SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wartha, Edson José
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santana dos Santos, Edson José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619
Resumo: The purpose of this paper is to present a reflective essay about dimensions, that emerged from an exercise of approximations and distances from three structures of thought used as theoretical frameworks to establish curricular parameters in school science. These structures are thoughtful, critical, scientific, and creative. Among these structures, we highlight the approximations, distances and, mainly, the interactions between them. As a result, we find overlaps and interactions between Scientific and Critical Thinking, Creative and Scientific Thinking and between Critical and Creative Thinking. These interactions must be highlighted so that intentional and systematic activities are implemented aimed at promoting scientific, critical and creative thinking for the integral training of students.
id UNISUL-4_323859ab68bb1b4de82e79b4a3770fb6
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9619
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONSPENSAMIENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO Y CREATIVO: ENTENDER LOS CAMPOS TEÓRICOS Y SEGUIR SUS INTERACCIONESPENSAMENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO E CRIATIVO: ENTENDENDO CAMPOS TEÓRICOS E PERSEGUINDO SUAS INTERAÇÕESScientific ThinkingCritical ThinkingCreative Thinking.Pensamiento científicoPensamiento críticoPensamiento creativo.Pensamento CientíficoPensamento CríticoPensamento Criativo.The purpose of this paper is to present a reflective essay about dimensions, that emerged from an exercise of approximations and distances from three structures of thought used as theoretical frameworks to establish curricular parameters in school science. These structures are thoughtful, critical, scientific, and creative. Among these structures, we highlight the approximations, distances and, mainly, the interactions between them. As a result, we find overlaps and interactions between Scientific and Critical Thinking, Creative and Scientific Thinking and between Critical and Creative Thinking. These interactions must be highlighted so that intentional and systematic activities are implemented aimed at promoting scientific, critical and creative thinking for the integral training of students.El propósito de este estudio es presentar una reflexión crítica sobre las dimensiones que surgieron de un ejercicio de aproximaciones y distancias de tres estructuras de pensamiento utilizadas como marcos teóricos para establecer parámetros curriculares en la ciencia escolar. Estas estructuras son pensamientos, críticas, científicas y creativas. Entre estas estructuras, destacamos las aproximaciones, distancias y, principalmente, las interacciones entre ellas. Como resultado, encontramos superposiciones e interacciones entre el pensamiento científico y crítico, el pensamiento creativo y científico y entre el pensamiento crítico y creativo. Estas interacciones deben destacarse para que se implementen actividades intencionales y sistemáticas destinadas a promover el pensamiento científico, crítico y creativo para la formación integral de los estudiantes.A proposta deste estudo é apresentar uma reflexão crítica sobre dimensões que emergiram a partir de um exercício de aproximações e distanciamentos de três estruturas de pensamento utilizadas como marcos teóricos para estabelecer parâmetros curriculares na ciência escolar. Essas estruturas são os pensamentos crítico, científico e criativo. A partir destas estruturas, destacamos as aproximações, distanciamentos e, principalmente, as interações entre elas. Como resultado, encontramos sobreposições e interações entre Pensamento Científico e Crítico, Pensamento Criativo e Científico e entre Pensamento Crítico e Criativo. Estas interações devem ser evidenciadas de modo que sejam implementadas atividades intencionais e sistemáticas dirigidas à promoção do pensamento científico, crítico e criativo para a formação integral dos estudantes.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPonto de vistaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/961910.19177/prppge.v14e262020325-346Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 325-3462179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619/5460Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWartha, Edson JoséSantana dos Santos, Edson José2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9619Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
PENSAMIENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO Y CREATIVO: ENTENDER LOS CAMPOS TEÓRICOS Y SEGUIR SUS INTERACCIONES
PENSAMENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO E CRIATIVO: ENTENDENDO CAMPOS TEÓRICOS E PERSEGUINDO SUAS INTERAÇÕES
title SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
spellingShingle SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
Wartha, Edson José
Scientific Thinking
Critical Thinking
Creative Thinking.
Pensamiento científico
Pensamiento crítico
Pensamiento creativo.
Pensamento Científico
Pensamento Crítico
Pensamento Criativo.
title_short SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
title_full SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
title_fullStr SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
title_full_unstemmed SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
title_sort SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
author Wartha, Edson José
author_facet Wartha, Edson José
Santana dos Santos, Edson José
author_role author
author2 Santana dos Santos, Edson José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wartha, Edson José
Santana dos Santos, Edson José
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific Thinking
Critical Thinking
Creative Thinking.
Pensamiento científico
Pensamiento crítico
Pensamiento creativo.
Pensamento Científico
Pensamento Crítico
Pensamento Criativo.
topic Scientific Thinking
Critical Thinking
Creative Thinking.
Pensamiento científico
Pensamiento crítico
Pensamiento creativo.
Pensamento Científico
Pensamento Crítico
Pensamento Criativo.
description The purpose of this paper is to present a reflective essay about dimensions, that emerged from an exercise of approximations and distances from three structures of thought used as theoretical frameworks to establish curricular parameters in school science. These structures are thoughtful, critical, scientific, and creative. Among these structures, we highlight the approximations, distances and, mainly, the interactions between them. As a result, we find overlaps and interactions between Scientific and Critical Thinking, Creative and Scientific Thinking and between Critical and Creative Thinking. These interactions must be highlighted so that intentional and systematic activities are implemented aimed at promoting scientific, critical and creative thinking for the integral training of students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ponto de vista
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619
10.19177/prppge.v14e262020325-346
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e262020325-346
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619/5460
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 325-346
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749031153664