Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04 |
Resumo: | In the national and international context, marked by the demand for the right to the inclusion of people with disabilities and the construction of an inclusive society, one of the obstacles is the attitudinal barriers sustained in excluding conceptions of disability. This study aimed to understand which are the conceptions of disability among students of Universidade do Algarve, Portugal. The findings show a disagreement with the metaphysical concept and an appreciation of the biological concept. It reveals the existence of a diversity of opinions regarding the social concept. Reflections on the implications of a higher education committed to educational inclusion and an inclusive society are presented. |
id |
RCAP_200d65915b02f9065dd46273522be1db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29582 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve.Conceções de deficiência em estudantes do Ensino Superior: estudo exploratório na Universidade do Algarveconceçãodeficiênciainclusãoensino superiorEscala Intercultural de Conceções de Deficiênciaconceptdisabilityinclusionhigher educationEIDC scale.In the national and international context, marked by the demand for the right to the inclusion of people with disabilities and the construction of an inclusive society, one of the obstacles is the attitudinal barriers sustained in excluding conceptions of disability. This study aimed to understand which are the conceptions of disability among students of Universidade do Algarve, Portugal. The findings show a disagreement with the metaphysical concept and an appreciation of the biological concept. It reveals the existence of a diversity of opinions regarding the social concept. Reflections on the implications of a higher education committed to educational inclusion and an inclusive society are presented..No contexto internacional e nacional, marcado pela reivindicação do direito à inclusão das pessoas com deficiência e à construção de uma sociedade inclusiva, um dos obstáculos são as barreiras atitudinais sustentadas em conceções excludentes sobre a deficiência. O estudo que se apresenta procurou compreender quais as conceções de deficiência de estudantes da Universidade do Algarve. Os resultados indiciam uma discordância com a conceção metafísica e uma valorização da conceção biológica. Revela a existência de dispersão de opiniões relativamente à conceção social. Aduzem-se reflexões sobre as implicações para um ensino superior comprometido com a inclusão educativa e uma sociedade inclusiva.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2022-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04Análise Social; Vol. 57 N.º 245 (2022); 704-7252182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582/21114Direitos de Autor (c) 2022 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Maria LeonorMartins, Maria HelenaGuerreiro, AntónioPereira Leite, LúciaLuísa, Cláudia2024-03-23T05:36:36Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29582Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-03-23T05:36:36Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve . Conceções de deficiência em estudantes do Ensino Superior: estudo exploratório na Universidade do Algarve |
title |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve |
spellingShingle |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve Borges, Maria Leonor conceção deficiência inclusão ensino superior Escala Intercultural de Conceções de Deficiência concept disability inclusion higher education EIDC scale . |
title_short |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve |
title_full |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve |
title_fullStr |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve |
title_full_unstemmed |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve |
title_sort |
Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve |
author |
Borges, Maria Leonor |
author_facet |
Borges, Maria Leonor Martins, Maria Helena Guerreiro, António Pereira Leite, Lúcia Luísa, Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Maria Helena Guerreiro, António Pereira Leite, Lúcia Luísa, Cláudia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Maria Leonor Martins, Maria Helena Guerreiro, António Pereira Leite, Lúcia Luísa, Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
conceção deficiência inclusão ensino superior Escala Intercultural de Conceções de Deficiência concept disability inclusion higher education EIDC scale . |
topic |
conceção deficiência inclusão ensino superior Escala Intercultural de Conceções de Deficiência concept disability inclusion higher education EIDC scale . |
description |
In the national and international context, marked by the demand for the right to the inclusion of people with disabilities and the construction of an inclusive society, one of the obstacles is the attitudinal barriers sustained in excluding conceptions of disability. This study aimed to understand which are the conceptions of disability among students of Universidade do Algarve, Portugal. The findings show a disagreement with the metaphysical concept and an appreciation of the biological concept. It reveals the existence of a diversity of opinions regarding the social concept. Reflections on the implications of a higher education committed to educational inclusion and an inclusive society are presented. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582/21114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 57 N.º 245 (2022); 704-725 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
mluisa.alvim@gmail.com |
_version_ |
1817542990556561408 |