Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pais, Sofia Castanheira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Menezes, Isabel, Nunes, João Arriscado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10316/35381
https://doi.org/10.1590/0102-311X00166215
Resumo: Children and youth reach school with different starting points. It is not known for sure how far these children and youth will go, and what path the school holds for them, particularly at a stage in which teachers are divided in multi-tasking (with some tasks that are merely administrative). Meanwhile, it is increasingly common to explain students' "inappropriate" behavior in biomedical terms. The increasing emergence of disorders and deficits calls for critical reflection on what they actually involve in public health terms. Thisarticle addresses the school's role in the educational achievement and comprehensive development of students flagged for or with clinical indication of medication based on "fuzzy" diagnoses. The concept of medicalization acquires a central position, and the article discusses its implications based on a set of field notes and interviews with parents and teachers in the North of Portugal.
id RCAP_236da328e3bc4d6160eec4de3dbc5eca
oai_identifier_str oai:estudogeral.uc.pt:10316/35381
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educaçãoHealth and school: thoughts on the medicalization of educationSalud y escuela: reflexiones en torno a la medicalización de la educaciónMedicalizaçãoInstituições AcadêmicasCriançaAdolescenteChildren and youth reach school with different starting points. It is not known for sure how far these children and youth will go, and what path the school holds for them, particularly at a stage in which teachers are divided in multi-tasking (with some tasks that are merely administrative). Meanwhile, it is increasingly common to explain students' "inappropriate" behavior in biomedical terms. The increasing emergence of disorders and deficits calls for critical reflection on what they actually involve in public health terms. Thisarticle addresses the school's role in the educational achievement and comprehensive development of students flagged for or with clinical indication of medication based on "fuzzy" diagnoses. The concept of medicalization acquires a central position, and the article discusses its implications based on a set of field notes and interviews with parents and teachers in the North of Portugal.É sabido que à escola chegam crianças e jovens com diferentes pontos de partida. O que não se sabe ao certo é até onde chegam essas crianças e jovens, e que percurso a escola lhes reserva, particularmente numa altura em que os profissionais de educação se veem divididos entre inúmeras tarefas (algumas meramente administrativas) e parece cada vez mais comum atribuir-se ao comportamento "pouco adequado" dos alunos explicações de natureza tendencialmente biomédica. Face à emergência crescente de transtornos e déficits torna-se, assim, inevitável refletir criticamente acerca do que efetivamente acarretam em termos de saúde pública. Este artigo centra-se numa investigação acerca do papel da escola no sucesso educativo e no desenvolvimento integral dos alunos sinalizados ou com indicação médica para ingestão de medicação a partir de diagnósticos "nebulosos". O conceito de medicalização adquire uma dimensão central e as suas implicações são discutidas baseando-se num conjunto de notas de campo e entrevistas realizadas com pais e profissionais de educação da Zona Norte de Portugal.Es sabido que a la escuela llegan niños y jóvenes con diferentes puntos de partida. Lo que no se sabe con seguridad es hasta dónde llegan esos niños y jóvenes, y qué trayectoria les depara la escuela, particularmente, en el estadio en el que los profesionales de educación se ven divididos entre innumerables tareas (algunas meramente administrativas), y donde parece que es cada vez más común atribuirle al comportamiento "poco adecuado" de los alumnos explicaciones de naturaleza tendencialmente biomédica. Frente a la emergencia creciente de trastornos y déficits es, de este modo, inevitable reflexionar críticamente a cerca de lo que efectivamente suponen en términos de salud pública. Este artículo se centra en una investigación sobre el papel de la escuela en el éxito educativo, y en el desarrollo integral de los alumnos señalados o con indicación médica para la ingestión de medicación a partir de diagnósticos "nebulosos". El concepto de medicalización adquiere una dimensión central y sus implicaciones se discuten basándose en un conjunto de notas de campo y entrevistas realizadas con padres y profesionales de educación de la Zona Norte de Portugal.Escola Nacional de Saúde Pública, Fundação Oswaldo Cruz2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10316/35381http://hdl.handle.net/10316/35381https://doi.org/10.1590/0102-311X00166215https://doi.org/10.1590/0102-311X00166215por1678-4464Pais, Sofia CastanheiraMenezes, IsabelNunes, João Arriscadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2021-06-29T10:03:35Zoai:estudogeral.uc.pt:10316/35381Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:50:40.009275Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
Health and school: thoughts on the medicalization of education
Salud y escuela: reflexiones en torno a la medicalización de la educación
title Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
spellingShingle Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
Pais, Sofia Castanheira
Medicalização
Instituições Acadêmicas
Criança
Adolescente
title_short Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
title_full Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
title_fullStr Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
title_full_unstemmed Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
title_sort Saúde e escola: reflexões em torno da medicalização da educação
author Pais, Sofia Castanheira
author_facet Pais, Sofia Castanheira
Menezes, Isabel
Nunes, João Arriscado
author_role author
author2 Menezes, Isabel
Nunes, João Arriscado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pais, Sofia Castanheira
Menezes, Isabel
Nunes, João Arriscado
dc.subject.por.fl_str_mv Medicalização
Instituições Acadêmicas
Criança
Adolescente
topic Medicalização
Instituições Acadêmicas
Criança
Adolescente
description Children and youth reach school with different starting points. It is not known for sure how far these children and youth will go, and what path the school holds for them, particularly at a stage in which teachers are divided in multi-tasking (with some tasks that are merely administrative). Meanwhile, it is increasingly common to explain students' "inappropriate" behavior in biomedical terms. The increasing emergence of disorders and deficits calls for critical reflection on what they actually involve in public health terms. Thisarticle addresses the school's role in the educational achievement and comprehensive development of students flagged for or with clinical indication of medication based on "fuzzy" diagnoses. The concept of medicalization acquires a central position, and the article discusses its implications based on a set of field notes and interviews with parents and teachers in the North of Portugal.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10316/35381
http://hdl.handle.net/10316/35381
https://doi.org/10.1590/0102-311X00166215
https://doi.org/10.1590/0102-311X00166215
url http://hdl.handle.net/10316/35381
https://doi.org/10.1590/0102-311X00166215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 1678-4464
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Nacional de Saúde Pública, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Nacional de Saúde Pública, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133787752235008