Digital inclusion programs: the case of the Basque Country

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palmeiro, Ricardo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereda Herrero, Visitación, Aires, Luísa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10437/10034
Resumo: The progressive development of the Digital Age has given rise to a growing number of concepts related to individuals’ experiences with their digital literacy, from the level of competence or lack thereof conceptualized in the digital divide, to the very concept of digital citizenship, essential today for participation in democratic societies. This article analyses the different interpretations made of these concepts with a view to clarifying their appropriate use according to the situations to be studied, understood as an intellectualized evolution of the realities and experiences lived by individuals and society. Since the beginning of the millennium, several national and regional digital inclusion projects began, encouraged by the European policies that aimed to alleviate the already existing digital gap. In this sense, the KZgunea program, the Basque government’s digital inclusion project is analyzed as a paradigmatic case of the evolution of government programs and policies in favour of an adequate level of digital literacy that allows individuals to fully participate in all fields of today’s increasingly digitized society. This report is part of a PhD thesis that analyzes digital literacy as an instrument of empowerment and social inclusion, to improve employability, and as a key to the construction of digital citizenship in the 21st century.
id RCAP_22d2e9a043b2ef8baf190ecfe86fabdf
oai_identifier_str oai:recil.ensinolusofona.pt:10437/10034
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Digital inclusion programs: the case of the Basque CountryEDUCAÇÃOCIDADANIASOCIEDADE EM REDEERA DIGITALALFABETIZAÇÃOEXCLUSÃOCOMPETÊNCIASINCLUSÃO DIGITALEDUCATIONCITIZENSHIPNETWORK SOCIETYDIGITAL AGELITERACYEXCLUSIONSKILLSDIGITAL INCLUSIONThe progressive development of the Digital Age has given rise to a growing number of concepts related to individuals’ experiences with their digital literacy, from the level of competence or lack thereof conceptualized in the digital divide, to the very concept of digital citizenship, essential today for participation in democratic societies. This article analyses the different interpretations made of these concepts with a view to clarifying their appropriate use according to the situations to be studied, understood as an intellectualized evolution of the realities and experiences lived by individuals and society. Since the beginning of the millennium, several national and regional digital inclusion projects began, encouraged by the European policies that aimed to alleviate the already existing digital gap. In this sense, the KZgunea program, the Basque government’s digital inclusion project is analyzed as a paradigmatic case of the evolution of government programs and policies in favour of an adequate level of digital literacy that allows individuals to fully participate in all fields of today’s increasingly digitized society. This report is part of a PhD thesis that analyzes digital literacy as an instrument of empowerment and social inclusion, to improve employability, and as a key to the construction of digital citizenship in the 21st century.O desenvolvimento progressivo da Era Digital tem dado origem a um número crescente de conceitos relacionados com as experiências dos indivíduos e com a sua literacia digital, desde o nível de competências digitais ou a ausência destas, até ao próprio conceito de cidadania digital, hoje essencial para a participação nas sociedades democráticas. Este artigo analisa diferentes interpretações sobre estes conceitos, com vista a esclarecer o seu uso apropriado de acordo com as situações a estudar, entendidas como uma evolução intelectualizada das realidades e experiências vividas pelos indivíduos e pela sociedade. Desde o início do milénio iniciaram-se vários projetos de inclusão digital, nacionais e regionais, incentivados pelas políticas europeias que visavam reduzir o fosso digital já existente. Neste sentido, o programa KZgunea, o projeto de inclusão digital do governo basco, é analisado como um caso paradigmático da evolução dos programas e políticas governamentais orientados para a promoção da literacia digital que permite aos cidadãos participar plenamente em todos os campos de uma sociedade cada vez mais digitalizada. Este artigo incorpora uma parte da investigação em curso no âmbito de uma tese de doutoramento que analisa a alfabetização digital enquanto instrumento de empowerment e inclusão social e pretende, em última instância, contribuir para melhorar a empregabilidade, uma chave para a construção da cidadania digital no século XXI.El desarrollo progresivo de la Era Digital ha dado lugar a un número creciente de conceptos relacionados con las experiencias de los individuos y con su alfabetización digital, desde el nivel de competencia o la falta de ella conceptualizado en la brecha digital, hasta el concepto mismo de ciudadanía digital, esencial hoy en día para la participación en las sociedades democráticas. En este artículo se analizan las diferentes interpretaciones que se hacen de estos conceptos, con el fin de clarificar su uso adecuado, en función de las situaciones a estudiar, entendidas como una evolución intelectualizada de las realidades y experiencias vividas por los individuos y la sociedad. Desde el comienzo del milenio se han puesto en marcha varios proyectos nacionales y regionales de inclusión digital, alentados por las políticas europeas destinadas a reducir la