Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/36488 |
Resumo: | The Real-World Outcomes is an inventory that measures everyday problematic behaviors that represent decisions where critical thinking is presumably absent; assessing the negative outcomes of poor daily decisions helps to infer the degree of critical thinking that mediates everyday reasoning. In the present paper, we describe the process of translation and cultural adaptation of this inventory to Portuguese. We present evidence of its administration to 259 college students concerning reliability, and differences based on academic major and gender. No statistically significant differences were found, either due to academic major or gender. Results suggest the value of this instrument to assessing daily decision making and life outcomes, and also, to estimate the quality of critical thinking in everyday life. |
id |
RCAP_27cdde245f4e9510c04a770efa2b9070 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/36488 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and genderReal-World Outcomes e pensamento crítico: análise diferencial por área e géneroReal-World Outcomes y pensamiento crítico: análisis diferencial por área y géneroCognitive abilityCompetenceEvaluationCritical thinkingAptidão cognitivaCompetênciaAvaliaçãoPensamento críticoAptitud cognitivaCompetenciaEvaluaciónPensamiento críticoThe Real-World Outcomes is an inventory that measures everyday problematic behaviors that represent decisions where critical thinking is presumably absent; assessing the negative outcomes of poor daily decisions helps to infer the degree of critical thinking that mediates everyday reasoning. In the present paper, we describe the process of translation and cultural adaptation of this inventory to Portuguese. We present evidence of its administration to 259 college students concerning reliability, and differences based on academic major and gender. No statistically significant differences were found, either due to academic major or gender. Results suggest the value of this instrument to assessing daily decision making and life outcomes, and also, to estimate the quality of critical thinking in everyday life.O Real-World Outcomes é um inventário que avalia comportamentos problemáticos do dia-a-dia que representam decisões onde se presume que o pensamento crítico está ausente; ao avaliar os resultados negativos de decisões quotidianas pobres, permite inferir o grau de pensamento crítico que medeia o raciocínio no quotidiano. Neste artigo, descreve-se o processo de tradução e adaptação cultural deste inventário para a língua Portuguesa. Apresentam-se dados da sua administração a 259 estudantes universitários relativos à consistência interna, e as diferenças de acordo com a área académica e género. Não foram encontradas diferenças estatisticamente significativas, nem decorrentes da área académica, nem do género. Os resultados sugerem a relevância deste instrumento para avaliar a tomada de decisão no dia-a-dia e seu impacto na vida dos sujeitos, e também, para estimar a qualidade do pensamento crítico usado na vida quotidiana.El Real-World Outcomes es un inventario que evalúa comportamientos problemáticos del cotidiano que representan decisiones en que se presume la ausencia de pensamiento crítico; al evaluar los resultados negativos de malas decisiones cotidianas, permite inferir el grado de pensamiento crítico que media el razonamiento en el cotidiano. En el presente artículo, describimos el proceso de traducción y adaptación cultural del inventario para la lengua Portuguesa. Se presentan datos de su administración a 259 estudiantes universitarios relativos a consistencia interna, y a diferencias en función de la área científica de estudios y del género. No fueron encontradas diferencias estadísticamente significativas entre los participantes, ni decurrentes de la área, ni del género. Los resultados sugieren la relevancia de este instrumento para evaluar la toma de decisión en el cotidiano y su impacto en la vida de los sujetos, y además, para estimar la cualidad del pensamiento crítico utilizado en la vida diaria.FCT -Fundação para a Ciência e a Tecnologia(SFRH/BD/76372/2011)Universidade de São Paulo (USP)Universidade do MinhoFranco, Amanda Helena RodriguesAlmeida, Leandro S.2015-052015-05-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/36488eng1982-432710.1590/1982-43272561201505info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:47:37Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/36488Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:45:42.901414Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender Real-World Outcomes e pensamento crítico: análise diferencial por área e género Real-World Outcomes y pensamiento crítico: análisis diferencial por área y género |
title |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender |
spellingShingle |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender Franco, Amanda Helena Rodrigues Cognitive ability Competence Evaluation Critical thinking Aptidão cognitiva Competência Avaliação Pensamento crítico Aptitud cognitiva Competencia Evaluación Pensamiento crítico |
title_short |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender |
title_full |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender |
title_fullStr |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender |
title_full_unstemmed |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender |
title_sort |
Real-World Outcomes and critical thinking: differential analysis by academic major and gender |
author |
Franco, Amanda Helena Rodrigues |
author_facet |
Franco, Amanda Helena Rodrigues Almeida, Leandro S. |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Leandro S. |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco, Amanda Helena Rodrigues Almeida, Leandro S. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cognitive ability Competence Evaluation Critical thinking Aptidão cognitiva Competência Avaliação Pensamento crítico Aptitud cognitiva Competencia Evaluación Pensamiento crítico |
topic |
Cognitive ability Competence Evaluation Critical thinking Aptidão cognitiva Competência Avaliação Pensamento crítico Aptitud cognitiva Competencia Evaluación Pensamiento crítico |
description |
The Real-World Outcomes is an inventory that measures everyday problematic behaviors that represent decisions where critical thinking is presumably absent; assessing the negative outcomes of poor daily decisions helps to infer the degree of critical thinking that mediates everyday reasoning. In the present paper, we describe the process of translation and cultural adaptation of this inventory to Portuguese. We present evidence of its administration to 259 college students concerning reliability, and differences based on academic major and gender. No statistically significant differences were found, either due to academic major or gender. Results suggest the value of this instrument to assessing daily decision making and life outcomes, and also, to estimate the quality of critical thinking in everyday life. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-05 2015-05-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/36488 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/36488 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1982-4327 10.1590/1982-43272561201505 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133023173607424 |