Relational skills and preserving patient privacy in the caring process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zangão, Maria Otília
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Mendes, Felismina Rosa Parreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/34846
Resumo: METHOD: this was a quantitative study, descriptive and cross-sectional in design. The sample consisted of nursing undergraduate students from the Higher School of Health Sciences, in the city of Évora, Portugal. Data were collected using the previously validated Helping Relational Skills Inventory. OBJECTIVE: to analyze the development and mobilization of relational skills central to the caring process among nursing students throughout their professional training. RESULTS: the students gradually acquired "generic skills", "communication skills" and "contact skills", presenting the highest mean score in the last year of the program. However, the highest mean score for the "empathetic skills" subscale was presented by second-year students. CONCLUSION: age and year in program were found to be decisive variables regarding the acquisition of specific skills (empathetic and communication) by nursing students.
id RCAP_2c5137e7cc90d11974a85f3dbd46eb6b
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34846
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Relational skills and preserving patient privacy in the caring processCompetências relacionais e preservação da intimidade no processo de cuidarCompetency-based educationNursing studentsPrivacyNursing careEducação baseada em competênciasEstudantes de enfermagemPrivacidadeCuidados de enfermagemMETHOD: this was a quantitative study, descriptive and cross-sectional in design. The sample consisted of nursing undergraduate students from the Higher School of Health Sciences, in the city of Évora, Portugal. Data were collected using the previously validated Helping Relational Skills Inventory. OBJECTIVE: to analyze the development and mobilization of relational skills central to the caring process among nursing students throughout their professional training. RESULTS: the students gradually acquired "generic skills", "communication skills" and "contact skills", presenting the highest mean score in the last year of the program. However, the highest mean score for the "empathetic skills" subscale was presented by second-year students. CONCLUSION: age and year in program were found to be decisive variables regarding the acquisition of specific skills (empathetic and communication) by nursing students.Objetivo: analisar o desenvolvimento e a mobilização de competências relacionais, centrais no processo de cuidar, pelo estudante de enfermagem ao longo do seu processo de formação. Método: estudo descritivo-correlacional de abordagem quantitativa. A amostra foi constituída pelos estudantes do curso de enfermagem de uma Escola Superior de Saúde, no litoral de Portugal e os dados foram coletados através do Inventário de Competências Relacionais de Ajuda, já testado. Resultados: os estudantes adquirem gradualmente as competências genéricas, competências de comunicação e competências de contacto, atingindo a média mais alta no último ano do curso, enquanto na subescala competências empáticas os estudantes do 2º ano apresentam um valor médio superior. Conclusão: a idade e o ano do curso são variáveis decisivas na aquisição de competências específicas (empáticas e comunicação) pelos estudantes de enfermagem.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaZangão, Maria OtíliaMendes, Felismina Rosa Parreira2021-09-14T16:12:05Z2015-03-012015-03-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/34846eng0034-716710.1590/0034-7167.2015680202i8502185969926222160000217281600002info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-13T01:33:30Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34846Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:28:15.481939Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
Competências relacionais e preservação da intimidade no processo de cuidar
title Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
spellingShingle Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
Zangão, Maria Otília
Competency-based education
Nursing students
Privacy
Nursing care
Educação baseada em competências
Estudantes de enfermagem
Privacidade
Cuidados de enfermagem
title_short Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
title_full Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
title_fullStr Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
title_full_unstemmed Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
title_sort Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
author Zangão, Maria Otília
author_facet Zangão, Maria Otília
Mendes, Felismina Rosa Parreira
author_role author
author2 Mendes, Felismina Rosa Parreira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Zangão, Maria Otília
Mendes, Felismina Rosa Parreira
dc.subject.por.fl_str_mv Competency-based education
Nursing students
Privacy
Nursing care
Educação baseada em competências
Estudantes de enfermagem
Privacidade
Cuidados de enfermagem
topic Competency-based education
Nursing students
Privacy
Nursing care
Educação baseada em competências
Estudantes de enfermagem
Privacidade
Cuidados de enfermagem
description METHOD: this was a quantitative study, descriptive and cross-sectional in design. The sample consisted of nursing undergraduate students from the Higher School of Health Sciences, in the city of Évora, Portugal. Data were collected using the previously validated Helping Relational Skills Inventory. OBJECTIVE: to analyze the development and mobilization of relational skills central to the caring process among nursing students throughout their professional training. RESULTS: the students gradually acquired "generic skills", "communication skills" and "contact skills", presenting the highest mean score in the last year of the program. However, the highest mean score for the "empathetic skills" subscale was presented by second-year students. CONCLUSION: age and year in program were found to be decisive variables regarding the acquisition of specific skills (empathetic and communication) by nursing students.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-01
2015-03-01T00:00:00Z
2021-09-14T16:12:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/34846
url http://hdl.handle.net/10400.14/34846
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0034-7167
10.1590/0034-7167.2015680202i
85021859699
26222160
000217281600002
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132001395015680