O emocional nos desvios comportamentais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10773/5827 |
Resumo: | Although the question of the behavioural deviance has been a more and more current phenomena at our schoots and in society in general, it has been due to various factors, except to the influence of emotions. Thus, the main goal of this study consists in verifying the influence of emotions in behaviour and learning. From a methological point of view, this is a study of qualitative nature, using the Case Study. We have setected four cases of thirteen to fourteen year-old students with behavioural deviance. The instruments used in the data recollection were the inquiries to students and teachers, the drawíng. the scales and the interviews complemented with information of other school documents. The data analysis allowed us to know the students' family retationships as well as their interpersonal relationships at school and their resilience level. Furthermore, we have known the teachers' representations about emotions and behavioural deviance and the strategies they suggest to remediate the lack of emotion and the behavioural deviance of some students. |
id |
RCAP_1ce38ae12afeea001fa446b12d110a7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ria.ua.pt:10773/5827 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O emocional nos desvios comportamentaisPsicologia do desenvolvimentoPsicopatologiaAlunos do básico 3º cicloSaúde mentalEmoçõesRelações interpessoaisComportamento anti-socialAlthough the question of the behavioural deviance has been a more and more current phenomena at our schoots and in society in general, it has been due to various factors, except to the influence of emotions. Thus, the main goal of this study consists in verifying the influence of emotions in behaviour and learning. From a methological point of view, this is a study of qualitative nature, using the Case Study. We have setected four cases of thirteen to fourteen year-old students with behavioural deviance. The instruments used in the data recollection were the inquiries to students and teachers, the drawíng. the scales and the interviews complemented with information of other school documents. The data analysis allowed us to know the students' family retationships as well as their interpersonal relationships at school and their resilience level. Furthermore, we have known the teachers' representations about emotions and behavioural deviance and the strategies they suggest to remediate the lack of emotion and the behavioural deviance of some students.A questão dos desvios comportamentais, embora senco um fenómeno cada vez mais presente nas nossas escolas e na sociedade em geral, tem sido atribuído a diversos factores, descurando-se, porém, a influência das emoções. Assim, o objectivo principal deste estudo consiste em verificar a influência das emoções no comportamento o na aprendizagem. Do ponto de vista metodológico, trata-se de um estudo de natureza qualitativa, pois privilegia-se o Estudo de Caso. Seleccionámos quatro casos de alunos com desvios comportamentais, com idades compreendidas entre os treze e os catorze anos. Os instrumentos utilizados na recolha de dados foram os questionários a alunos e professores, o desenho, as escalas e as entrevistas, complementados com informações recolhidas em documentos da escola. A análise dos dados permitiu conhecer as relações familiares dos alunos, bem como as suas relações interpessoais na escola e o seu nível de resiliência. Para além disso, ficámos a conhecer as representações dos professores acerca das emoções e dos desvios comportamentais, assim como as medidas que sugerem para colmataras carências emocionais e os desvios comportamentais de alguns alunos. Concluímos que os casos apresentados com desvios comportamentais graves, se encontravam inseridos em famílias disfuncionais, nas quais não se privilegia o ambiente afectivo-emocional equilibrado, o que conduzirá a relações interpessoais negativas quer na escola, quer na sociedade.Universidade de Aveiro2012-02-06T14:34:22Z2010-01-01T00:00:00Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10773/5827porAlmeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-22T11:09:40Zoai:ria.ua.pt:10773/5827Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:44:01.825001Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O emocional nos desvios comportamentais |
title |
O emocional nos desvios comportamentais |
spellingShingle |
O emocional nos desvios comportamentais Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de Psicologia do desenvolvimento Psicopatologia Alunos do básico 3º ciclo Saúde mental Emoções Relações interpessoais Comportamento anti-social |
title_short |
O emocional nos desvios comportamentais |
title_full |
O emocional nos desvios comportamentais |
title_fullStr |
O emocional nos desvios comportamentais |
title_full_unstemmed |
O emocional nos desvios comportamentais |
title_sort |
O emocional nos desvios comportamentais |
author |
Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de |
author_facet |
Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Ana Teresa Nunes Pinheiro Dias de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia do desenvolvimento Psicopatologia Alunos do básico 3º ciclo Saúde mental Emoções Relações interpessoais Comportamento anti-social |
topic |
Psicologia do desenvolvimento Psicopatologia Alunos do básico 3º ciclo Saúde mental Emoções Relações interpessoais Comportamento anti-social |
description |
Although the question of the behavioural deviance has been a more and more current phenomena at our schoots and in society in general, it has been due to various factors, except to the influence of emotions. Thus, the main goal of this study consists in verifying the influence of emotions in behaviour and learning. From a methological point of view, this is a study of qualitative nature, using the Case Study. We have setected four cases of thirteen to fourteen year-old students with behavioural deviance. The instruments used in the data recollection were the inquiries to students and teachers, the drawíng. the scales and the interviews complemented with information of other school documents. The data analysis allowed us to know the students' family retationships as well as their interpersonal relationships at school and their resilience level. Furthermore, we have known the teachers' representations about emotions and behavioural deviance and the strategies they suggest to remediate the lack of emotion and the behavioural deviance of some students. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01T00:00:00Z 2010 2012-02-06T14:34:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10773/5827 |
url |
http://hdl.handle.net/10773/5827 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137490620121088 |