A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leandro, Sandra
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/25190
Resumo: Considered the founder of Art History in Portugal with a rigorous method, Joaquim de Vasconcelos was also a Musicologist, Museologist, Teacher and Professor, Art Critic and a "champion" of visual transmission “systems” like Photography and Drawing. His capacity for critical analysis, his anarchic enthusiasm for various areas of knowledge indicating right or wrong tracks when almost everything was still to be done, impose him as an anti-mythical and unique character who created his own legend, a myth and a romantic hero, a master of himself far beyond from Gottfried Semper (1803-1879) or Giambattista Cavalcaselle (1819-1897) just to point out two of the masters that he admired. Homeland squares is not only a way of referring how tiles are a very important part of the Portuguese identity puzzle, but also a way of alluding to the geometry of parallels and meridians that Joaquim de Vasconcelos drew when trying to identify the Art in Portugal.Considerado o fundador da História da Arte em Portugal com um método rigoroso, Joaquim de Vasconcelos foi um Musicólogo, Museólogo, Professor, Crítico de Arte e "campeão" dos sistemas de transmissão visual como a Fotografia e o Desenho. A sua capacidade de análise crítica, o entusiasmo anárquico por várias áreas do conhecimento indicando pistas certas, ou erradas, num tempo onde quase tudo estava ainda por escrever, impõe Vasconcelos como um caráter anti-mítico e único, um homem que criou a sua própria lenda, um mito e um herói romântico, um mestre de si mesmo muito além de Gottfried Semper (1803-1879) ou Giambattista Cavalcaselle (1819-1897). apenas para apontar dois mestres que admirava. A Pátria aos quadrados expressa, em metáfora, como os azulejos são uma parte muito significativa do quebra-cabeças da identidade portuguesa e alude igualmente à geometria dos paralelos e meridianos que Joaquim de Vasconcelos desenhou ao tentar identificar a Arte em Portugal.
id RCAP_24dc50e751ec798972d914f9f6cbcd04
oai_identifier_str oai:dspace.uevora.pt:10174/25190
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panelsA Pátria aos quadrados: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) painéis identitáriosJoaquim de VasconcelosIndustrial and Commercial Museum of OportoNational IdentityExhibitionsTilesConsidered the founder of Art History in Portugal with a rigorous method, Joaquim de Vasconcelos was also a Musicologist, Museologist, Teacher and Professor, Art Critic and a "champion" of visual transmission “systems” like Photography and Drawing. His capacity for critical analysis, his anarchic enthusiasm for various areas of knowledge indicating right or wrong tracks when almost everything was still to be done, impose him as an anti-mythical and unique character who created his own legend, a myth and a romantic hero, a master of himself far beyond from Gottfried Semper (1803-1879) or Giambattista Cavalcaselle (1819-1897) just to point out two of the masters that he admired. Homeland squares is not only a way of referring how tiles are a very important part of the Portuguese identity puzzle, but also a way of alluding to the geometry of parallels and meridians that Joaquim de Vasconcelos drew when trying to identify the Art in Portugal.Considerado o fundador da História da Arte em Portugal com um método rigoroso, Joaquim de Vasconcelos foi um Musicólogo, Museólogo, Professor, Crítico de Arte e "campeão" dos sistemas de transmissão visual como a Fotografia e o Desenho. A sua capacidade de análise crítica, o entusiasmo anárquico por várias áreas do conhecimento indicando pistas certas, ou erradas, num tempo onde quase tudo estava ainda por escrever, impõe Vasconcelos como um caráter anti-mítico e único, um homem que criou a sua própria lenda, um mito e um herói romântico, um mestre de si mesmo muito além de Gottfried Semper (1803-1879) ou Giambattista Cavalcaselle (1819-1897). apenas para apontar dois mestres que admirava. A Pátria aos quadrados expressa, em metáfora, como os azulejos são uma parte muito significativa do quebra-cabeças da identidade portuguesa e alude igualmente à geometria dos paralelos e meridianos que Joaquim de Vasconcelos desenhou ao tentar identificar a Arte em Portugal.ARTIS – Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa2019-02-27T17:32:55Z2019-02-272018-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10174/25190http://hdl.handle.net/10174/25190engLEANDRO, Sandra -«A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels» in ARTis ON - Edição especial. 8 (2018), 34-44.2183-7082sandraleandro7@gmail.com713Leandro, Sandrainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:18:53Zoai:dspace.uevora.pt:10174/25190Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:15:41.779750Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
A Pátria aos quadrados: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) painéis identitários
title A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
spellingShingle A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
Leandro, Sandra
Joaquim de Vasconcelos
Industrial and Commercial Museum of Oporto
National Identity
Exhibitions
Tiles
title_short A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
title_full A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
title_fullStr A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
title_full_unstemmed A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
title_sort A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels
author Leandro, Sandra
author_facet Leandro, Sandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leandro, Sandra
dc.subject.por.fl_str_mv Joaquim de Vasconcelos
Industrial and Commercial Museum of Oporto
National Identity
Exhibitions
Tiles
topic Joaquim de Vasconcelos
Industrial and Commercial Museum of Oporto
National Identity
Exhibitions
Tiles
description Considered the founder of Art History in Portugal with a rigorous method, Joaquim de Vasconcelos was also a Musicologist, Museologist, Teacher and Professor, Art Critic and a "champion" of visual transmission “systems” like Photography and Drawing. His capacity for critical analysis, his anarchic enthusiasm for various areas of knowledge indicating right or wrong tracks when almost everything was still to be done, impose him as an anti-mythical and unique character who created his own legend, a myth and a romantic hero, a master of himself far beyond from Gottfried Semper (1803-1879) or Giambattista Cavalcaselle (1819-1897) just to point out two of the masters that he admired. Homeland squares is not only a way of referring how tiles are a very important part of the Portuguese identity puzzle, but also a way of alluding to the geometry of parallels and meridians that Joaquim de Vasconcelos drew when trying to identify the Art in Portugal.Considerado o fundador da História da Arte em Portugal com um método rigoroso, Joaquim de Vasconcelos foi um Musicólogo, Museólogo, Professor, Crítico de Arte e "campeão" dos sistemas de transmissão visual como a Fotografia e o Desenho. A sua capacidade de análise crítica, o entusiasmo anárquico por várias áreas do conhecimento indicando pistas certas, ou erradas, num tempo onde quase tudo estava ainda por escrever, impõe Vasconcelos como um caráter anti-mítico e único, um homem que criou a sua própria lenda, um mito e um herói romântico, um mestre de si mesmo muito além de Gottfried Semper (1803-1879) ou Giambattista Cavalcaselle (1819-1897). apenas para apontar dois mestres que admirava. A Pátria aos quadrados expressa, em metáfora, como os azulejos são uma parte muito significativa do quebra-cabeças da identidade portuguesa e alude igualmente à geometria dos paralelos e meridianos que Joaquim de Vasconcelos desenhou ao tentar identificar a Arte em Portugal.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01T00:00:00Z
2019-02-27T17:32:55Z
2019-02-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10174/25190
http://hdl.handle.net/10174/25190
url http://hdl.handle.net/10174/25190
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv LEANDRO, Sandra -«A homeland divided in squares: Joaquim de Vasconcelos (1849-1936) identity panels» in ARTis ON - Edição especial. 8 (2018), 34-44.
2183-7082
sandraleandro7@gmail.com
713
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv ARTIS – Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv ARTIS – Instituto de História da Arte, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136639321112576