Relational skills and preserving patient privacy in the caring process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/34846 |
Resumo: | METHOD: this was a quantitative study, descriptive and cross-sectional in design. The sample consisted of nursing undergraduate students from the Higher School of Health Sciences, in the city of Évora, Portugal. Data were collected using the previously validated Helping Relational Skills Inventory. OBJECTIVE: to analyze the development and mobilization of relational skills central to the caring process among nursing students throughout their professional training. RESULTS: the students gradually acquired "generic skills", "communication skills" and "contact skills", presenting the highest mean score in the last year of the program. However, the highest mean score for the "empathetic skills" subscale was presented by second-year students. CONCLUSION: age and year in program were found to be decisive variables regarding the acquisition of specific skills (empathetic and communication) by nursing students. |
id |
RCAP_2c5137e7cc90d11974a85f3dbd46eb6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34846 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring processCompetências relacionais e preservação da intimidade no processo de cuidarCompetency-based educationNursing studentsPrivacyNursing careEducação baseada em competênciasEstudantes de enfermagemPrivacidadeCuidados de enfermagemMETHOD: this was a quantitative study, descriptive and cross-sectional in design. The sample consisted of nursing undergraduate students from the Higher School of Health Sciences, in the city of Évora, Portugal. Data were collected using the previously validated Helping Relational Skills Inventory. OBJECTIVE: to analyze the development and mobilization of relational skills central to the caring process among nursing students throughout their professional training. RESULTS: the students gradually acquired "generic skills", "communication skills" and "contact skills", presenting the highest mean score in the last year of the program. However, the highest mean score for the "empathetic skills" subscale was presented by second-year students. CONCLUSION: age and year in program were found to be decisive variables regarding the acquisition of specific skills (empathetic and communication) by nursing students.Objetivo: analisar o desenvolvimento e a mobilização de competências relacionais, centrais no processo de cuidar, pelo estudante de enfermagem ao longo do seu processo de formação. Método: estudo descritivo-correlacional de abordagem quantitativa. A amostra foi constituída pelos estudantes do curso de enfermagem de uma Escola Superior de Saúde, no litoral de Portugal e os dados foram coletados através do Inventário de Competências Relacionais de Ajuda, já testado. Resultados: os estudantes adquirem gradualmente as competências genéricas, competências de comunicação e competências de contacto, atingindo a média mais alta no último ano do curso, enquanto na subescala competências empáticas os estudantes do 2º ano apresentam um valor médio superior. Conclusão: a idade e o ano do curso são variáveis decisivas na aquisição de competências específicas (empáticas e comunicação) pelos estudantes de enfermagem.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaZangão, Maria OtíliaMendes, Felismina Rosa Parreira2021-09-14T16:12:05Z2015-03-012015-03-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/34846eng0034-716710.1590/0034-7167.2015680202i8502185969926222160000217281600002info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-13T01:33:30Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/34846Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:28:15.481939Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process Competências relacionais e preservação da intimidade no processo de cuidar |
title |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process |
spellingShingle |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process Zangão, Maria Otília Competency-based education Nursing students Privacy Nursing care Educação baseada em competências Estudantes de enfermagem Privacidade Cuidados de enfermagem |
title_short |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process |
title_full |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process |
title_fullStr |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process |
title_full_unstemmed |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process |
title_sort |
Relational skills and preserving patient privacy in the caring process |
author |
Zangão, Maria Otília |
author_facet |
Zangão, Maria Otília Mendes, Felismina Rosa Parreira |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Felismina Rosa Parreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zangão, Maria Otília Mendes, Felismina Rosa Parreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competency-based education Nursing students Privacy Nursing care Educação baseada em competências Estudantes de enfermagem Privacidade Cuidados de enfermagem |
topic |
Competency-based education Nursing students Privacy Nursing care Educação baseada em competências Estudantes de enfermagem Privacidade Cuidados de enfermagem |
description |
METHOD: this was a quantitative study, descriptive and cross-sectional in design. The sample consisted of nursing undergraduate students from the Higher School of Health Sciences, in the city of Évora, Portugal. Data were collected using the previously validated Helping Relational Skills Inventory. OBJECTIVE: to analyze the development and mobilization of relational skills central to the caring process among nursing students throughout their professional training. RESULTS: the students gradually acquired "generic skills", "communication skills" and "contact skills", presenting the highest mean score in the last year of the program. However, the highest mean score for the "empathetic skills" subscale was presented by second-year students. CONCLUSION: age and year in program were found to be decisive variables regarding the acquisition of specific skills (empathetic and communication) by nursing students. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-01 2015-03-01T00:00:00Z 2021-09-14T16:12:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/34846 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/34846 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
0034-7167 10.1590/0034-7167.2015680202i 85021859699 26222160 000217281600002 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132001395015680 |