The utility of the International Classification of Functioning, Disability and Health: Versions for children and youth (ICF-CY) in early intervention and special education contexts
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v23i2.332 |
Resumo: | This paper discusses the utility of the International Classification of Functioning, Disability and Health – Children and Youth – ICF-CY (WHO, 2007) in the scope of Early Intervention and Early Childhood Special Education. We will discuss the relevance of the ICF- CY as an operationalization of an unifying and comprehensive theoretical approach. This approach describes the person’s functioning while taking into account individual participation, based in an interactive person-environment process, thus overcoming the diagnostic approaches to development. The general lines of research that are being developed at the Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, concerning the utility of the classification in the assessment-intervention process in Early Intervention and Early Childhood Special Education will be presented. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v23i2.332 |
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The utility of the International Classification of Functioning, Disability and Health: Versions for children and youth (ICF-CY) in early intervention and special education contextsUtilidade da classificação internacional da funcionalidade, incapacidade e saíde: Versão para crianças e jovens (CIF-CJ) no contexto da intervenção precoce e da educação especial-This paper discusses the utility of the International Classification of Functioning, Disability and Health – Children and Youth – ICF-CY (WHO, 2007) in the scope of Early Intervention and Early Childhood Special Education. We will discuss the relevance of the ICF- CY as an operationalization of an unifying and comprehensive theoretical approach. This approach describes the person’s functioning while taking into account individual participation, based in an interactive person-environment process, thus overcoming the diagnostic approaches to development. The general lines of research that are being developed at the Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, concerning the utility of the classification in the assessment-intervention process in Early Intervention and Early Childhood Special Education will be presented. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v23i2.332O presente artigo tem como objectivo reflectir acerca da utilidade da Classificação Internacional da Funcionalidade, Incapacidade e Saúde – Versão para Crianças e Jovens - CIF- CJ (WHO, 2007), no âmbito da Intervenção Precoce e da Educação Especial. É discutida a importância da CIF- CJ como a operacionalização de um modelo teórico unificador e abrangente que, ao descrever as características da funcionalidade individual considerando a participação da pessoa com base em processos interactivos pessoa-ambiente, ultrapassa as limitações da abordagem diagnóstica ao desenvolvimento. São apresentadas as linhas gerais de vários estudos realizados na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, que têm como objectivo analisar a utilidade da classificação no processo de avaliação–intervenção na Educação Especial e na Intervenção Precoce. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v23i2.332Associação Portuguesa de Psicologia2009-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v23i2.332https://doi.org/10.17575/rpsicol.v23i2.332PSICOLOGIA; Vol. 23 No. 2 (2009); 129-139PSICOLOGIA; Vol. 23 N.º 2 (2009); 129-1392183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/332https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/332/95Rosário, HelenaLeal, TeresaPinto, Ana IsabelSimeonsson, Rune J.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:49:16Zoai:oai.appsicologia.org:article/332Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:13.181802Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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