Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Elocir Aparecida Corrêa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moser, Anderson de Souza, Gregório, Aline, Rosas Moreira, Ana Lúcia Olivo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762
Resumo: This article aims to present an analysis of the Science conceptions by a group of teachers and undergraduates practicing in in-class Pedagogy courses from four Higher Education institutions located in a city considered a university center in western Parana. For this study development, we started from the following questions: Which science conceptions do teachers and Pedagogy graduating students showcase? How can these conceptions influence the formative process of the undergraduates in a possible practice with Science Teaching? This investigation count on questionnaire applications and semi-structured interviews. The results evidenced that the Science approach closer to a more dynamic and critical perspective present in teachers’ speech who work with the course’s Science discipline, don’t materialize effective changes in the Science conceptions of students in initial education. Prevailing among them, above all, conceptions of an empiricist/inductivist nature.
id UCS-4_e96b1ea03b19d76fb6f8d406b2179f61
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2762
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy courseReflexiones sobre las concepciones de Ciencias en los discursos de profesores formados y graduados del curso de PedagogíaReflexões sobre as concepções de Ciência nos discursos de professores formadores e graduandos do curso de PedagogiaFormação de ProfessoresEnsino SuperiorCurso de PedagogiaEnsino de CiênciasTeachers EducationHigher EducationPedagogy CourseScience TeachingFormación de ProfesoresEducación SuperiorCurso de PedagogíaEnseñanza de las CienciasThis article aims to present an analysis of the Science conceptions by a group of teachers and undergraduates practicing in in-class Pedagogy courses from four Higher Education institutions located in a city considered a university center in western Parana. For this study development, we started from the following questions: Which science conceptions do teachers and Pedagogy graduating students showcase? How can these conceptions influence the formative process of the undergraduates in a possible practice with Science Teaching? This investigation count on questionnaire applications and semi-structured interviews. The results evidenced that the Science approach closer to a more dynamic and critical perspective present in teachers’ speech who work with the course’s Science discipline, don’t materialize effective changes in the Science conceptions of students in initial education. Prevailing among them, above all, conceptions of an empiricist/inductivist nature.El presente artículo tiene como objetivo presentar un análisis de las concepciones de Ciencia de un grupo de educadores y licenciados activos en cursos de Pedagogía presenciales de cuatro instituciones de nivel superior localizado en una ciudad considerada polo universitario en la región oeste del Paraná. Para el desenvolvimiento de este estudio iniciamos con las siguientes preguntas: ¿Cuáles concepciones de Ciencia presentan los profesores educadores e alumnos que están terminando el curso de Pedagogía? ¿Cómo esas concepciones pueden influir en el proceso educativo de los licenciados para una posible actuación en la Enseñanza de las Ciencias? Esa investigación, tuvo la aplicación de cuestionarios y entrevistas semiestructuradas. Los resultados demostraron que el abordaje de la Ciencia próxima a una perspectiva más dinámica y crítica presente en el discurso de los docentes que actúan con la disciplina referente a la Enseñanza de las Ciencias en el curso, no se concretiza en cambios de forma efectiva en las concepciones de ciencia de los estudiantes en formación inicial. Prevaleciendo entre las mismas, sobretodo, concepciones empíricas/inductivas.O presente artigo visa apresentar uma análise das concepções de Ciência de um grupo de formadores e licenciandos atuantes em cursos de Pedagogia presenciais de quatro instituições de Ensino Superior, localizadas em uma cidade considerada polo universitário na região oeste do Paraná. Para o desenvolvimento desse estudo partimos das seguintes questões: Quais concepções de Ciência apresentam os professores formadores e alunos concluintes do curso de Pedagogia? Como essas concepções podem influenciar no processo formativo dos licenciandos para uma possível atuação com o Ensino de Ciências? Essa investigação contou com a aplicação de questionários e entrevistas semiestruturadas. Os resultados mostraram que a abordagem da Ciência próxima a uma perspectiva mais dinâmica e crítica, presente no discurso dos docentes que atuam com a disciplina referente ao ensino de Ciências no curso, não se concretiza em mudanças de forma efetiva nas concepções de ciência dos discentes em formação inicial. Prevalecem entre as mesmas, sobretudo, concepções de cunho empirista/indutivista.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/276210.26843/rencima.v12n1a25Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762/1513https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, Elocir Aparecida CorrêaMoser, Anderson de SouzaGregório, AlineRosas Moreira, Ana Lúcia Olivo2023-05-12T23:08:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2762Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:08:24Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
Reflexiones sobre las concepciones de Ciencias en los discursos de profesores formados y graduados del curso de Pedagogía
Reflexões sobre as concepções de Ciência nos discursos de professores formadores e graduandos do curso de Pedagogia
title Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
spellingShingle Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
Pires, Elocir Aparecida Corrêa
Formação de Professores
Ensino Superior
Curso de Pedagogia
Ensino de Ciências
Teachers Education
Higher Education
Pedagogy Course
Science Teaching
Formación de Profesores
Educación Superior
Curso de Pedagogía
Enseñanza de las Ciencias
title_short Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
title_full Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
title_fullStr Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
title_full_unstemmed Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
title_sort Reflections on Science conceptions in teachers and undergraduates speeches of the Pedagogy course
author Pires, Elocir Aparecida Corrêa
author_facet Pires, Elocir Aparecida Corrêa
Moser, Anderson de Souza
Gregório, Aline
Rosas Moreira, Ana Lúcia Olivo
author_role author
author2 Moser, Anderson de Souza
Gregório, Aline
Rosas Moreira, Ana Lúcia Olivo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Elocir Aparecida Corrêa
Moser, Anderson de Souza
Gregório, Aline
Rosas Moreira, Ana Lúcia Olivo
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Ensino Superior
Curso de Pedagogia
Ensino de Ciências
Teachers Education
Higher Education
Pedagogy Course
Science Teaching
Formación de Profesores
Educación Superior
Curso de Pedagogía
Enseñanza de las Ciencias
topic Formação de Professores
Ensino Superior
Curso de Pedagogia
Ensino de Ciências
Teachers Education
Higher Education
Pedagogy Course
Science Teaching
Formación de Profesores
Educación Superior
Curso de Pedagogía
Enseñanza de las Ciencias
description This article aims to present an analysis of the Science conceptions by a group of teachers and undergraduates practicing in in-class Pedagogy courses from four Higher Education institutions located in a city considered a university center in western Parana. For this study development, we started from the following questions: Which science conceptions do teachers and Pedagogy graduating students showcase? How can these conceptions influence the formative process of the undergraduates in a possible practice with Science Teaching? This investigation count on questionnaire applications and semi-structured interviews. The results evidenced that the Science approach closer to a more dynamic and critical perspective present in teachers’ speech who work with the course’s Science discipline, don’t materialize effective changes in the Science conceptions of students in initial education. Prevailing among them, above all, conceptions of an empiricist/inductivist nature.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762
10.26843/rencima.v12n1a25
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a25
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2762/1513
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306131828375552