A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13167 |
Resumo: | The landscape is a tourist attractiveness factor, especially when it is composed of elements that are not part of the daily lives of people. These elements may differ from those found in major urban centers, as in the case of a rural landscape, and serve as motivation to tourism. Vale dos Vinhedos, located in the south of Brazil, is a main wine tourism destination and object of study in this article. The aim is to analyze the relevance of the countryside of the Vale dos Vinhedos to the visitor as an attractive associated with wine. Through an exploratory research, of qualitative-quantitative nature, interviews to visitors were conducted in one of the main wineries of this wine tourism route. The results allowed to identify the visitor’s profile on Vale dos Vinhedos, relate it to their motivations, and revealed which elements presentin the landscape have attracted its attention. It was thus confirmed the importance of landscape as a tourist attraction associated with wine. |
id |
RCAP_2841ac40f8090cdb3c3f3a50a8701008 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/13167 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do BrasilThe landscape is a tourist attractiveness factor, especially when it is composed of elements that are not part of the daily lives of people. These elements may differ from those found in major urban centers, as in the case of a rural landscape, and serve as motivation to tourism. Vale dos Vinhedos, located in the south of Brazil, is a main wine tourism destination and object of study in this article. The aim is to analyze the relevance of the countryside of the Vale dos Vinhedos to the visitor as an attractive associated with wine. Through an exploratory research, of qualitative-quantitative nature, interviews to visitors were conducted in one of the main wineries of this wine tourism route. The results allowed to identify the visitor’s profile on Vale dos Vinhedos, relate it to their motivations, and revealed which elements presentin the landscape have attracted its attention. It was thus confirmed the importance of landscape as a tourist attraction associated with wine. A paisagem é um fator de atratividade turística, principalmente quando é composta por elementos que não fazem parte do cotidiano das pessoas. Estes elementos podem diferenciar-se daqueles encontrados nos grandes centros urbanos, como é o caso de uma paisagem rural, e podem servir de motivação ao turismo. O Vale dos Vinhedos, localizado ao sul do Brasil, é o principal destino de enoturismo e objeto de estudo neste artigo. O objetivo é analisar a relevância da paisagem rural do Vale dos Vinhedos para o visitante como um atrativo associado ao vinho. Por meio de uma pesquisa exploratória, de caráter qualitativo-quantitativo, realizaram-se entrevistas aos visitantes numa das principais vinícolas deste roteiro enoturístico. Os resultados permitiram identificar o perfil do visitante no Vale dos Vinhedos, relacioná-lo com suas motivações e revelaram que elementos presentes na paisagem despertaram a sua atenção. Foi, assim, confirmada aimportância da paisagem como um atrativo turístico associado ao vinho. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13167oai:proa.ua.pt:article/13167Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1271-1284Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1271-12842182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13167https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13167https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13167/8777https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLavandoski, JoiceLanzer, Rosane Maria2022-09-26T10:57:16Zoai:proa.ua.pt:article/13167Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:55.845690Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil |
title |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil |
spellingShingle |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil Lavandoski, Joice |
title_short |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil |
title_full |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil |
title_fullStr |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil |
title_full_unstemmed |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil |
title_sort |
A paisagem como atrativo para o visitante do Vale dos Vinhedos, Sul do Brasil |
author |
Lavandoski, Joice |
author_facet |
Lavandoski, Joice Lanzer, Rosane Maria |
author_role |
author |
author2 |
Lanzer, Rosane Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lavandoski, Joice Lanzer, Rosane Maria |
description |
The landscape is a tourist attractiveness factor, especially when it is composed of elements that are not part of the daily lives of people. These elements may differ from those found in major urban centers, as in the case of a rural landscape, and serve as motivation to tourism. Vale dos Vinhedos, located in the south of Brazil, is a main wine tourism destination and object of study in this article. The aim is to analyze the relevance of the countryside of the Vale dos Vinhedos to the visitor as an attractive associated with wine. Through an exploratory research, of qualitative-quantitative nature, interviews to visitors were conducted in one of the main wineries of this wine tourism route. The results allowed to identify the visitor’s profile on Vale dos Vinhedos, relate it to their motivations, and revealed which elements presentin the landscape have attracted its attention. It was thus confirmed the importance of landscape as a tourist attraction associated with wine. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13167 oai:proa.ua.pt:article/13167 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13167 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/13167 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13167 https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13167 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13167/8777 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1271-1284 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1271-1284 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130520846598144 |