Arte e ética
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/6638 |
Resumo: | Tese de mestrado em Teorias da Arte, apresentada à Universidade de Lisboa, através da Faculdade de Belas Artes, 2006 |
id |
RCAP_25aaddd23e7ae86c50e7f7326151c574 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/6638 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Arte e éticauma concepção de artista a partir de Nikolai Gogol e Thomas BernhardGogol, Nikolai, 1809-1852Bernhard, Thomas, 1931-1989ArteÉticaTese de mestrado em Teorias da Arte, apresentada à Universidade de Lisboa, através da Faculdade de Belas Artes, 2006The present thesis aims at the construction of a paradigm of the artístic creation tbrough the confrontation of Art and Ethics. It is understood that Art does not emerge conditioned by Etbics however a bond exists that compels to consider this relation as a dilemma. This reflection points to the re-examination of human values and concepts of modernity of Enlightenment tradition such as, autonomy, reason, and emancipatíon. An attempt to extract original themes and instruments of analysis is done through two works, "The Portrait" by Nikolai Gogol and "Old Masters" by .Thomas Bernhard which hás painting for reference. Gogol appears as the anticipation of a feeling of rupture, in spite of bis yeaming for a conciliating art; the failure of this aspiration hastened by the innovation that bis works reveal, interpreting the world under the form of fragmented and heteróclito images. The importance of fragment and detail is emphasized, together with the humour and satirical style more effective in revealing moral values than the traditional representation. The gogolian aesthetics is deepened through a retrospective analysis having recourse to Nietzsche. Some of Gogol themes, brought into contemporaneity, are retaken in the works of Thomas Bemhard., for which also contributed the historic-political context. The denial of the description/imitation and the art of detail gain a more precise sense with the analysis of Thomas Bernhard's "Old Masters", which presumes the clarification of the ethics inherent to creation, enabling to rewrite the autonomy of the artist. Bernhard's prose favours furtherniore a disassembling well noticeable in the profíle of the "criticai artist" in "Old Masters". Só the viabüity of the creation requires a critical space, a man's dwelling, an êthos, vital support of the artist against the emerging new doubtsOliveira, Maria João L. Ortigão de, 1955-Repositório da Universidade de LisboaMonteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa2012-07-11T17:24:40Z20062006-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/6638porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:49:17Zoai:repositorio.ul.pt:10451/6638Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:31:42.583338Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Arte e ética uma concepção de artista a partir de Nikolai Gogol e Thomas Bernhard |
title |
Arte e ética |
spellingShingle |
Arte e ética Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa Gogol, Nikolai, 1809-1852 Bernhard, Thomas, 1931-1989 Arte Ética |
title_short |
Arte e ética |
title_full |
Arte e ética |
title_fullStr |
Arte e ética |
title_full_unstemmed |
Arte e ética |
title_sort |
Arte e ética |
author |
Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa |
author_facet |
Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Maria João L. Ortigão de, 1955- Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gogol, Nikolai, 1809-1852 Bernhard, Thomas, 1931-1989 Arte Ética |
topic |
Gogol, Nikolai, 1809-1852 Bernhard, Thomas, 1931-1989 Arte Ética |
description |
Tese de mestrado em Teorias da Arte, apresentada à Universidade de Lisboa, através da Faculdade de Belas Artes, 2006 |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006 2006-01-01T00:00:00Z 2012-07-11T17:24:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/6638 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/6638 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134207473090560 |