Reframing Temporality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schäffter, Ortfried
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ebner von Eschenbach, Malte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25749/sis.27368
Resumo: The essay starts with the methodological concept of “recurrence” as a biographical and historical “backward running” generation of knowledge, as elaborated by Gaston Bachelard within the framework of historical epistemology. On the basis of this paradigmatic model case, a relation-theoretical reconstruction of temporality is undertaken with reference to Walter Benjamin's and Achim Landwehr's philosophy of history, in which the three temporal orders past, present and future are no longer conceived as separate dimensions. The temporal relational structure acquires epistemological significance, among other things, through the phenomenon of “absence”, i.e. through the temporal effectiveness of an actual “present absence of the past” in biographically or historically reconstructed temporal relational networks. The relevance of educational theory can be clarified historically, transgenerationally, disciplinary-historically and socio-historically, which we outline in the outlook.
id RCAP_28f7692923eb95b2c0420677741db507
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/27368
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Reframing TemporalityReencuadrando la TemporalidadReenquadramento da TemporalidadeArticlesThe essay starts with the methodological concept of “recurrence” as a biographical and historical “backward running” generation of knowledge, as elaborated by Gaston Bachelard within the framework of historical epistemology. On the basis of this paradigmatic model case, a relation-theoretical reconstruction of temporality is undertaken with reference to Walter Benjamin's and Achim Landwehr's philosophy of history, in which the three temporal orders past, present and future are no longer conceived as separate dimensions. The temporal relational structure acquires epistemological significance, among other things, through the phenomenon of “absence”, i.e. through the temporal effectiveness of an actual “present absence of the past” in biographically or historically reconstructed temporal relational networks. The relevance of educational theory can be clarified historically, transgenerationally, disciplinary-historically and socio-historically, which we outline in the outlook.El artículo parte del concepto metodológico de “recurrencia” como una generación de conocimiento biográfico e histórico “acerca de lo que pasó”, elaborado por Gaston Bachelard en el marco de la epistemología histórica. Sobre la base de este modelo paradigmático, se emprende una reconstrucción teórico-relacional de la temporalidad con referencia a la filosofía de la historia de Walter Benjamin y Achim Landwehr, en la que los tres órdenes temporales, pasado, presente y futuro, ya no se conciben como dimensiones separadas. La estructura relacional temporal adquiere significación epistemológica, entre otras cosas, a través del fenómeno de la “ausencia”, es decir, a través de la eficacia temporal de una actual “ausencia presente del pasado” en redes relacionales temporales reconstruidas biográfica o históricamente. La relevancia de la teoría educativa puede esclarecerse históricamente, transgeneracionalmente, disciplinario-históricamente y sociohistóricamente, lo cual esbozamos en este artículo.Este artigo baseia-se no conceito metodológico de “recorrência” enquanto geração de conhecimento através da “análise do que passou”, biográfica e histórica, segundo Gaston Bachelard no contexto da epistemologia histórica. Com base neste caso paradigmático, efetua-se uma reconstrução relacional-teórica da temporalidade com referência à filosofia da história de Walter Benjamin e Achim Landwehr, na qual as três ordens temporais passado, presente e futuro deixam de ser vistas como dimensões separadas. A estrutura relacional temporal adquire significado epistemológico, entre outras coisas, através do fenómeno da “ausência”, isto é, através da efetividade temporal de uma real “ausência presente do passado” em redes relacionais temporais biográfica ou historicamente reconstruídas. A relevância da teoria educacional pode ser esclarecida historicamente, trans-geracionalmente, disciplinar-historicamente e socio-historicamente, como sublinhamos neste artigo.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2023-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.27368eng2182-96402182-8474Schäffter, OrtfriedEbner von Eschenbach, Malteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-06-30T08:15:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/27368Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:48:07.739449Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Reframing Temporality
Reencuadrando la Temporalidad
Reenquadramento da Temporalidade
title Reframing Temporality
spellingShingle Reframing Temporality
Schäffter, Ortfried
Articles
title_short Reframing Temporality
title_full Reframing Temporality
title_fullStr Reframing Temporality
title_full_unstemmed Reframing Temporality
title_sort Reframing Temporality
author Schäffter, Ortfried
author_facet Schäffter, Ortfried
Ebner von Eschenbach, Malte
author_role author
author2 Ebner von Eschenbach, Malte
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schäffter, Ortfried
Ebner von Eschenbach, Malte
dc.subject.por.fl_str_mv Articles
topic Articles
description The essay starts with the methodological concept of “recurrence” as a biographical and historical “backward running” generation of knowledge, as elaborated by Gaston Bachelard within the framework of historical epistemology. On the basis of this paradigmatic model case, a relation-theoretical reconstruction of temporality is undertaken with reference to Walter Benjamin's and Achim Landwehr's philosophy of history, in which the three temporal orders past, present and future are no longer conceived as separate dimensions. The temporal relational structure acquires epistemological significance, among other things, through the phenomenon of “absence”, i.e. through the temporal effectiveness of an actual “present absence of the past” in biographically or historically reconstructed temporal relational networks. The relevance of educational theory can be clarified historically, transgenerationally, disciplinary-historically and socio-historically, which we outline in the outlook.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.27368
url https://doi.org/10.25749/sis.27368
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130952088158208