamentais
author Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de
author_facet Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia do desenvolvimento
Psicopatologia
Alunos do básico 3º ciclo
Saúde mental
Emoções
Relações interpessoais
Comportamento anti-social
topic Psicologia do desenvolvimento
Psicopatologia
Alunos do básico 3º ciclo
Saúde mental
Emoções
Relações interpessoais
Comportamento anti-social
description Although the question of the behavioural deviance has been a more and more current phenomena at our schoots and in society in general, it has been due to various factors, except to the influence of emotions. Thus, the main goal of this study consists in verifying the influence of emotions in behaviour and learning. From a methological point of view, this is a study of qualitative nature, using the Case Study. We have setected four cases of thirteen to fourteen year-old students with behavioural deviance. The instruments used in the data recollection were the inquiries to students and teachers, the drawíng. the scales and the interviews complemented with information of other school documents. The data analysis allowed us to know the students' family retationships as well as their interpersonal relationships at school and their resilience level. Furthermore, we have known the teachers' representations about emotions and behavioural deviance and the strategies they suggest to remediate the lack of emotion and the behavioural deviance of some students.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01T00:00:00Z
2010
2012-02-06T14:34:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10773/5827
url http://hdl.handle.net/10773/5827
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137490620121088