Love Flesh/Carne de Amor: Metáforas do homoerotismo em Walt Whitman e em Eugénio de Andrade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/fb.v0i7.6574 |
Resumo: | «Sex is the root of it all», stated Walt Whitman (1819‑1892). Even though, in his daily life, he kept his sexual orientation secret, the Brooklyn bard sang electric bodies, and male adhesiveness, especially in «Calamus», a section of Leaves of Grass (1855‑1892). Influenced by Whitman both in life and in poetry, Eugénio de Andrade (1923‑2005)approaches homosexual orientation, by resorting to the intertextuality with that North American poet’s literary production; alluding to his love relationship with Peter Doyle; using phallic symbols and similar homoerotic metaphors. In this article, I analyze that intersection of literary and personal likes, which reveals desires and fears, secrets and confidences carefully veiled by metaphors. |
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Love Flesh/Carne de Amor: Metáforas do homoerotismo em Walt Whitman e em Eugénio de Andrade«Sex is the root of it all», stated Walt Whitman (1819‑1892). Even though, in his daily life, he kept his sexual orientation secret, the Brooklyn bard sang electric bodies, and male adhesiveness, especially in «Calamus», a section of Leaves of Grass (1855‑1892). Influenced by Whitman both in life and in poetry, Eugénio de Andrade (1923‑2005)approaches homosexual orientation, by resorting to the intertextuality with that North American poet’s literary production; alluding to his love relationship with Peter Doyle; using phallic symbols and similar homoerotic metaphors. In this article, I analyze that intersection of literary and personal likes, which reveals desires and fears, secrets and confidences carefully veiled by metaphors.«Sex is the root of it all», afirmou Walt Whitman (1819‑1892). Embora, no quotidiano, ocultasse a sua orientação homossexual, o bardo de Brooklyn cantou os corpos eléctricos, e o afecto entre os homens, sobretudo em «Calamus», uma secção de Leaves of Grass (1855‑1892). Influenciado por Whitman na vida e na poesia, Eugénio de Andrade (1923‑2005) aborda a orientação homossexual, recorrendo à intertextualidade com a obra do poeta norte‑americano; aludindo ao relacionamento amoroso deste com Peter Doyle; empregando símbolos fálicos e metáforas eróticas semelhantes. Neste artigo, analiso essa intersecção de gostos pessoais e literários, que revela desejos e medos, segredos e confidências veladas pela metáfora.UA Editora - Universidade de Aveiro2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/fb.v0i7.6574https://doi.org/10.34624/fb.v0i7.6574Forma Breve; No 7 (2009): Homografias literatura e homoerotismo; 129-141Forma Breve; n.º 7 (2009): Homografias literatura e homoerotismo; 129-1412183-47091645-927Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/6574https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/6574/4837Mancelos, Joãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T18:46:48Zoai:proa.ua.pt:article/6574Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:02:56.944824Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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