Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580 |
Resumo: | This paper focuses on the importance of students’ motivation to learn geometry. It focuses on the recent mathematics textbooks adopted for the school year 2022/23 and the integration of references to daily life and students’ experiences that can interest them and lead them to relate the subject contents to their daily lives. Based on the analysis of two new textbooks, we found that despite this integration, we still face some lack of incentive to curiosity and motivation based on situations of connection and articulation with the students’ reality. |
id |
RCAP_1eda47a3d6153f9927e27e5de16c2303 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/32580 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometryInclusión de elementos cotidianos en libros de texto recientes: Motivación de los alumnos para la geometríaInclusão de elementos do quotidiano em recentes Manuais escolares: Motivação dos alunos para a GeometriaThis paper focuses on the importance of students’ motivation to learn geometry. It focuses on the recent mathematics textbooks adopted for the school year 2022/23 and the integration of references to daily life and students’ experiences that can interest them and lead them to relate the subject contents to their daily lives. Based on the analysis of two new textbooks, we found that despite this integration, we still face some lack of incentive to curiosity and motivation based on situations of connection and articulation with the students’ reality.Este trabajo se centra en la importancia de la motivación de los alumnos para el aprendizaje de la geometría, centrándose en los recientes libros de texto de matemáticas, en adopción para el curso escolar 2022/23, y en la integración de referencias a la vida cotidiana y a las experiencias de los alumnos que puedan interesarles y llevarlos a relacionar el contenido de la asignatura con su vida diaria. A partir del análisis de dos nuevos libros de texto, encontramos que, a pesar de esta integración, todavía nos encontramos con cierta falta de incentivo a la curiosidad y la motivación, a partir de situaciones de conexión y articulación con la realidad de los estudiantes.O presente trabalho incide sobre a importância da motivação dos alunos para a aprendizagem da geometria, centrando as atenções nos recentes manuais escolares de matemática, em adoção para o ano letivo de 2022/23, e na integração de referências ao quotidiano e vivências dos alunos que os possam interessar e levar a relacionar os conteúdos disciplinares com o seu dia-a-dia. A partir da análise de dois novos manuais, constatamos que apesar dessa integração, continuamos a deparar-nos com alguma falta de incentivo à curiosidade e motivação, baseada em situações de ligação e articulação com a realidade dos alunos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 117-130Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 117-130Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 117-130Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 117-1301647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580/22338http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, NelsonAires, Ana PaulaCatarino, Paula2023-09-22T10:19:41Zoai:proa.ua.pt:article/32580Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:35.261564Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry Inclusión de elementos cotidianos en libros de texto recientes: Motivación de los alumnos para la geometría Inclusão de elementos do quotidiano em recentes Manuais escolares: Motivação dos alunos para a Geometria |
title |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry |
spellingShingle |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry Alves, Nelson |
title_short |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry |
title_full |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry |
title_fullStr |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry |
title_full_unstemmed |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry |
title_sort |
Inclusion of daily life elements in recent textbooks: students’ motivation for geometry |
author |
Alves, Nelson |
author_facet |
Alves, Nelson Aires, Ana Paula Catarino, Paula |
author_role |
author |
author2 |
Aires, Ana Paula Catarino, Paula |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Nelson Aires, Ana Paula Catarino, Paula |
description |
This paper focuses on the importance of students’ motivation to learn geometry. It focuses on the recent mathematics textbooks adopted for the school year 2022/23 and the integration of references to daily life and students’ experiences that can interest them and lead them to relate the subject contents to their daily lives. Based on the analysis of two new textbooks, we found that despite this integration, we still face some lack of incentive to curiosity and motivation based on situations of connection and articulation with the students’ reality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580 https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32580/22338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 117-130 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 117-130 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 117-130 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 117-130 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574341853184 |