Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Táttyla Pereira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Coelho, Elaine Lúcia Pereira, Padilha, David Camilo Mendes, André Manteufel Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287
Resumo: With the advance of the means of media communication, the television turned into a new factory of shows, and with the invention of new technologies, the mass communication gained a new shape and a new social group that turns into being fascinated by elements that create harmony to all the content. To follow such trend, some journalistic products reinvented themselves through the infotainment. This paper, therefore, has as objective to demonstrate how the show is present at the presentation of Fantástico, broadcasted weekly by Rede Globo. The approach will be done from the descriptive analysis of two news report presentations, aiming to show how the journalistic product is shown in the shape of show, entitled to information, soundtrack, attractive scenery and presenters who highlight the news reports.The conclusion is that the program meets the viewer's hunger for information and entertainment, even in hard news.
id RCAP_20c0175a4eed9f24606242e236b39a7d
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/287
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”Infoentretenimiento en Periodismo: El Espectáculo en la Presentación de la Revista Web “Fantástico”Infotenimento no Jornalismo: O Espetáculo na Apresentação da Revista Eletrônica “Fantástico”MediatizationCommunicationShowMidiatizaçãoComunicaçãoEspetáculoMidiatizaciónComunicaciónEspectáculoWith the advance of the means of media communication, the television turned into a new factory of shows, and with the invention of new technologies, the mass communication gained a new shape and a new social group that turns into being fascinated by elements that create harmony to all the content. To follow such trend, some journalistic products reinvented themselves through the infotainment. This paper, therefore, has as objective to demonstrate how the show is present at the presentation of Fantástico, broadcasted weekly by Rede Globo. The approach will be done from the descriptive analysis of two news report presentations, aiming to show how the journalistic product is shown in the shape of show, entitled to information, soundtrack, attractive scenery and presenters who highlight the news reports.The conclusion is that the program meets the viewer's hunger for information and entertainment, even in hard news.Con el avanzo de los medios midiáticos, la televisión pasó a ser una nueva fábrica de espectáculos, y con el invento de nuevas tecnologías, la comunicación de masa ganó una nueva forma y un nuevo grupo social que pasa a ser fascinado por elementos que crean armonía a todo el contenido. Para acompañar tal tendencia, algunos productos periodistas pasaron a reinventarse con el info entretenimiento. Este trabajo, por tanto tiene el objetivo de demostrar cómo el espectáculo está presente en la presentación del Fantástico, que es exhibido semanalmente en la Red Globo.  El enfoque será hecho a partir del análisis descriptivo de dos presentaciones de reportaje, con la intención de mostrar como el producto periodista pasa a presentarse en forma de espectáculo, con derecho a información, banda sonora, escenario atractivo y presentadores que dan vida a las reportajes.La conclusión es que el programa satisface el hambre de información y entretenimiento del espectador, incluso en las noticias duras.Com o avanço dos meios midiáticos, a televisão passou a ser uma nova fábrica de espetáculos e com o invento de novas tecnologias, a comunicação de massa ganhou uma nova forma e um novo grupo social que passa a ser fascinado por elementos que criam harmonia a todo o conteúdo. Para acompanhar tal tendência, alguns produtos jornalísticos passaram a se reinventar com o INFOtenimento. Este trabalho, portanto, tem o objetivo de demonstrar como o espetáculo está presente na apresentação do Fantástico, exibido semanalmente pela Rede Globo. A abordagem será feita a partir da análise descritiva de duas apresentações de reportagem, na intenção de mostrar como o produto jornalístico passa a se apresentar em forma de espetáculo, com direito a informação, trilha sonora, cenário atrativo e apresentadores que dão vida às reportagens. A conclusão é de que o programa atende à fome de informação e de entretenimento do espectador, ainda que em matérias hard news.Sopcom2022-12-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022020Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022020Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e0220202182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/202https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/244https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/245Direitos de Autor (c) 2022 Táttyla Pereira de Souza Táttyla, Elaine Lúcia Pereira Coelho, David Camilo Mendes Padilha, André Manteufel Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Táttyla Pereira deCoelho, Elaine Lúcia PereiraPadilha, David Camilo MendesAndré Manteufel Ferreira2024-03-16T08:29:11Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/287Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:36.379348Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
Infoentretenimiento en Periodismo: El Espectáculo en la Presentación de la Revista Web “Fantástico”
Infotenimento no Jornalismo: O Espetáculo na Apresentação da Revista Eletrônica “Fantástico”
title Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
spellingShingle Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
Souza, Táttyla Pereira de
Mediatization
Communication
Show
Midiatização
Comunicação
Espetáculo
Midiatización
Comunicación
Espectáculo
title_short Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
title_full Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
title_fullStr Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
title_full_unstemmed Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
title_sort Infotainment in Journalism: The Show in the Presentation of the Web Magazine “Fantastico”
author Souza, Táttyla Pereira de
author_facet Souza, Táttyla Pereira de
Coelho, Elaine Lúcia Pereira
Padilha, David Camilo Mendes
André Manteufel Ferreira
author_role author
author2 Coelho, Elaine Lúcia Pereira
Padilha, David Camilo Mendes
André Manteufel Ferreira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Táttyla Pereira de
Coelho, Elaine Lúcia Pereira
Padilha, David Camilo Mendes
André Manteufel Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Mediatization
Communication
Show
Midiatização
Comunicação
Espetáculo
Midiatización
Comunicación
Espectáculo
topic Mediatization
Communication
Show
Midiatização
Comunicação
Espetáculo
Midiatización
Comunicación
Espectáculo
description With the advance of the means of media communication, the television turned into a new factory of shows, and with the invention of new technologies, the mass communication gained a new shape and a new social group that turns into being fascinated by elements that create harmony to all the content. To follow such trend, some journalistic products reinvented themselves through the infotainment. This paper, therefore, has as objective to demonstrate how the show is present at the presentation of Fantástico, broadcasted weekly by Rede Globo. The approach will be done from the descriptive analysis of two news report presentations, aiming to show how the journalistic product is shown in the shape of show, entitled to information, soundtrack, attractive scenery and presenters who highlight the news reports.The conclusion is that the program meets the viewer's hunger for information and entertainment, even in hard news.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287
https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/202
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/244
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/287/245
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022020
Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022020
Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e022020
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1817553987987046400