Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Nelson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Aires, Ana Paula, Catarino, Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580
Resumo: This paper focuses on the importance of students’ motivation to learn geometry. It focuses on the recent mathematics textbooks adopted for the school year 2022/23 and the integration of references to daily life and students’ experiences that can interest them and lead them to relate the subject contents to their daily lives. Based on the analysis of two new textbooks, we found that despite this integration, we still face some lack of incentive to curiosity and motivation based on situations of connection and articulation with the students’ reality.
id RCAP_1eda47a3d6153f9927e27e5de16c2303
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/32580
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometryInclusión de elementos cotidianos en libros de texto recientes: Motivación de los alumnos para la geometríaInclusão de elementos do quotidiano em recentes Manuais escolares: Motivação dos alunos para a GeometriaThis paper focuses on the importance of students’ motivation to learn geometry. It focuses on the recent mathematics textbooks adopted for the school year 2022/23 and the integration of references to daily life and students’ experiences that can interest them and lead them to relate the subject contents to their daily lives. Based on the analysis of two new textbooks, we found that despite this integration, we still face some lack of incentive to curiosity and motivation based on situations of connection and articulation with the students’ reality.Este trabajo se centra en la importancia de la motivación de los alumnos para el aprendizaje de la geometría, centrándose en los recientes libros de texto de matemáticas, en adopción para el curso escolar 2022/23, y en la integración de referencias a la vida cotidiana y a las experiencias de los alumnos que puedan interesarles y llevarlos a relacionar el contenido de la asignatura con su vida diaria. A partir del análisis de dos nuevos libros de texto, encontramos que, a pesar de esta integración, todavía nos encontramos con cierta falta de incentivo a la curiosidad y la motivación, a partir de situaciones de conexión y articulación con la realidad de los estudiantes.O presente trabalho incide sobre a importância da motivação dos alunos para a aprendizagem da geometria, centrando as atenções nos recentes manuais escolares de matemática, em adoção para o ano letivo de 2022/23, e na integração de referências ao quotidiano e vivências dos alunos que os possam interessar e levar a relacionar os conteúdos disciplinares com o seu dia-a-dia. A partir da análise de dois novos manuais, constatamos que apesar dessa integração, continuamos a deparar-nos com alguma falta de incentivo à curiosidade e motivação, baseada em situações de ligação e articulação com a realidade dos alunos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 117-130Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 117-130Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 117-130Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 117-1301647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580/22338http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, NelsonAires, Ana PaulaCatarino, Paula2023-09-22T10:19:41Zoai:proa.ua.pt:article/32580Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:35.261564Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
Inclusión de elementos cotidianos en libros de texto recientes: Motivación de los alumnos para la geometría
Inclusão de elementos do quotidiano em recentes Manuais escolares: Motivação dos alunos para a Geometria
title Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
spellingShingle Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
Alves, Nelson
title_short Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
title_full Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
title_fullStr Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
title_full_unstemmed Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
title_sort Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
author Alves, Nelson
author_facet Alves, Nelson
Aires, Ana Paula
Catarino, Paula
author_role author
author2 Aires, Ana Paula
Catarino, Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Nelson
Aires, Ana Paula
Catarino, Paula
description This paper focuses on the importance of students’ motivation to learn geometry. It focuses on the recent mathematics textbooks adopted for the school year 2022/23 and the integration of references to daily life and students’ experiences that can interest them and lead them to relate the subject contents to their daily lives. Based on the analysis of two new textbooks, we found that despite this integration, we still face some lack of incentive to curiosity and motivation based on situations of connection and articulation with the students’ reality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580
url https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580/22338
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 117-130
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 117-130
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 117-130
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 117-130
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574341853184