Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Maria Leonor
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Martins, Maria Helena, Guerreiro, António, Pereira Leite, Lúcia, Luísa, Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04
Resumo: In the national and international context, marked by the demand for the right to the inclusion of people with disabilities and the construction of an inclusive society, one of the obstacles is the attitudinal barriers sustained in excluding conceptions of disability. This study aimed to understand which are the conceptions of disability among students of Universidade do Algarve, Portugal. The findings show a disagreement with the metaphysical concept and an appreciation of the biological concept. It reveals the existence of a diversity of opinions regarding the social concept. Reflections on the implications of a higher education committed to educational inclusion and an inclusive society are presented.
id RCAP_200d65915b02f9065dd46273522be1db
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29582
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve.Conceções de deficiência em estudantes do Ensino Superior: estudo exploratório na Universidade do Algarveconceçãodeficiênciainclusãoensino superiorEscala Intercultural de Conceções de Deficiênciaconceptdisabilityinclusionhigher educationEIDC scale.In the national and international context, marked by the demand for the right to the inclusion of people with disabilities and the construction of an inclusive society, one of the obstacles is the attitudinal barriers sustained in excluding conceptions of disability. This study aimed to understand which are the conceptions of disability among students of Universidade do Algarve, Portugal. The findings show a disagreement with the metaphysical concept and an appreciation of the biological concept. It reveals the existence of a diversity of opinions regarding the social concept. Reflections on the implications of a higher education committed to educational inclusion and an inclusive society are presented..No contexto internacional e nacional, marcado pela reivindicação do direito à inclusão das pessoas com deficiência e à construção de uma sociedade inclusiva, um dos obstáculos são as barreiras atitudinais sustentadas em conceções excludentes sobre a deficiência. O estudo que se apresenta procurou compreender quais as conceções de deficiência de estudantes da Universidade do Algarve. Os resultados indiciam uma discordância com a conceção metafísica e uma valorização da conceção biológica. Revela a existência de dispersão de opiniões relativamente à conceção social. Aduzem-se reflexões sobre as implicações para um ensino superior comprometido com a inclusão educativa e uma sociedade inclusiva.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2022-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04Análise Social; Vol. 57 N.º 245 (2022); 704-7252182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582/21114Direitos de Autor (c) 2022 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Maria LeonorMartins, Maria HelenaGuerreiro, AntónioPereira Leite, LúciaLuísa, Cláudia2024-03-23T05:36:36Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29582Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-03-23T05:36:36Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
.
Conceções de deficiência em estudantes do Ensino Superior: estudo exploratório na Universidade do Algarve
title Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
spellingShingle Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
Borges, Maria Leonor
conceção
deficiência
inclusão
ensino superior
Escala Intercultural de Conceções de Deficiência
concept
disability
inclusion
higher education
EIDC scale
.
title_short Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
title_full Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
title_fullStr Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
title_full_unstemmed Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
title_sort Concepts of disability in Higher Education students: Study at the University of Algarve
author Borges, Maria Leonor
author_facet Borges, Maria Leonor
Martins, Maria Helena
Guerreiro, António
Pereira Leite, Lúcia
Luísa, Cláudia
author_role author
author2 Martins, Maria Helena
Guerreiro, António
Pereira Leite, Lúcia
Luísa, Cláudia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Maria Leonor
Martins, Maria Helena
Guerreiro, António
Pereira Leite, Lúcia
Luísa, Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv conceção
deficiência
inclusão
ensino superior
Escala Intercultural de Conceções de Deficiência
concept
disability
inclusion
higher education
EIDC scale
.
topic conceção
deficiência
inclusão
ensino superior
Escala Intercultural de Conceções de Deficiência
concept
disability
inclusion
higher education
EIDC scale
.
description In the national and international context, marked by the demand for the right to the inclusion of people with disabilities and the construction of an inclusive society, one of the obstacles is the attitudinal barriers sustained in excluding conceptions of disability. This study aimed to understand which are the conceptions of disability among students of Universidade do Algarve, Portugal. The findings show a disagreement with the metaphysical concept and an appreciation of the biological concept. It reveals the existence of a diversity of opinions regarding the social concept. Reflections on the implications of a higher education committed to educational inclusion and an inclusive society are presented.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022245.04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29582/21114
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 57 N.º 245 (2022); 704-725
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv mluisa.alvim@gmail.com
_version_ 1817542990556561408