SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619 |
Resumo: | The purpose of this paper is to present a reflective essay about dimensions, that emerged from an exercise of approximations and distances from three structures of thought used as theoretical frameworks to establish curricular parameters in school science. These structures are thoughtful, critical, scientific, and creative. Among these structures, we highlight the approximations, distances and, mainly, the interactions between them. As a result, we find overlaps and interactions between Scientific and Critical Thinking, Creative and Scientific Thinking and between Critical and Creative Thinking. These interactions must be highlighted so that intentional and systematic activities are implemented aimed at promoting scientific, critical and creative thinking for the integral training of students. |
id |
UNISUL-4_323859ab68bb1b4de82e79b4a3770fb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9619 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONSPENSAMIENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO Y CREATIVO: ENTENDER LOS CAMPOS TEÓRICOS Y SEGUIR SUS INTERACCIONESPENSAMENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO E CRIATIVO: ENTENDENDO CAMPOS TEÓRICOS E PERSEGUINDO SUAS INTERAÇÕESScientific ThinkingCritical ThinkingCreative Thinking.Pensamiento científicoPensamiento críticoPensamiento creativo.Pensamento CientíficoPensamento CríticoPensamento Criativo.The purpose of this paper is to present a reflective essay about dimensions, that emerged from an exercise of approximations and distances from three structures of thought used as theoretical frameworks to establish curricular parameters in school science. These structures are thoughtful, critical, scientific, and creative. Among these structures, we highlight the approximations, distances and, mainly, the interactions between them. As a result, we find overlaps and interactions between Scientific and Critical Thinking, Creative and Scientific Thinking and between Critical and Creative Thinking. These interactions must be highlighted so that intentional and systematic activities are implemented aimed at promoting scientific, critical and creative thinking for the integral training of students.El propósito de este estudio es presentar una reflexión crítica sobre las dimensiones que surgieron de un ejercicio de aproximaciones y distancias de tres estructuras de pensamiento utilizadas como marcos teóricos para establecer parámetros curriculares en la ciencia escolar. Estas estructuras son pensamientos, críticas, científicas y creativas. Entre estas estructuras, destacamos las aproximaciones, distancias y, principalmente, las interacciones entre ellas. Como resultado, encontramos superposiciones e interacciones entre el pensamiento científico y crítico, el pensamiento creativo y científico y entre el pensamiento crítico y creativo. Estas interacciones deben destacarse para que se implementen actividades intencionales y sistemáticas destinadas a promover el pensamiento científico, crítico y creativo para la formación integral de los estudiantes.A proposta deste estudo é apresentar uma reflexão crítica sobre dimensões que emergiram a partir de um exercício de aproximações e distanciamentos de três estruturas de pensamento utilizadas como marcos teóricos para estabelecer parâmetros curriculares na ciência escolar. Essas estruturas são os pensamentos crítico, científico e criativo. A partir destas estruturas, destacamos as aproximações, distanciamentos e, principalmente, as interações entre elas. Como resultado, encontramos sobreposições e interações entre Pensamento Científico e Crítico, Pensamento Criativo e Científico e entre Pensamento Crítico e Criativo. Estas interações devem ser evidenciadas de modo que sejam implementadas atividades intencionais e sistemáticas dirigidas à promoção do pensamento científico, crítico e criativo para a formação integral dos estudantes.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPonto de vistaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/961910.19177/prppge.v14e262020325-346Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 325-3462179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619/5460Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWartha, Edson JoséSantana dos Santos, Edson José2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9619Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS PENSAMIENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO Y CREATIVO: ENTENDER LOS CAMPOS TEÓRICOS Y SEGUIR SUS INTERACCIONES PENSAMENTO CIENTÍFICO, CRÍTICO E CRIATIVO: ENTENDENDO CAMPOS TEÓRICOS E PERSEGUINDO SUAS INTERAÇÕES |
title |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS |
spellingShingle |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS Wartha, Edson José Scientific Thinking Critical Thinking Creative Thinking. Pensamiento científico Pensamiento crítico Pensamiento creativo. Pensamento Científico Pensamento Crítico Pensamento Criativo. |
title_short |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS |
title_full |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS |
title_fullStr |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS |
title_full_unstemmed |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS |
title_sort |
SCIENTIFIC, CRITICAL AND CREATIVE THINKING: UNDERSTANDING THEORETICAL FIELDS AND PURSUING THEIR INTERACTIONS |
author |
Wartha, Edson José |
author_facet |
Wartha, Edson José Santana dos Santos, Edson José |
author_role |
author |
author2 |
Santana dos Santos, Edson José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wartha, Edson José Santana dos Santos, Edson José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scientific Thinking Critical Thinking Creative Thinking. Pensamiento científico Pensamiento crítico Pensamiento creativo. Pensamento Científico Pensamento Crítico Pensamento Criativo. |
topic |
Scientific Thinking Critical Thinking Creative Thinking. Pensamiento científico Pensamiento crítico Pensamiento creativo. Pensamento Científico Pensamento Crítico Pensamento Criativo. |
description |
The purpose of this paper is to present a reflective essay about dimensions, that emerged from an exercise of approximations and distances from three structures of thought used as theoretical frameworks to establish curricular parameters in school science. These structures are thoughtful, critical, scientific, and creative. Among these structures, we highlight the approximations, distances and, mainly, the interactions between them. As a result, we find overlaps and interactions between Scientific and Critical Thinking, Creative and Scientific Thinking and between Critical and Creative Thinking. These interactions must be highlighted so that intentional and systematic activities are implemented aimed at promoting scientific, critical and creative thinking for the integral training of students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ponto de vista |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619 10.19177/prppge.v14e262020325-346 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e262020325-346 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9619/5460 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 325-346 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749031153664 |