The babel tower of brazilian criticism - Complexes of contemporary intellectuality
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/fb.v0i18.30999 |
Resumo: | This article reacts to the essay “Uma literature anfíbia”, by Silviano Santiago, which tries to reposition issues of literary aesthetics for the political field. Santiago’s ideas update part of the repressed nationalism of Brazilian critics of an exclusivist character, attributing to the displaced colonialist mentality the consumer public’s repudiation of national production. The objective of the text is to provide literary elements and other artistic expressions to prove that the politicized theme is not the central axis of the qualitative analysis of a given work, but the aesthetic strategies used in it. |
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The babel tower of brazilian criticism - Complexes of contemporary intellectualityA torre de babel da crítica brasileira - Complexos da intelectualidade contemporâneaThis article reacts to the essay “Uma literature anfíbia”, by Silviano Santiago, which tries to reposition issues of literary aesthetics for the political field. Santiago’s ideas update part of the repressed nationalism of Brazilian critics of an exclusivist character, attributing to the displaced colonialist mentality the consumer public’s repudiation of national production. The objective of the text is to provide literary elements and other artistic expressions to prove that the politicized theme is not the central axis of the qualitative analysis of a given work, but the aesthetic strategies used in it.Este artigo reage ao ensaio “Uma literatura anfíbia”, de Silviano Santiago, que tenta reposicionar questões de estética literária para o campo político. As ideias de Santiago atualizam uma parte do nacionalismo recalcado da crítica brasileira de caráter exclusivista, imputando à deslocada mentalidade colonialista o repúdio do público consumidor à produção nacional. O objetivo do texto é fornecer elementos literários e de outras expressões artísticas para comprovar não ser a temática politizada o eixo central da análise qualitativa de uma determinada obra e sim as estratégias estéticas nela utilizadas.UA Editora - Universidade de Aveiro2022-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/fb.v0i18.30999https://doi.org/10.34624/fb.v0i18.30999Forma Breve; No 18 (2022): Torre de Babel: alteridade e estereótipos; 179-193Forma Breve; n.º 18 (2022): Torre de Babel: alteridade e estereótipos; 179-1932183-47091645-927Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/30999https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/30999/21228Direitos de Autor (c) 2022 Eduardo Mahonhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMahon, Eduardo2023-11-30T18:45:38Zoai:proa.ua.pt:article/30999Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:15:46.162492Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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