Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287 |
Resumo: | With the advance of the means of media communication, the television turned into a new factory of shows, and with the invention of new technologies, the mass communication gained a new shape and a new social group that turns into being fascinated by elements that create harmony to all the content. To follow such trend, some journalistic products reinvented themselves through the infotainment. This paper, therefore, has as objective to demonstrate how the show is present at the presentation of Fantástico, broadcasted weekly by Rede Globo. The approach will be done from the descriptive analysis of two news report presentations, aiming to show how the journalistic product is shown in the shape of show, entitled to information, soundtrack, attractive scenery and presenters who highlight the news reports.The conclusion is that the program meets the viewer's hunger for information and entertainment, even in hard news. |
id |
RCAP_20c0175a4eed9f24606242e236b39a7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/287 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”Infoentretenimiento en Periodismo: El Espectáculo en la Presentación de la Revista Web “Fantástico”Infotenimento no Jornalismo: O Espetáculo na Apresentação da Revista Eletrônica “Fantástico”MediatizationCommunicationShowMidiatizaçãoComunicaçãoEspetáculoMidiatizaciónComunicaciónEspectáculoWith the advance of the means of media communication, the television turned into a new factory of shows, and with the invention of new technologies, the mass communication gained a new shape and a new social group that turns into being fascinated by elements that create harmony to all the content. To follow such trend, some journalistic products reinvented themselves through the infotainment. This paper, therefore, has as objective to demonstrate how the show is present at the presentation of Fantástico, broadcasted weekly by Rede Globo. The approach will be done from the descriptive analysis of two news report presentations, aiming to show how the journalistic product is shown in the shape of show, entitled to information, soundtrack, attractive scenery and presenters who highlight the news reports.The conclusion is that the program meets the viewer's hunger for information and entertainment, even in hard news.Con el avanzo de los medios midiáticos, la televisión pasó a ser una nueva fábrica de espectáculos, y con el invento de nuevas tecnologías, la comunicación de masa ganó una nueva forma y un nuevo grupo social que pasa a ser fascinado por elementos que crean armonía a todo el contenido. Para acompañar tal tendencia, algunos productos periodistas pasaron a reinventarse con el info entretenimiento. Este trabajo, por tanto tiene el objetivo de demostrar cómo el espectáculo está presente en la presentación del Fantástico, que es exhibido semanalmente en la Red Globo. El enfoque será hecho a partir del análisis descriptivo de dos presentaciones de reportaje, con la intención de mostrar como el producto periodista pasa a presentarse en forma de espectáculo, con derecho a información, banda sonora, escenario atractivo y presentadores que dan vida a las reportajes.La conclusión es que el programa satisface el hambre de información y entretenimiento del espectador, incluso en las noticias duras.Com o avanço dos meios midiáticos, a televisão passou a ser uma nova fábrica de espetáculos e com o invento de novas tecnologias, a comunicação de massa ganhou uma nova forma e um novo grupo social que passa a ser fascinado por elementos que criam harmonia a todo o conteúdo. Para acompanhar tal tendência, alguns produtos jornalísticos passaram a se reinventar com o INFOtenimento. Este trabalho, portanto, tem o objetivo de demonstrar como o espetáculo está presente na apresentação do Fantástico, exibido semanalmente pela Rede Globo. A abordagem será feita a partir da análise descritiva de duas apresentações de reportagem, na intenção de mostrar como o produto jornalístico passa a se apresentar em forma de espetáculo, com direito a informação, trilha sonora, cenário atrativo e apresentadores que dão vida às reportagens. A conclusão é de que o programa atende à fome de informação e de entretenimento do espectador, ainda que em matérias hard news.Sopcom2022-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022020Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022020Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e0220202182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/202https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/244https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/245Direitos de Autor (c) 2022 Táttyla Pereira de Souza Táttyla, Elaine Lúcia Pereira Coelho, David Camilo Mendes Padilha, André Manteufel Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Táttyla Pereira deCoelho, Elaine Lúcia PereiraPadilha, David Camilo MendesAndré Manteufel Ferreira2024-03-16T08:29:11Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/287Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:36.379348Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” Infoentretenimiento en Periodismo: El Espectáculo en la Presentación de la Revista Web “Fantástico” Infotenimento no Jornalismo: O Espetáculo na Apresentação da Revista Eletrônica “Fantástico” |
title |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” |
spellingShingle |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” Souza, Táttyla Pereira de Mediatization Communication Show Midiatização Comunicação Espetáculo Midiatización Comunicación Espectáculo |
title_short |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” |
title_full |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” |
title_fullStr |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” |
title_full_unstemmed |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” |
title_sort |
Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico” |
author |
Souza, Táttyla Pereira de |
author_facet |
Souza, Táttyla Pereira de Coelho, Elaine Lúcia Pereira Padilha, David Camilo Mendes André Manteufel Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Coelho, Elaine Lúcia Pereira Padilha, David Camilo Mendes André Manteufel Ferreira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Táttyla Pereira de Coelho, Elaine Lúcia Pereira Padilha, David Camilo Mendes André Manteufel Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mediatization Communication Show Midiatização Comunicação Espetáculo Midiatización Comunicación Espectáculo |
topic |
Mediatization Communication Show Midiatização Comunicação Espetáculo Midiatización Comunicación Espectáculo |
description |
With the advance of the means of media communication, the television turned into a new factory of shows, and with the invention of new technologies, the mass communication gained a new shape and a new social group that turns into being fascinated by elements that create harmony to all the content. To follow such trend, some journalistic products reinvented themselves through the infotainment. This paper, therefore, has as objective to demonstrate how the show is present at the presentation of Fantástico, broadcasted weekly by Rede Globo. The approach will be done from the descriptive analysis of two news report presentations, aiming to show how the journalistic product is shown in the shape of show, entitled to information, soundtrack, attractive scenery and presenters who highlight the news reports.The conclusion is that the program meets the viewer's hunger for information and entertainment, even in hard news. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287 https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/202 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/244 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/245 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022020 Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022020 Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e022020 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817553987987046400 |