Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Sandro
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656
Resumo: This essay proposes to articulate the manifestations of experimental acting in film with the Platonic concept of ‘bad mimesis’. I analyse a series of films from modern movements set in the 1960s and 70s, outside of what is conventionally known as ‘classic cinematographic art’. The experimental actor denies the primacy of mimesis as representation in three moments, as defined by Platonic thought: simile falseness; emptiness of appearance; and incompleteness of the sign.
id RCAP_1fcc05c0501e13791a7f9313a44731a0
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/656
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representationO ator experimental no cinema: mimese-jogo nas fronteiras da re-presentaçãoExperimental actingExperimental cinemamimesisPlatoAtuação experimentalCinema experimentalmimesePlatãoThis essay proposes to articulate the manifestations of experimental acting in film with the Platonic concept of ‘bad mimesis’. I analyse a series of films from modern movements set in the 1960s and 70s, outside of what is conventionally known as ‘classic cinematographic art’. The experimental actor denies the primacy of mimesis as representation in three moments, as defined by Platonic thought: simile falseness; emptiness of appearance; and incompleteness of the sign.Este trabalho propõe articular as manifestações do ator experimental no cinema com o conceito de ‘má mimese’ do pensamento Platónico, tomando para análise uma leva de obras cinematográficas modernas, de movimentos espraiados nos anos de 1960-70 e situados fora do que se convencionou classificar de ‘arte cinematográfica clássica’. O ator experimental nega os primados da mimese como representação em três momentos definidos pelo pensamento Platónico: falsidade do símile; vacuidade da aparência; e incompletude do signo.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656oai:aim.org.pt/ojs/:article/656Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 26-47Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 26-472183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/656https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/656/390Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Sandro2022-09-05T12:31:02ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
O ator experimental no cinema: mimese-jogo nas fronteiras da re-presentação
title Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
spellingShingle Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
de Oliveira, Sandro
Experimental acting
Experimental cinema
mimesis
Plato
Atuação experimental
Cinema experimental
mimese
Platão
title_short Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
title_full Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
title_fullStr Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
title_full_unstemmed Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
title_sort Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
author de Oliveira, Sandro
author_facet de Oliveira, Sandro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Sandro
dc.subject.por.fl_str_mv Experimental acting
Experimental cinema
mimesis
Plato
Atuação experimental
Cinema experimental
mimese
Platão
topic Experimental acting
Experimental cinema
mimesis
Plato
Atuação experimental
Cinema experimental
mimese
Platão
description This essay proposes to articulate the manifestations of experimental acting in film with the Platonic concept of ‘bad mimesis’. I analyse a series of films from modern movements set in the 1960s and 70s, outside of what is conventionally known as ‘classic cinematographic art’. The experimental actor denies the primacy of mimesis as representation in three moments, as defined by Platonic thought: simile falseness; emptiness of appearance; and incompleteness of the sign.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-14T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656
oai:aim.org.pt/ojs/:article/656
url https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656
identifier_str_mv oai:aim.org.pt/ojs/:article/656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/656
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/656/390
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 26-47
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 26-47
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301170574852096