Arte e ética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/6638
Resumo: Tese de mestrado em Teorias da Arte, apresentada à Universidade de Lisboa, através da Faculdade de Belas Artes, 2006
id RCAP_25aaddd23e7ae86c50e7f7326151c574
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/6638
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Arte e éticauma concepção de artista a partir de Nikolai Gogol e Thomas BernhardGogol, Nikolai, 1809-1852Bernhard, Thomas, 1931-1989ArteÉticaTese de mestrado em Teorias da Arte, apresentada à Universidade de Lisboa, através da Faculdade de Belas Artes, 2006The present thesis aims at the construction of a paradigm of the artístic creation tbrough the confrontation of Art and Ethics. It is understood that Art does not emerge conditioned by Etbics however a bond exists that compels to consider this relation as a dilemma. This reflection points to the re-examination of human values and concepts of modernity of Enlightenment tradition such as, autonomy, reason, and emancipatíon. An attempt to extract original themes and instruments of analysis is done through two works, "The Portrait" by Nikolai Gogol and "Old Masters" by .Thomas Bernhard which hás painting for reference. Gogol appears as the anticipation of a feeling of rupture, in spite of bis yeaming for a conciliating art; the failure of this aspiration hastened by the innovation that bis works reveal, interpreting the world under the form of fragmented and heteróclito images. The importance of fragment and detail is emphasized, together with the humour and satirical style more effective in revealing moral values than the traditional representation. The gogolian aesthetics is deepened through a retrospective analysis having recourse to Nietzsche. Some of Gogol themes, brought into contemporaneity, are retaken in the works of Thomas Bemhard., for which also contributed the historic-political context. The denial of the description/imitation and the art of detail gain a more precise sense with the analysis of Thomas Bernhard's "Old Masters", which presumes the clarification of the ethics inherent to creation, enabling to rewrite the autonomy of the artist. Bernhard's prose favours furtherniore a disassembling well noticeable in the profíle of the "criticai artist" in "Old Masters". Só the viabüity of the creation requires a critical space, a man's dwelling, an êthos, vital support of the artist against the emerging new doubtsOliveira, Maria João L. Ortigão de, 1955-Repositório da Universidade de LisboaMonteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa2012-07-11T17:24:40Z20062006-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/6638porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:49:17Zoai:repositorio.ul.pt:10451/6638Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:31:42.583338Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Arte e ética
uma concepção de artista a partir de Nikolai Gogol e Thomas Bernhard
title Arte e ética
spellingShingle Arte e ética
Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa
Gogol, Nikolai, 1809-1852
Bernhard, Thomas, 1931-1989
Arte
Ética
title_short Arte e ética
title_full Arte e ética
title_fullStr Arte e ética
title_full_unstemmed Arte e ética
title_sort Arte e ética
author Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa
author_facet Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Maria João L. Ortigão de, 1955-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Luis Ricardo Nunes da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Gogol, Nikolai, 1809-1852
Bernhard, Thomas, 1931-1989
Arte
Ética
topic Gogol, Nikolai, 1809-1852
Bernhard, Thomas, 1931-1989
Arte
Ética
description Tese de mestrado em Teorias da Arte, apresentada à Universidade de Lisboa, através da Faculdade de Belas Artes, 2006
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2006-01-01T00:00:00Z
2012-07-11T17:24:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/6638
url http://hdl.handle.net/10451/6638
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134207473090560