Est?gios Curriculares em Servi?o Social e Est?gio ?Emprego?, no Contexto P?s Bolonha e das Pol?ticas de Austeridade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://repositorio.ismt.pt/handle/123456789/768 |
Resumo: | Esta investiga??o incidiu por um lado, na forma??o em Servi?o Social, ap?s a reforma do ensino superior, o processo de Bolonha, nomeadamente, ao n?vel dos est?gios curriculares e supervis?o. Por outro lado, face as altera??es vigentes no mundo do trabalho, recaiu nos est?gios profissionais/ est?gios emprego. O objetivo geral desta pesquisa passou por identificar dimens?es do impacto da reforma do ensino superior processo de Bolonha e das pol?ticas de austeridade nos est?gios curriculares e nos est?gios profissionais/ emprego em servi?o social. Pretendeu-se analisar os planos de estudo da licenciatura em servi?o social nas Institui??es de Ensino Superior (IES) em 2016/2017. Abordou-se o lugar dos est?gios nesses planos de estudo, as designa??es das disciplinas, bem como a respetiva carga hor?ria. Analisaram-se tamb?m os diferentes tipos de est?gio curricular e como os est?gios profissionais e os est?gios emprego s?o express?o da precariedade e das pol?ticas de austeridade. A parte metodol?gica fundamentou-se numa pesquisa bibliogr?fica e documental. A primeira foi relativa ao processo Bolonha, aos est?gios curriculares e supervis?o na forma??o de Servi?o Social. Transforma??o no mundo do trabalho repercuss?es nas condi??es de trabalho e a cria??o de est?gios profissionais e est?gios emprego. Recorreu-se tamb?m a uma pesquisa documental: com base no levantamento dos planos curriculares dos 17 cursos presentes. Quanto aos est?gios profissionais, procedeu-se ao levantamento legislativo, associada a esta pol?tica ativa de emprego, ? identifica??o dos regulamentos subjacentes aos est?gios profissionais/ emprego, aos relat?rios anuais do IEFP. Dos resultados da investiga??o constata-se que a grande maioria da IES tem mais est?gios, com diversas designa??es nas disciplinas, do que disciplinas te?ricas. Denota-se uma carga hor?ria maior nos est?gios curriculares supervisionados. Deste modo, visa-se a valoriza??o da componente est?gio em detrimento da componente te?rica. Referente aos est?gios profissionais/ emprego, observou-se que as diversas altera??es na legisla??o dos mesmos trouxeram um menor n?mero de estagi?rios. Face ? mudan?a da medida para est?gios emprego o tempo de est?gio foi reduzido. / This research was on the one hand based on Social Welfare Training, in the aftermath of the Higher Education reform, the Bologna Process, namely at the level of the graduate traineeships and supervision. On the other hand, because of the changes that have taken place in the employment market, it relapsed on professional/work internships. The main objective of this research ranged from identifying what impact the reform of the Higher Education, with the Bologna Process and the austerity policies in the social welfare graduate traineeships and professional/work internships had. The aim was to analyse the study plans of the Bachelor Degree in Social Welfare in the Higher Education Institutions ?Institui??es de Ensino Superior (IES)? in 2016/2017. The placement of these traineeships was analysed in these study plans, also the names of the subjects, as well as the academic load. The different types of graduate traineeships were also targeted just as the professional/work internships were assessed and were found to express insecurity and austerity policies. The methodological part was based on a bibliographical and document research. The first concerning the Bologna Process, and the Social Welfare graduate traineeships and supervision training. The change in the employment market and its repercussions and the creation of the professional/work internships. A document research was also undertaken: based on the study of the curriculum development of the 17 existing courses. As to the professional internships, a legislative survey was made, related to this active job policy, from the identification of the implicit regulation of professional/work internships, to the annual reports by ?IEFP?. From the results of the investigation it was determined that most of the IES - Higher Education Institutions have more internships, with varied subject designations, than theoretical subjects. A larger academic load was also noticeable in the supervised graduate traineeships. As a result, internships should be more valued in detriment to the theoretical component. In reference to the professional/work internships, it was noticeable that the various legislative changes brought down the number of interns. Due to the change in the measure of the internships, the time of the internship has been reduced. |
