Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762 |
Resumo: | This article aims to present an analysis of the Science conceptions by a group of teachers and undergraduates practicing in in-class Pedagogy courses from four Higher Education institutions located in a city considered a university center in western Parana. For this study development, we started from the following questions: Which science conceptions do teachers and Pedagogy graduating students showcase? How can these conceptions influence the formative process of the undergraduates in a possible practice with Science Teaching? This investigation count on questionnaire applications and semi-structured interviews. The results evidenced that the Science approach closer to a more dynamic and critical perspective present in teachers’ speech who work with the course’s Science discipline, don’t materialize effective changes in the Science conceptions of students in initial education. Prevailing among them, above all, conceptions of an empiricist/inductivist nature. |
id |
UCS-4_e96b1ea03b19d76fb6f8d406b2179f61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2762 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy courseReflexiones sobre las concepciones de Ciencias en los discursos de profesores formados y graduados del curso de PedagogíaReflexões sobre as concepções de Ciência nos discursos de professores formadores e graduandos do curso de PedagogiaFormação de ProfessoresEnsino SuperiorCurso de PedagogiaEnsino de CiênciasTeachers EducationHigher EducationPedagogy CourseScience TeachingFormación de ProfesoresEducación SuperiorCurso de PedagogíaEnseñanza de las CienciasThis article aims to present an analysis of the Science conceptions by a group of teachers and undergraduates practicing in in-class Pedagogy courses from four Higher Education institutions located in a city considered a university center in western Parana. For this study development, we started from the following questions: Which science conceptions do teachers and Pedagogy graduating students showcase? How can these conceptions influence the formative process of the undergraduates in a possible practice with Science Teaching? This investigation count on questionnaire applications and semi-structured interviews. The results evidenced that the Science approach closer to a more dynamic and critical perspective present in teachers’ speech who work with the course’s Science discipline, don’t materialize effective changes in the Science conceptions of students in initial education. Prevailing among them, above all, conceptions of an empiricist/inductivist nature.El presente artículo tiene como objetivo presentar un análisis de las concepciones de Ciencia de un grupo de educadores y licenciados activos en cursos de Pedagogía presenciales de cuatro instituciones de nivel superior localizado en una ciudad considerada polo universitario en la región oeste del Paraná. Para el desenvolvimiento de este estudio iniciamos con las siguientes preguntas: ¿Cuáles concepciones de Ciencia presentan los profesores educadores e alumnos que están terminando el curso de Pedagogía? ¿Cómo esas concepciones pueden influir en el proceso educativo de los licenciados para una posible actuación en la Enseñanza de las Ciencias? Esa investigación, tuvo la aplicación de cuestionarios y entrevistas semiestructuradas. Los resultados demostraron que el abordaje de la Ciencia próxima a una perspectiva más dinámica y crítica presente en el discurso de los docentes que actúan con la disciplina referente a la Enseñanza de las Ciencias en el curso, no se concretiza en cambios de forma efectiva en las concepciones de ciencia de los estudiantes en formación inicial. Prevaleciendo entre las mismas, sobretodo, concepciones empíricas/inductivas.O presente artigo visa apresentar uma análise das concepções de Ciência de um grupo de formadores e licenciandos atuantes em cursos de Pedagogia presenciais de quatro instituições de Ensino Superior, localizadas em uma cidade considerada polo universitário na região oeste do Paraná. Para o desenvolvimento desse estudo partimos das seguintes questões: Quais concepções de Ciência apresentam os professores formadores e alunos concluintes do curso de Pedagogia? Como essas concepções podem influenciar no processo formativo dos licenciandos para uma possível atuação com o Ensino de Ciências? Essa investigação contou com a aplicação de questionários e entrevistas semiestruturadas. Os resultados mostraram que a abordagem da Ciência próxima a uma perspectiva mais dinâmica e crítica, presente no discurso dos docentes que atuam com a disciplina referente ao ensino de Ciências no curso, não se concretiza em mudanças de forma efetiva nas concepções de ciência dos discentes em formação inicial. Prevalecem entre as mesmas, sobretudo, concepções de cunho empirista/indutivista.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/276210.26843/rencima.v12n1a25Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762/1513https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, Elocir Aparecida CorrêaMoser, Anderson de SouzaGregório, AlineRosas Moreira, Ana Lúcia Olivo2023-05-12T23:08:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2762Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:08:24Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course Reflexiones sobre las concepciones de Ciencias en los discursos de profesores formados y graduados del curso de Pedagogía Reflexões sobre as concepções de Ciência nos discursos de professores formadores e graduandos do curso de Pedagogia |
title |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course |
spellingShingle |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course Pires, Elocir Aparecida Corrêa Formação de Professores Ensino Superior Curso de Pedagogia Ensino de Ciências Teachers Education Higher Education Pedagogy Course Science Teaching Formación de Profesores Educación Superior Curso de Pedagogía Enseñanza de las Ciencias |
title_short |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course |
title_full |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course |
title_fullStr |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course |
title_full_unstemmed |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course |
title_sort |
Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course |
author |
Pires, Elocir Aparecida Corrêa |
author_facet |
Pires, Elocir Aparecida Corrêa Moser, Anderson de Souza Gregório, Aline Rosas Moreira, Ana Lúcia Olivo |
author_role |
author |
author2 |
Moser, Anderson de Souza Gregório, Aline Rosas Moreira, Ana Lúcia Olivo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Elocir Aparecida Corrêa Moser, Anderson de Souza Gregório, Aline Rosas Moreira, Ana Lúcia Olivo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Ensino Superior Curso de Pedagogia Ensino de Ciências Teachers Education Higher Education Pedagogy Course Science Teaching Formación de Profesores Educación Superior Curso de Pedagogía Enseñanza de las Ciencias |
topic |
Formação de Professores Ensino Superior Curso de Pedagogia Ensino de Ciências Teachers Education Higher Education Pedagogy Course Science Teaching Formación de Profesores Educación Superior Curso de Pedagogía Enseñanza de las Ciencias |
description |
This article aims to present an analysis of the Science conceptions by a group of teachers and undergraduates practicing in in-class Pedagogy courses from four Higher Education institutions located in a city considered a university center in western Parana. For this study development, we started from the following questions: Which science conceptions do teachers and Pedagogy graduating students showcase? How can these conceptions influence the formative process of the undergraduates in a possible practice with Science Teaching? This investigation count on questionnaire applications and semi-structured interviews. The results evidenced that the Science approach closer to a more dynamic and critical perspective present in teachers’ speech who work with the course’s Science discipline, don’t materialize effective changes in the Science conceptions of students in initial education. Prevailing among them, above all, conceptions of an empiricist/inductivist nature. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762 10.26843/rencima.v12n1a25 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a25 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762/1513 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306131828375552 |