Reframing Temporality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25749/sis.27368 |
Resumo: | The essay starts with the methodological concept of “recurrence” as a biographical and historical “backward running” generation of knowledge, as elaborated by Gaston Bachelard within the framework of historical epistemology. On the basis of this paradigmatic model case, a relation-theoretical reconstruction of temporality is undertaken with reference to Walter Benjamin's and Achim Landwehr's philosophy of history, in which the three temporal orders past, present and future are no longer conceived as separate dimensions. The temporal relational structure acquires epistemological significance, among other things, through the phenomenon of “absence”, i.e. through the temporal effectiveness of an actual “present absence of the past” in biographically or historically reconstructed temporal relational networks. The relevance of educational theory can be clarified historically, transgenerationally, disciplinary-historically and socio-historically, which we outline in the outlook. |
id |
RCAP_28f7692923eb95b2c0420677741db507 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/27368 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Reframing TemporalityReencuadrando la TemporalidadReenquadramento da TemporalidadeArticlesThe essay starts with the methodological concept of “recurrence” as a biographical and historical “backward running” generation of knowledge, as elaborated by Gaston Bachelard within the framework of historical epistemology. On the basis of this paradigmatic model case, a relation-theoretical reconstruction of temporality is undertaken with reference to Walter Benjamin's and Achim Landwehr's philosophy of history, in which the three temporal orders past, present and future are no longer conceived as separate dimensions. The temporal relational structure acquires epistemological significance, among other things, through the phenomenon of “absence”, i.e. through the temporal effectiveness of an actual “present absence of the past” in biographically or historically reconstructed temporal relational networks. The relevance of educational theory can be clarified historically, transgenerationally, disciplinary-historically and socio-historically, which we outline in the outlook.El artículo parte del concepto metodológico de “recurrencia” como una generación de conocimiento biográfico e histórico “acerca de lo que pasó”, elaborado por Gaston Bachelard en el marco de la epistemología histórica. Sobre la base de este modelo paradigmático, se emprende una reconstrucción teórico-relacional de la temporalidad con referencia a la filosofía de la historia de Walter Benjamin y Achim Landwehr, en la que los tres órdenes temporales, pasado, presente y futuro, ya no se conciben como dimensiones separadas. La estructura relacional temporal adquiere significación epistemológica, entre otras cosas, a través del fenómeno de la “ausencia”, es decir, a través de la eficacia temporal de una actual “ausencia presente del pasado” en redes relacionales temporales reconstruidas biográfica o históricamente. La relevancia de la teoría educativa puede esclarecerse históricamente, transgeneracionalmente, disciplinario-históricamente y sociohistóricamente, lo cual esbozamos en este artículo.Este artigo baseia-se no conceito metodológico de “recorrência” enquanto geração de conhecimento através da “análise do que passou”, biográfica e histórica, segundo Gaston Bachelard no contexto da epistemologia histórica. Com base neste caso paradigmático, efetua-se uma reconstrução relacional-teórica da temporalidade com referência à filosofia da história de Walter Benjamin e Achim Landwehr, na qual as três ordens temporais passado, presente e futuro deixam de ser vistas como dimensões separadas. A estrutura relacional temporal adquire significado epistemológico, entre outras coisas, através do fenómeno da “ausência”, isto é, através da efetividade temporal de uma real “ausência presente do passado” em redes relacionais temporais biográfica ou historicamente reconstruídas. A relevância da teoria educacional pode ser esclarecida historicamente, trans-geracionalmente, disciplinar-historicamente e socio-historicamente, como sublinhamos neste artigo.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2023-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.27368eng2182-96402182-8474Schäffter, OrtfriedEbner von Eschenbach, Malteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-06-30T08:15:23Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/27368Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:48:07.739449Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reframing Temporality Reencuadrando la Temporalidad Reenquadramento da Temporalidade |
title |
Reframing Temporality |
spellingShingle |
Reframing Temporality Schäffter, Ortfried Articles |
title_short |
Reframing Temporality |
title_full |
Reframing Temporality |
title_fullStr |
Reframing Temporality |
title_full_unstemmed |
Reframing Temporality |
title_sort |
Reframing Temporality |
author |
Schäffter, Ortfried |
author_facet |
Schäffter, Ortfried Ebner von Eschenbach, Malte |
author_role |
author |
author2 |
Ebner von Eschenbach, Malte |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schäffter, Ortfried Ebner von Eschenbach, Malte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Articles |
topic |
Articles |
description |
The essay starts with the methodological concept of “recurrence” as a biographical and historical “backward running” generation of knowledge, as elaborated by Gaston Bachelard within the framework of historical epistemology. On the basis of this paradigmatic model case, a relation-theoretical reconstruction of temporality is undertaken with reference to Walter Benjamin's and Achim Landwehr's philosophy of history, in which the three temporal orders past, present and future are no longer conceived as separate dimensions. The temporal relational structure acquires epistemological significance, among other things, through the phenomenon of “absence”, i.e. through the temporal effectiveness of an actual “present absence of the past” in biographically or historically reconstructed temporal relational networks. The relevance of educational theory can be clarified historically, transgenerationally, disciplinary-historically and socio-historically, which we outline in the outlook. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25749/sis.27368 |
url |
https://doi.org/10.25749/sis.27368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2182-9640 2182-8474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130952088158208 |