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Pretendeu-se analisar os planos de estudo da licenciatura em servi?o social nas Institui??es de Ensino Superior (IES) em 2016/2017. Abordou-se o lugar dos est?gios nesses planos de estudo, as designa??es das disciplinas, bem como a respetiva carga hor?ria. Analisaram-se tamb?m os diferentes tipos de est?gio curricular e como os est?gios profissionais e os est?gios emprego s?o express?o da precariedade e das pol?ticas de austeridade. A parte metodol?gica fundamentou-se numa pesquisa bibliogr?fica e documental. A primeira foi relativa ao processo Bolonha, aos est?gios curriculares e supervis?o na forma??o de Servi?o Social. Transforma??o no mundo do trabalho repercuss?es nas condi??es de trabalho e a cria??o de est?gios profissionais e est?gios emprego. Recorreu-se tamb?m a uma pesquisa documental: com base no levantamento dos planos curriculares dos 17 cursos presentes. Quanto aos est?gios profissionais, procedeu-se ao levantamento legislativo, associada a esta pol?tica ativa de emprego, ? identifica??o dos regulamentos subjacentes aos est?gios profissionais/ emprego, aos relat?rios anuais do IEFP. Dos resultados da investiga??o constata-se que a grande maioria da IES tem mais est?gios, com diversas designa??es nas disciplinas, do que disciplinas te?ricas. Denota-se uma carga hor?ria maior nos est?gios curriculares supervisionados. Deste modo, visa-se a valoriza??o da componente est?gio em detrimento da componente te?rica. Referente aos est?gios profissionais/ emprego, observou-se que as diversas altera??es na legisla??o dos mesmos trouxeram um menor n?mero de estagi?rios. Face ? mudan?a da medida para est?gios emprego o tempo de est?gio foi reduzido. / This research was on the one hand based on Social Welfare Training, in the aftermath of the Higher Education reform, the Bologna Process, namely at the level of the graduate traineeships and supervision. On the other hand, because of the changes that have taken place in the employment market, it relapsed on professional/work internships. The main objective of this research ranged from identifying what impact the reform of the Higher Education, with the Bologna Process and the austerity policies in the social welfare graduate traineeships and professional/work internships had. The aim was to analyse the study plans of the Bachelor Degree in Social Welfare in the Higher Education Institutions ?Institui??es de Ensino Superior (IES)? in 2016/2017. The placement of these traineeships was analysed in these study plans, also the names of the subjects, as well as the academic load. The different types of graduate traineeships were also targeted just as the professional/work internships were assessed and were found to express insecurity and austerity policies. The methodological part was based on a bibliographical and document research. The first concerning the Bologna Process, and the Social Welfare graduate traineeships and supervision training. The change in the employment market and its repercussions and the creation of the professional/work internships. A document research was also undertaken: based on the study of the curriculum development of the 17 existing courses. As to the professional internships, a legislative survey was made, related to this active job policy, from the identification of the implicit regulation of professional/work internships, to the annual reports by ?IEFP?. From the results of the investigation it was determined that most of the IES - Higher Education Institutions have more internships, with varied subject designations, than theoretical subjects. A larger academic load was also noticeable in the supervised graduate traineeships. As a result, internships should be more valued in detriment to the theoretical component. In reference to the professional/work internships, it was noticeable that the various legislative changes brought down the number of interns. Due to the change in the measure of the internships, the time of the internship has been reduced.ISMT2018-01-25T11:54:01Z2018-01-252017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ismt.pt/handle/123456789/768TID:201724758porhttp://repositorio.ismt.pt/handle/123456789/768Tom?s, Carla Manuela Mendes DuroMartins, Alcina (Orientadora)info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-15T14:57:45Zoai:repositorio.ismt.pt:123456789/768Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:53:39.581919Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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