Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Amanda Helena Rodrigues
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Almeida, Leandro S.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/36488
Resumo: The Real-World Outcomes is an inventory that measures everyday problematic behaviors that represent decisions where critical thinking is presumably absent; assessing the negative outcomes of poor daily decisions helps to infer the degree of critical thinking that mediates everyday reasoning. In the present paper, we describe the process of translation and cultural adaptation of this inventory to Portuguese. We present evidence of its administration to 259 college students concerning reliability, and differences based on academic major and gender. No statistically significant differences were found, either due to academic major or gender. Results suggest the value of this instrument to assessing daily decision making and life outcomes, and also, to estimate the quality of critical thinking in everyday life.
id RCAP_27cdde245f4e9510c04a770efa2b9070
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/36488
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and genderReal-World Outcomes e pensamento crítico: análise diferencial por área e géneroReal-World Outcomes y pensamiento crítico: análisis diferencial por área y géneroCognitive abilityCompetenceEvaluationCritical thinkingAptidão cognitivaCompetênciaAvaliaçãoPensamento críticoAptitud cognitivaCompetenciaEvaluaciónPensamiento críticoThe Real-World Outcomes is an inventory that measures everyday problematic behaviors that represent decisions where critical thinking is presumably absent; assessing the negative outcomes of poor daily decisions helps to infer the degree of critical thinking that mediates everyday reasoning. In the present paper, we describe the process of translation and cultural adaptation of this inventory to Portuguese. We present evidence of its administration to 259 college students concerning reliability, and differences based on academic major and gender. No statistically significant differences were found, either due to academic major or gender. Results suggest the value of this instrument to assessing daily decision making and life outcomes, and also, to estimate the quality of critical thinking in everyday life.O Real-World Outcomes é um inventário que avalia comportamentos problemáticos do dia-a-dia que representam decisões onde se presume que o pensamento crítico está ausente; ao avaliar os resultados negativos de decisões quotidianas pobres, permite inferir o grau de pensamento crítico que medeia o raciocínio no quotidiano. Neste artigo, descreve-se o processo de tradução e adaptação cultural deste inventário para a língua Portuguesa. Apresentam-se dados da sua administração a 259 estudantes universitários relativos à consistência interna, e as diferenças de acordo com a área académica e género. Não foram encontradas diferenças estatisticamente significativas, nem decorrentes da área académica, nem do género. Os resultados sugerem a relevância deste instrumento para avaliar a tomada de decisão no dia-a-dia e seu impacto na vida dos sujeitos, e também, para estimar a qualidade do pensamento crítico usado na vida quotidiana.El Real-World Outcomes es un inventario que evalúa comportamientos problemáticos del cotidiano que representan decisiones en que se presume la ausencia de pensamiento crítico; al evaluar los resultados negativos de malas decisiones cotidianas, permite inferir el grado de pensamiento crítico que media el razonamiento en el cotidiano. En el presente artículo, describimos el proceso de traducción y adaptación cultural del inventario para la lengua Portuguesa. Se presentan datos de su administración a 259 estudiantes universitarios relativos a consistencia interna, y a diferencias en función de la área científica de estudios y del género. No fueron encontradas diferencias estadísticamente significativas entre los participantes, ni decurrentes de la área, ni del género. Los resultados sugieren la relevancia de este instrumento para evaluar la toma de decisión en el cotidiano y su impacto en la vida de los sujetos, y además, para estimar la cualidad del pensamiento crítico utilizado en la vida diaria.FCT -Fundação para a Ciência e a Tecnologia(SFRH/BD/76372/2011)Universidade de São Paulo (USP)Universidade do MinhoFranco, Amanda Helena RodriguesAlmeida, Leandro S.2015-052015-05-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/36488eng1982-432710.1590/1982-43272561201505info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:47:37Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/36488Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:45:42.901414Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
Real-World Outcomes e pensamento crítico: análise diferencial por área e género
Real-World Outcomes y pensamiento crítico: análisis diferencial por área y género
title Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
spellingShingle Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
Franco, Amanda Helena Rodrigues
Cognitive ability
Competence
Evaluation
Critical thinking
Aptidão cognitiva
Competência
Avaliação
Pensamento crítico
Aptitud cognitiva
Competencia
Evaluación
Pensamiento crítico
title_short Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
title_full Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
title_fullStr Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
title_full_unstemmed Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
title_sort Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
author Franco, Amanda Helena Rodrigues
author_facet Franco, Amanda Helena Rodrigues
Almeida, Leandro S.
author_role author
author2 Almeida, Leandro S.
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Amanda Helena Rodrigues
Almeida, Leandro S.
dc.subject.por.fl_str_mv Cognitive ability
Competence
Evaluation
Critical thinking
Aptidão cognitiva
Competência
Avaliação
Pensamento crítico
Aptitud cognitiva
Competencia
Evaluación
Pensamiento crítico
topic Cognitive ability
Competence
Evaluation
Critical thinking
Aptidão cognitiva
Competência
Avaliação
Pensamento crítico
Aptitud cognitiva
Competencia
Evaluación
Pensamiento crítico
description The Real-World Outcomes is an inventory that measures everyday problematic behaviors that represent decisions where critical thinking is presumably absent; assessing the negative outcomes of poor daily decisions helps to infer the degree of critical thinking that mediates everyday reasoning. In the present paper, we describe the process of translation and cultural adaptation of this inventory to Portuguese. We present evidence of its administration to 259 college students concerning reliability, and differences based on academic major and gender. No statistically significant differences were found, either due to academic major or gender. Results suggest the value of this instrument to assessing daily decision making and life outcomes, and also, to estimate the quality of critical thinking in everyday life.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05
2015-05-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/36488
url http://hdl.handle.net/1822/36488
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1982-4327
10.1590/1982-43272561201505
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133023173607424