brecha digital ya existente. En este sentido, se analiza el programa KZgunea, el proyecto de inclusión digital del Gobierno Vasco (2012 y 2015), como un caso paradigmático de la evolución de los programas y políticas gubernamentales a favor de un nivel adecuado de alfabetización digital que permita a los individuos participar plenamente en todos los ámbitos de la sociedad actual, cada vez más digitalizada. Este informe forma parte de una tesis doctoral que analiza la alfabetización digital como instrumento de empoderamiento e inclusión social, para mejorar la empleabilidad y como clave para la construcción de la ciudadanía digital en el siglo XXI.Le développement progressif de l’ère numérique a donné naissance à un nombre croissant de concepts liés à l’expérience des individus en matière de culture numérique, allant du niveau de compétence ou du manque de compétence conceptualisé dans la fracture numérique au concept même de citoyenneté numérique, essentiel aujourd’hui pour participer aux sociétés démocratiques. Cet article analyse les différentes interprétations de ces concepts en vue d’en clarifier l’usage approprié en fonction des situations à étudier, entendues comme une évolution intellectualisée des réalités et des expériences vécues par les individus et la société. Depuis le début du millénaire, plusieurs projets nationaux et régionaux d’inclusion numérique ont vu le jour, encouragés par les politiques européennes visant à réduire la fracture numérique déjà existante. En ce sens, le programme KZgunea, le projet d’inclusion numérique du gouvernement basque, est analysé comme un cas paradigmatique de l’évolution des programmes et politiques du gouvernement en faveur d’un niveau adéquat de culture numérique qui permette aux individus de participer pleinement dans tous les domaines de la société numérique d’aujourd’hui. Ce rapport fait partie d’une thèse de doctorat qui analyse la culture numérique en tant qu’instrument d’autonomisation et d’inclusion sociale, pour améliorer l’employabilité et comme clé de la construction de la citoyenneté numérique au XXIe siècle.Edições Universitárias Lusófonas2020-02-07T09:50:53Z2020-01-01T00:00:00Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10437/10034eng1646-401XPalmeiro, RicardoPereda Herrero, VisitaciónAires, Luísainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-23T01:32:56Zoai:recil.ensinolusofona.pt:10437/10034Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:11:00.194448Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
title Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
spellingShingle Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
Palmeiro, Ricardo
EDUCAÇÃO
CIDADANIA
SOCIEDADE EM REDE
ERA DIGITAL
ALFABETIZAÇÃO
EXCLUSÃO
COMPETÊNCIAS
INCLUSÃO DIGITAL
EDUCATION
CITIZENSHIP
NETWORK SOCIETY
DIGITAL AGE
LITERACY
EXCLUSION
SKILLS
DIGITAL INCLUSION
title_short Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
title_full Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
title_fullStr Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
title_full_unstemmed Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
title_sort Digital inclusion programs: the case of the Basque Country
author Palmeiro, Ricardo
author_facet Palmeiro, Ricardo
Pereda Herrero, Visitación
Aires, Luísa
author_role author
author2 Pereda Herrero, Visitación
Aires, Luísa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Palmeiro, Ricardo
Pereda Herrero, Visitación
Aires, Luísa
dc.subject.por.fl_str_mv EDUCAÇÃO
CIDADANIA
SOCIEDADE EM REDE
ERA DIGITAL
ALFABETIZAÇÃO
EXCLUSÃO
COMPETÊNCIAS
INCLUSÃO DIGITAL
EDUCATION
CITIZENSHIP
NETWORK SOCIETY
DIGITAL AGE
LITERACY
EXCLUSION
SKILLS
DIGITAL INCLUSION
topic EDUCAÇÃO
CIDADANIA
SOCIEDADE EM REDE
ERA DIGITAL
ALFABETIZAÇÃO
EXCLUSÃO
COMPETÊNCIAS
INCLUSÃO DIGITAL
EDUCATION
CITIZENSHIP
NETWORK SOCIETY
DIGITAL AGE
LITERACY
EXCLUSION
SKILLS
DIGITAL INCLUSION
description The progressive development of the Digital Age has given rise to a growing number of concepts related to individuals’ experiences with their digital literacy, from the level of competence or lack thereof conceptualized in the digital divide, to the very concept of digital citizenship, essential today for participation in democratic societies. This article analyses the different interpretations made of these concepts with a view to clarifying their appropriate use according to the situations to be studied, understood as an intellectualized evolution of the realities and experiences lived by individuals and society. Since the beginning of the millennium, several national and regional digital inclusion projects began, encouraged by the European policies that aimed to alleviate the already existing digital gap. In this sense, the KZgunea program, the Basque government’s digital inclusion project is analyzed as a paradigmatic case of the evolution of government programs and policies in favour of an adequate level of digital literacy that allows individuals to fully participate in all fields of today’s increasingly digitized society. This report is part of a PhD thesis that analyzes digital literacy as an instrument of empowerment and social inclusion, to improve employability, and as a key to the construction of digital citizenship in the 21st century.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-07T09:50:53Z
2020-01-01T00:00:00Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10437/10034
url http://hdl.handle.net/10437/10034
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1646-401X
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições Universitárias Lusófonas
publisher.none.fl_str_mv Edições Universitárias Lusófonas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137759752880128