A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10174/25190 |
Resumo: | Considered the founder of Art History in Portugal with a rigorous method, Joaquim de Vasconcelos was also a Musicologist, Museologist, Teacher and Professor, Art Critic and a "champion" of visual transmission “systems” like Photography and Drawing. His capacity for critical analysis, his anarchic enthusiasm for various areas of knowledge indicating right or wrong tracks when almost everything was still to be done, impose him as an anti-mythical and unique character who created his own legend, a myth and a romantic hero, a master of himself far beyond from Gottfried Semper (1803-1879) or Giambattista Cavalcaselle (1819-1897) just to point out two of the masters that he admired. Homeland squares is not only a way of referring how tiles are a very important part of the Portuguese identity puzzle, but also a way of alluding to the geometry of parallels and meridians that Joaquim de Vasconcelos drew when trying to identify the Art in Portugal.Considerado o fundador da História da Arte em Portugal com um método rigoroso, Joaquim de Vasconcelos foi um Musicólogo, Museólogo, Professor, Crítico de Arte e "campeão" dos sistemas de transmissão visual como a Fotografia e o Desenho. A sua capacidade de análise crítica, o entusiasmo anárquico por várias áreas do conhecimento indicando pistas certas, ou erradas, num tempo onde quase tudo estava ainda por escrever, impõe Vasconcelos como um caráter anti-mítico e único, um homem que criou a sua própria lenda, um mito e um herói romântico, um mestre de si mesmo muito além de Gottfried Semper (1803-1879) ou Giambattista Cavalcaselle (1819-1897). apenas para apontar dois mestres que admirava. A Pátria aos quadrados expressa, em metáfora, como os azulejos são uma parte muito significativa do quebra-cabeças da identidade portuguesa e alude igualmente à geometria dos paralelos e meridianos que Joaquim de Vasconcelos desenhou ao tentar identificar a Arte em Portugal. |
id |
RCAP_24dc50e751ec798972d914f9f6cbcd04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.uevora.pt:10174/25190 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panelsA Pátria aos quadrados: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) painéis identitáriosJoaquim de VasconcelosIndustrial and Commercial Museum of OportoNational IdentityExhibitionsTilesConsidered the founder of Art History in Portugal with a rigorous method, Joaquim de Vasconcelos was also a Musicologist, Museologist, Teacher and Professor, Art Critic and a "champion" of visual transmission “systems” like Photography and Drawing. His capacity for critical analysis, his anarchic enthusiasm for various areas of knowledge indicating right or wrong tracks when almost everything was still to be done, impose him as an anti-mythical and unique character who created his own legend, a myth and a romantic hero, a master of himself far beyond from Gottfried Semper (1803-1879) or Giambattista Cavalcaselle (1819-1897) just to point out two of the masters that he admired. Homeland squares is not only a way of referring how tiles are a very important part of the Portuguese identity puzzle, but also a way of alluding to the geometry of parallels and meridians that Joaquim de Vasconcelos drew when trying to identify the Art in Portugal.Considerado o fundador da História da Arte em Portugal com um método rigoroso, Joaquim de Vasconcelos foi um Musicólogo, Museólogo, Professor, Crítico de Arte e "campeão" dos sistemas de transmissão visual como a Fotografia e o Desenho. A sua capacidade de análise crítica, o entusiasmo anárquico por várias áreas do conhecimento indicando pistas certas, ou erradas, num tempo onde quase tudo estava ainda por escrever, impõe Vasconcelos como um caráter anti-mítico e único, um homem que criou a sua própria lenda, um mito e um herói romântico, um mestre de si mesmo muito além de Gottfried Semper (1803-1879) ou Giambattista Cavalcaselle (1819-1897). apenas para apontar dois mestres que admirava. A Pátria aos quadrados expressa, em metáfora, como os azulejos são uma parte muito significativa do quebra-cabeças da identidade portuguesa e alude igualmente à geometria dos paralelos e meridianos que Joaquim de Vasconcelos desenhou ao tentar identificar a Arte em Portugal.ARTIS – Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa2019-02-27T17:32:55Z2019-02-272018-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10174/25190http://hdl.handle.net/10174/25190engLEANDRO, Sandra -«A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels» in ARTis ON - Edição especial. 8 (2018), 34-44.2183-7082sandraleandro7@gmail.com713Leandro, Sandrainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:18:53Zoai:dspace.uevora.pt:10174/25190Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:15:41.779750Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels A Pátria aos quadrados: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) painéis identitários |
title |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels |
spellingShingle |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels Leandro, Sandra Joaquim de Vasconcelos Industrial and Commercial Museum of Oporto National Identity Exhibitions Tiles |
title_short |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels |
title_full |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels |
title_fullStr |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels |
title_full_unstemmed |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels |
title_sort |
A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels |
author |
Leandro, Sandra |
author_facet |
Leandro, Sandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leandro, Sandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Joaquim de Vasconcelos Industrial and Commercial Museum of Oporto National Identity Exhibitions Tiles |
topic |
Joaquim de Vasconcelos Industrial and Commercial Museum of Oporto National Identity Exhibitions Tiles |
description |
Considered the founder of Art History in Portugal with a rigorous method, Joaquim de Vasconcelos was also a Musicologist, Museologist, Teacher and Professor, Art Critic and a "champion" of visual transmission “systems” like Photography and Drawing. His capacity for critical analysis, his anarchic enthusiasm for various areas of knowledge indicating right or wrong tracks when almost everything was still to be done, impose him as an anti-mythical and unique character who created his own legend, a myth and a romantic hero, a master of himself far beyond from Gottfried Semper (1803-1879) or Giambattista Cavalcaselle (1819-1897) just to point out two of the masters that he admired. Homeland squares is not only a way of referring how tiles are a very important part of the Portuguese identity puzzle, but also a way of alluding to the geometry of parallels and meridians that Joaquim de Vasconcelos drew when trying to identify the Art in Portugal.Considerado o fundador da História da Arte em Portugal com um método rigoroso, Joaquim de Vasconcelos foi um Musicólogo, Museólogo, Professor, Crítico de Arte e "campeão" dos sistemas de transmissão visual como a Fotografia e o Desenho. A sua capacidade de análise crítica, o entusiasmo anárquico por várias áreas do conhecimento indicando pistas certas, ou erradas, num tempo onde quase tudo estava ainda por escrever, impõe Vasconcelos como um caráter anti-mítico e único, um homem que criou a sua própria lenda, um mito e um herói romântico, um mestre de si mesmo muito além de Gottfried Semper (1803-1879) ou Giambattista Cavalcaselle (1819-1897). apenas para apontar dois mestres que admirava. A Pátria aos quadrados expressa, em metáfora, como os azulejos são uma parte muito significativa do quebra-cabeças da identidade portuguesa e alude igualmente à geometria dos paralelos e meridianos que Joaquim de Vasconcelos desenhou ao tentar identificar a Arte em Portugal. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-01T00:00:00Z 2019-02-27T17:32:55Z 2019-02-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10174/25190 http://hdl.handle.net/10174/25190 |
url |
http://hdl.handle.net/10174/25190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
LEANDRO, Sandra -«A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels» in ARTis ON - Edição especial. 8 (2018), 34-44. 2183-7082 sandraleandro7@gmail.com 713 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ARTIS – Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
ARTIS – Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136639321112576 |