Dos metadados à reutilização: dificuldades e soluções durante a produção de e-Conteúdos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4531 |
Resumo: | E-Learning, as a teaching and learning method, has developed in Portugal as it refers to professional and higher education. In this process, firms and universities that offer e-Learning seek to overcome their problems especially as far as quality of teaching and of contents is concerned. Thus, this article has the goal of presenting the main difficulties and solutions found by Portuguese institutions that produce e-Contents. The research approach is of the quantitative and qualitative type. The data collection instruments used was questionnaires and semi-structured interviews. Our study allowed us to verify that the main difficulties reside on aspects related to the reuse of contents, generation of metadata, production time and aspects pertaining to the contract for production of content and that the solutions reside in actions such as: interacting with the client, organising the content in metadata, prototyping actions, improving the content validation process and others. |
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Dos metadados à reutilização: dificuldades e soluções durante a produção de e-ConteúdosE-Learning, as a teaching and learning method, has developed in Portugal as it refers to professional and higher education. In this process, firms and universities that offer e-Learning seek to overcome their problems especially as far as quality of teaching and of contents is concerned. Thus, this article has the goal of presenting the main difficulties and solutions found by Portuguese institutions that produce e-Contents. The research approach is of the quantitative and qualitative type. The data collection instruments used was questionnaires and semi-structured interviews. Our study allowed us to verify that the main difficulties reside on aspects related to the reuse of contents, generation of metadata, production time and aspects pertaining to the contract for production of content and that the solutions reside in actions such as: interacting with the client, organising the content in metadata, prototyping actions, improving the content validation process and others.L’e-learning (formation en ligne), comme méthode d’enseignement-apprentissage, s’est développé au Portugal dans le champ de la formation professionnelle et universitaire. Dans ce processus, les entreprises et les universités qui offrent l’e-learning cherchent à surmonter leurs problèmes principalement en ce qui concerne la qualité de l’enseignement et à la qualité des contenus. Ainsi, cet article a comme objectif présenter les principales difficultés et solutions trouvées par les institutions portugaises qui produisent e-contenus. La méthodologique de recherche est du type quantitatif et qualitatif. On a utilisé comme instruments de recueil de données des questionnaires et des entretiens semi-directifs. Notre étude nous a permis de constater que les principales difficultés se trouvent dans des aspects liés à la réutilisation des contenus, génération de metadonnées, temps de production et des aspects concernant le contrat pour la production du contenu et que les solutions se trouvent dans des actions telles que : interagir avec le client, organiser le contenu dans des metadonnées, prototyper des actions, améliorer le processus de validation du contenu, parmi d’autres.O e-Learning, como um método de ensino-aprendizagem, tem se desenvolvido em Portugal no que se refere a formação profissional e universitária. Neste processo, as empresas e universidades que oferecem o e-Learning procuram superar os seus problemas principalmente em relação à qualidade do ensino e qualidade dos conteúdos, assim, este artigo tem como objetivo apresentar as principais dificuldades e soluções encontradas pelas instituições portuguesas que produzem e-Conteúdos. A abordagem de investigação é do tipo quantitativo e qualitativo. Utilizou-se como instrumentos de coleta de dados questionários e entrevistas semiestruturadas. O nosso estudo permitiu-nos verificar que as principais dificuldades estão em aspetos relacionados com a reutilização dos conteúdos, geração de metadados, tempo de produção e aspetos referentes ao contrato para a produção do conteúdo e que as soluções estão em ações como: interagir com o cliente, organizar o conteúdo em metadados, prototipar ações, melhorar o processo de validação do conteúdo e outras.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i3.4531https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4531Indagatio Didactica; Vol 3 No 3 (2011); 87-107Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 3 (2011); 87-107Indagatio Didactica; Vol. 3 No 3 (2011); 87-107Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 3 (2011); 87-1071647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4531https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4531/3439Fernandes, Geraldo Wellington RochaFerreira, Carlos Alberto Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:49Zoai:proa.ua.pt:article/4531Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:12.077904Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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