Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representation
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656 |
Resumo: | This essay proposes to articulate the manifestations of experimental acting in film with the Platonic concept of ‘bad mimesis’. I analyse a series of films from modern movements set in the 1960s and 70s, outside of what is conventionally known as ‘classic cinematographic art’. The experimental actor denies the primacy of mimesis as representation in three moments, as defined by Platonic thought: simile falseness; emptiness of appearance; and incompleteness of the sign. |
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Experimental acting in cinema: mimesis at the borders of representationO ator experimental no cinema: mimese-jogo nas fronteiras da re-presentaçãoExperimental actingExperimental cinemamimesisPlatoAtuação experimentalCinema experimentalmimesePlatãoThis essay proposes to articulate the manifestations of experimental acting in film with the Platonic concept of ‘bad mimesis’. I analyse a series of films from modern movements set in the 1960s and 70s, outside of what is conventionally known as ‘classic cinematographic art’. The experimental actor denies the primacy of mimesis as representation in three moments, as defined by Platonic thought: simile falseness; emptiness of appearance; and incompleteness of the sign.Este trabalho propõe articular as manifestações do ator experimental no cinema com o conceito de ‘má mimese’ do pensamento Platónico, tomando para análise uma leva de obras cinematográficas modernas, de movimentos espraiados nos anos de 1960-70 e situados fora do que se convencionou classificar de ‘arte cinematográfica clássica’. O ator experimental nega os primados da mimese como representação em três momentos definidos pelo pensamento Platónico: falsidade do símile; vacuidade da aparência; e incompletude do signo.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.656Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 26-47Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 26-472183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/656http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/656/390Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Sandro2024-01-26T02:03:19Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/656Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:20.174758Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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This essay proposes to articulate the manifestations of experimental acting in film with the Platonic concept of ‘bad mimesis’. I analyse a series of films from modern movements set in the 1960s and 70s, outside of what is conventionally known as ‘classic cinematographic art’. The experimental actor denies the primacy of mimesis as representation in three moments, as defined by Platonic thought: simile falseness; emptiness of appearance; and incompleteness of the sign. |
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