Avaliação do Autoconceito Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_23 |
Resumo: | Children Perception of Self-Concept is the name of an instrument developed by Sánchez and Escribano (1999) designed to evaluate self-concept of children with ages between 3 and 10 years (pre-primary and first level of basics). It’s a measure instrument of easy administration and scoring, suitable for individual and collective application. In its construct includes ten characteristic dimensions of children self-concept. The Portuguese adaptation presented here was developed in the context of the School Efficacy in Mathematics Teaching Project, with a sample of 954 students in the first level of basics from Cova da Beira region. The results show that this instrument of collective administration has a reasonable reliability (K-R 20 = 0.79) and an adequate factor structure. |
id |
RCAP_24ae323be646b2fe3ab75c19396fbeea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:impactum-journals.uc.pt:article/1009 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Avaliação do Autoconceito InfantilAuto-concept InfantileÉvaluation psychologique de l’enfantAutoconceito infantilAvaliação psicológicaChildren self-conceptPsychological evaluationChildren Perception of Self-Concept is the name of an instrument developed by Sánchez and Escribano (1999) designed to evaluate self-concept of children with ages between 3 and 10 years (pre-primary and first level of basics). It’s a measure instrument of easy administration and scoring, suitable for individual and collective application. In its construct includes ten characteristic dimensions of children self-concept. The Portuguese adaptation presented here was developed in the context of the School Efficacy in Mathematics Teaching Project, with a sample of 954 students in the first level of basics from Cova da Beira region. The results show that this instrument of collective administration has a reasonable reliability (K-R 20 = 0.79) and an adequate factor structure.Perception de L’Auto-Concept Infantile (PAI), est comment s’appelle l’instrument développé par Sánchez et Escribano (1999) destiné à évaluer l’auto-concept des enfants âgés entre les trois et les dix ans (Enseignement Pré-Primaire et École Primaire). Il s’agit d’un instrument de mesure, autant facile d’appliquer que de corriger, soit individuel soit collectif, et qui présente dix dimensions caractéristiques de l’auto-concept de l’enfant. L’adaptation portugaise ici présenté a été développé au contour du Projet Efficace Scolaire à l’Enseignement de la Mathématique (3EM) avec 954 étudiants du premier cycle de l’enseignement primaire qui composent l’échantillon construite à la région Cova da Beira. On constate avec les résultats obtenus que cette version au niveau de l’application collective présente une fiabilité raisonnable (K-R 20 = 0.79) bien qu’une structure factorielle approprié.Percepção do Autoconceito Infantil (PAI) é o nome de um instrumento desenvolvido por Sánchez y Escribano (1999) destinado à avaliação do autoconceito de crianças entre os três e os 10 anos de idade (Pré-primária e 1º Ciclo do Ensino Básico). Tratase de um instrumento de medida de fácil aplicação e correcção, de aplicação tanto individual como colectiva e, que no seu constructo inclui dez dimensões características do auto-conceito infantil. A adaptação portuguesa que agora se apresenta foi desenvolvida no âmbito do Projecto Eficácia Escolar no Ensino da Matemática (3EM), junto de um grupo de 954 alunos do 1º ciclo do ensino básico que fazem parte de uma amostra constituída na região da Cova da Beira. Os resultados obtidos permitem-nos constatar que esta versão de aplicação colectiva apresenta uma fiabilidade razoável (K-R 20 = 0.79) e uma estrutura factorial adequada.Imprensa da Universidade de Coimbra2010-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_23https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_23Psychologica; No. 52-I (2010); p. 469-478Psychologica; N.º 52-I (2010); p. 469-4781647-86060871-465710.14195/1647-8606_52-1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_23https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_23/458Loureiro, Manuel JoaquimFerrão, Maria EugéniaNavio, Vera MarisaTavares, AdrianoTeles, Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:05Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/1009Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:47.649097Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do Autoconceito Infantil |
title |
Avaliação do Autoconceito Infantil |
spellingShingle |
Avaliação do Autoconceito Infantil Loureiro, Manuel Joaquim Auto-concept Infantile Évaluation psychologique de l’enfant Autoconceito infantil Avaliação psicológica Children self-concept Psychological evaluation |
title_short |
Avaliação do Autoconceito Infantil |
title_full |
Avaliação do Autoconceito Infantil |
title_fullStr |
Avaliação do Autoconceito Infantil |
title_full_unstemmed |
Avaliação do Autoconceito Infantil |
title_sort |
Avaliação do Autoconceito Infantil |
author |
Loureiro, Manuel Joaquim |
author_facet |
Loureiro, Manuel Joaquim Ferrão, Maria Eugénia Navio, Vera Marisa Tavares, Adriano Teles, José |
author_role |
author |
author2 |
Ferrão, Maria Eugénia Navio, Vera Marisa Tavares, Adriano Teles, José |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Manuel Joaquim Ferrão, Maria Eugénia Navio, Vera Marisa Tavares, Adriano Teles, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Auto-concept Infantile Évaluation psychologique de l’enfant Autoconceito infantil Avaliação psicológica Children self-concept Psychological evaluation |
topic |
Auto-concept Infantile Évaluation psychologique de l’enfant Autoconceito infantil Avaliação psicológica Children self-concept Psychological evaluation |
description |
Children Perception of Self-Concept is the name of an instrument developed by Sánchez and Escribano (1999) designed to evaluate self-concept of children with ages between 3 and 10 years (pre-primary and first level of basics). It’s a measure instrument of easy administration and scoring, suitable for individual and collective application. In its construct includes ten characteristic dimensions of children self-concept. The Portuguese adaptation presented here was developed in the context of the School Efficacy in Mathematics Teaching Project, with a sample of 954 students in the first level of basics from Cova da Beira region. The results show that this instrument of collective administration has a reasonable reliability (K-R 20 = 0.79) and an adequate factor structure. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_23 https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_23 |
url |
https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_23 https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_23/458 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychologica; No. 52-I (2010); p. 469-478 Psychologica; N.º 52-I (2010); p. 469-478 1647-8606 0871-4657 10.14195/1647-8606_52-1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131642430750720 |