The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrer, Maria Clara
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007
Resumo: This essay focuses on the genetics of A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [The Last Word Is the One Before the Last 2.0], a performance created by Teatro da Vertigem, in October 2014, for the São Paulo Art Biennal, based on Gilles Deleuze’s essay, The Depleted, inspired by Samuel Beckett’s work. The performance, directed by Eliane Monteiro and Antônio Araújo, stands apart from their previous collective creations, as it is the first time that the group hasn’t used adramaturge and rejects the usage of a text. This is wh y we are trying to understand and demonstrate how the concept of depletion, suggested by Deleuze, infiltrates itself as an active principle into the dramaturgical construction of the creation, breaking apart from the structural function of the text and promoting a choreographic characterised performance. The genetic approach will be developed on the basis of interviews with the members of the group, as well as on the analysis of the director’s note book.     DEPLETION / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGY WITHOUT TEXT / SITE SPECIFIC    
id RCAP_2dd750d4d4568f8d4c1aea08dd271513
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/17139
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da VertigemDramaturgia do esgotamento: estudo genético d'A Última Palavra É a Penúltima 2.0, do Teatro da VertigemDepletionSamuel BeckettVertigemDramaturgy without textSite specificEsgotamentoSamuel BeckettVertigemDramaturgia sem textoSite specificThis essay focuses on the genetics of A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [The Last Word Is the One Before the Last 2.0], a performance created by Teatro da Vertigem, in October 2014, for the São Paulo Art Biennal, based on Gilles Deleuze’s essay, The Depleted, inspired by Samuel Beckett’s work. The performance, directed by Eliane Monteiro and Antônio Araújo, stands apart from their previous collective creations, as it is the first time that the group hasn’t used adramaturge and rejects the usage of a text. This is wh y we are trying to understand and demonstrate how the concept of depletion, suggested by Deleuze, infiltrates itself as an active principle into the dramaturgical construction of the creation, breaking apart from the structural function of the text and promoting a choreographic characterised performance. The genetic approach will be developed on the basis of interviews with the members of the group, as well as on the analysis of the director’s note book.     DEPLETION / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGY WITHOUT TEXT / SITE SPECIFIC    Este ensaio centra-se na genética de A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [A Last Word Is the One Before the Last 2.0], uma performance criada pelo Teatro da Vertigem, em Outubro de 2014, para a Bienal de Arte de São Paulo, com base em Gilles o ensaio de Deleuze, The Depleted, inspirado na obra de Samuel Beckett. A performance, dirigida por Eliane Monteiro e Antônio Araújo, destaca-se da sua ccriações colectivas anteriores, uma vez que é a primeira vez que o grupo não utilizou um dramaturgo e rejeita a utilização de um texto. É por isso que estamos a tentar compreender e demonstrar como o conceito de esgotamento, sugerido por Deleuze, infiltra-se como um princípio activo na construção dramatúrgica da criação, rompendo com a função estrutural do texto e promovendo um desempenho coreográfico caracterizado. A abordagem genética será desenvolvido com base em entrevistas com os membros do grupo, bem como sobre a análise do livro de notas do director.   ESGOTAMENTO / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGIA SEM TEXTO / SITE ESPECÍFICOCentro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2017-05-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007Sinais de Cena; 2nd series, nr. 2 (2017); 67-78Sinais de Cena; 2e série, n°2 (2017); 67-78Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 2 (2017); 67-782184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139/17944Direitos de Autor (c) 2017 Maria Clara Ferrerinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerrer, Maria Clara2023-09-23T05:42:28Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/17139Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:37:56.292046Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
Dramaturgia do esgotamento: estudo genético d'A Última Palavra É a Penúltima 2.0, do Teatro da Vertigem
title The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
spellingShingle The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
Ferrer, Maria Clara
Depletion
Samuel Beckett
Vertigem
Dramaturgy without text
Site specific
Esgotamento
Samuel Beckett
Vertigem
Dramaturgia sem texto
Site specific
title_short The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
title_full The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
title_fullStr The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
title_full_unstemmed The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
title_sort The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
author Ferrer, Maria Clara
author_facet Ferrer, Maria Clara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrer, Maria Clara
dc.subject.por.fl_str_mv Depletion
Samuel Beckett
Vertigem
Dramaturgy without text
Site specific
Esgotamento
Samuel Beckett
Vertigem
Dramaturgia sem texto
Site specific
topic Depletion
Samuel Beckett
Vertigem
Dramaturgy without text
Site specific
Esgotamento
Samuel Beckett
Vertigem
Dramaturgia sem texto
Site specific
description This essay focuses on the genetics of A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [The Last Word Is the One Before the Last 2.0], a performance created by Teatro da Vertigem, in October 2014, for the São Paulo Art Biennal, based on Gilles Deleuze’s essay, The Depleted, inspired by Samuel Beckett’s work. The performance, directed by Eliane Monteiro and Antônio Araújo, stands apart from their previous collective creations, as it is the first time that the group hasn’t used adramaturge and rejects the usage of a text. This is wh y we are trying to understand and demonstrate how the concept of depletion, suggested by Deleuze, infiltrates itself as an active principle into the dramaturgical construction of the creation, breaking apart from the structural function of the text and promoting a choreographic characterised performance. The genetic approach will be developed on the basis of interviews with the members of the group, as well as on the analysis of the director’s note book.     DEPLETION / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGY WITHOUT TEXT / SITE SPECIFIC    
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007
url https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139/17944
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2017 Maria Clara Ferrer
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2017 Maria Clara Ferrer
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Sinais de Cena; 2nd series, nr. 2 (2017); 67-78
Sinais de Cena; 2e série, n°2 (2017); 67-78
Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 2 (2017); 67-78
2184-9552
1646-0715
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130242593325056