The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cebrián Robles, Daniel
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Blanco López, Ángel, Noguera Valdemar, Juan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3148
Resumo: Video as a multimedia resource is well recognized in the world of education and can be very useful for working socio-scientific issues in the classroom. New technological developments have allowed the use of annotations in the video to create a virtual discussion. This work will use the Open Video Annotation tool (https://gteavirtual.org/ova, OVA) to work a social-scientific problem as illegal mining in Venezuela. The student’s opinions of a pedagogy group at University of Malaga (Spain) are collected of this issue. To do this, they are asked to identify five different tags (beauty, flora, fauna, impact and solution) on video and give their opinion in the body of the annotation. It concludes that the perception of students on the potential environmental impact of illegal mining can occur at three different times in the video that are clearly differentiated in the video and displayed on the results of work. In addition, it is discussed the possible use of annotations to work not only socioscientific aspects but also another education contents by the use of video annotations.
id RCAP_26a5b6b1a0373033093bf9265441ea47
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3148
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problemEl uso de anotaciones sobre vídeos en abierto como herramienta para analizar las concepciones de los estudiantes de pedagogía sobre un problema ambientalVideo as a multimedia resource is well recognized in the world of education and can be very useful for working socio-scientific issues in the classroom. New technological developments have allowed the use of annotations in the video to create a virtual discussion. This work will use the Open Video Annotation tool (https://gteavirtual.org/ova, OVA) to work a social-scientific problem as illegal mining in Venezuela. The student’s opinions of a pedagogy group at University of Malaga (Spain) are collected of this issue. To do this, they are asked to identify five different tags (beauty, flora, fauna, impact and solution) on video and give their opinion in the body of the annotation. It concludes that the perception of students on the potential environmental impact of illegal mining can occur at three different times in the video that are clearly differentiated in the video and displayed on the results of work. In addition, it is discussed the possible use of annotations to work not only socioscientific aspects but also another education contents by the use of video annotations.El vídeo como recurso multimedia es bien reconocido en el mundo de la educación y puede ser muy útil para trabajar problemas socio-científicos en las aulas. Los nuevos desarrollos tecnológicos han permitido el uso de anotaciones dentro del vídeo para crear un espacio de discusión virtual. En este trabajo se va a utilizar la herramienta Open Video Annotation (https://gteavirtual.org/ova, OVA) para trabajar un problema social-científico cómo es la minería ilegal en Venezuela. Se recogen las opiniones que tienen los estudiantes de pedagogía de la Universidad de Málaga en (España) sobre este problema. Para ello se les pide que identifiquen cinco etiquetas diferentes (belleza, flora, fauna, impacto y solución) en el vídeo y den su opinión en el cuerpo de la anotación. Se llega a la conclusión de que la percepción de los estudiantes sobre el posible impacto ambiental de la minería ilegal puede aparecer en tres diferentes momentos en el vídeo que son claramente diferenciados en el vídeo y expuestos en los resultados del trabajo. Además se discuten posibles aplicaciones del uso de anotaciones para trabajar no sólo aspecto socio-científicos sino cualquier contenido en educación mediante vídeos y anotaciones. O vídeo como recurso multimídia é bem reconhecido no mundo da educação e pode ser muito útil para trabalhar problemas sócio-científicos em aulas. Novos desenvolvimentos tecnológicos têm permitido o uso de anotações no vídeo para criar um espaço de discussão virtual. Este trabalho irá utilizar a ferramenta Open Video Annotation (https://gteavirtual.org/ova, OVA) para trabalhar um problema sócio-científico como é a mineração ilegal na Venezuela. Foram coletadas as opiniões dos alunos do curso de Pedagogia da Universidade de Málaga (Espanha) sobre esta questão. Os alunos foram convidados a identificar cinco rótulos diferentes (beleza, flora, fauna, impacto e solução) em um vídeo e dar as suas opiniões em formato de anotação. Conclui-se que a percepção dos alunos sobre o potencial impacto ambiental da mineração ilegal pode ocorrer em três momentos, que são claramente diferenciados no vídeo e exibido nos resultados do trabalho. Além disso, as possíveis aplicações usando anotações são discutidas para trabalhar não só os aspectos sócio-científicos, mas qualquer conteúdo educacional por meio de vídeo e anotações.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3148https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3148Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 158-174Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 158-174Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 158-174Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 158-1741647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3148https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3148/2485Cebrián Robles, DanielBlanco López, ÁngelNoguera Valdemar, Juaninfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:10Zoai:proa.ua.pt:article/3148Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:00.579941Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
El uso de anotaciones sobre vídeos en abierto como herramienta para analizar las concepciones de los estudiantes de pedagogía sobre un problema ambiental
title The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
spellingShingle The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
Cebrián Robles, Daniel
title_short The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
title_full The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
title_fullStr The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
title_full_unstemmed The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
title_sort The use of notes on open videos as a tool to analyse the conceptions of pedagogy students on an environmental problem
author Cebrián Robles, Daniel
author_facet Cebrián Robles, Daniel
Blanco López, Ángel
Noguera Valdemar, Juan
author_role author
author2 Blanco López, Ángel
Noguera Valdemar, Juan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cebrián Robles, Daniel
Blanco López, Ángel
Noguera Valdemar, Juan
description Video as a multimedia resource is well recognized in the world of education and can be very useful for working socio-scientific issues in the classroom. New technological developments have allowed the use of annotations in the video to create a virtual discussion. This work will use the Open Video Annotation tool (https://gteavirtual.org/ova, OVA) to work a social-scientific problem as illegal mining in Venezuela. The student’s opinions of a pedagogy group at University of Malaga (Spain) are collected of this issue. To do this, they are asked to identify five different tags (beauty, flora, fauna, impact and solution) on video and give their opinion in the body of the annotation. It concludes that the perception of students on the potential environmental impact of illegal mining can occur at three different times in the video that are clearly differentiated in the video and displayed on the results of work. In addition, it is discussed the possible use of annotations to work not only socioscientific aspects but also another education contents by the use of video annotations.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3148
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3148
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3148
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3148
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3148/2485
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 158-174
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 158-174
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 158-174
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 158-174
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567742115840