The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007 |
Resumo: | This essay focuses on the genetics of A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [The Last Word Is the One Before the Last 2.0], a performance created by Teatro da Vertigem, in October 2014, for the São Paulo Art Biennal, based on Gilles Deleuze’s essay, The Depleted, inspired by Samuel Beckett’s work. The performance, directed by Eliane Monteiro and Antônio Araújo, stands apart from their previous collective creations, as it is the first time that the group hasn’t used adramaturge and rejects the usage of a text. This is wh y we are trying to understand and demonstrate how the concept of depletion, suggested by Deleuze, infiltrates itself as an active principle into the dramaturgical construction of the creation, breaking apart from the structural function of the text and promoting a choreographic characterised performance. The genetic approach will be developed on the basis of interviews with the members of the group, as well as on the analysis of the director’s note book. DEPLETION / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGY WITHOUT TEXT / SITE SPECIFIC |
id |
RCAP_2dd750d4d4568f8d4c1aea08dd271513 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/17139 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da VertigemDramaturgia do esgotamento: estudo genético d'A Última Palavra É a Penúltima 2.0, do Teatro da VertigemDepletionSamuel BeckettVertigemDramaturgy without textSite specificEsgotamentoSamuel BeckettVertigemDramaturgia sem textoSite specificThis essay focuses on the genetics of A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [The Last Word Is the One Before the Last 2.0], a performance created by Teatro da Vertigem, in October 2014, for the São Paulo Art Biennal, based on Gilles Deleuze’s essay, The Depleted, inspired by Samuel Beckett’s work. The performance, directed by Eliane Monteiro and Antônio Araújo, stands apart from their previous collective creations, as it is the first time that the group hasn’t used adramaturge and rejects the usage of a text. This is wh y we are trying to understand and demonstrate how the concept of depletion, suggested by Deleuze, infiltrates itself as an active principle into the dramaturgical construction of the creation, breaking apart from the structural function of the text and promoting a choreographic characterised performance. The genetic approach will be developed on the basis of interviews with the members of the group, as well as on the analysis of the director’s note book. DEPLETION / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGY WITHOUT TEXT / SITE SPECIFIC Este ensaio centra-se na genética de A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [A Last Word Is the One Before the Last 2.0], uma performance criada pelo Teatro da Vertigem, em Outubro de 2014, para a Bienal de Arte de São Paulo, com base em Gilles o ensaio de Deleuze, The Depleted, inspirado na obra de Samuel Beckett. A performance, dirigida por Eliane Monteiro e Antônio Araújo, destaca-se da sua ccriações colectivas anteriores, uma vez que é a primeira vez que o grupo não utilizou um dramaturgo e rejeita a utilização de um texto. É por isso que estamos a tentar compreender e demonstrar como o conceito de esgotamento, sugerido por Deleuze, infiltra-se como um princípio activo na construção dramatúrgica da criação, rompendo com a função estrutural do texto e promovendo um desempenho coreográfico caracterizado. A abordagem genética será desenvolvido com base em entrevistas com os membros do grupo, bem como sobre a análise do livro de notas do director. ESGOTAMENTO / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGIA SEM TEXTO / SITE ESPECÍFICOCentro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2017-05-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007Sinais de Cena; 2nd series, nr. 2 (2017); 67-78Sinais de Cena; 2e série, n°2 (2017); 67-78Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 2 (2017); 67-782184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139/17944Direitos de Autor (c) 2017 Maria Clara Ferrerinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerrer, Maria Clara2023-09-23T05:42:28Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/17139Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:37:56.292046Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem Dramaturgia do esgotamento: estudo genético d'A Última Palavra É a Penúltima 2.0, do Teatro da Vertigem |
title |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem |
spellingShingle |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem Ferrer, Maria Clara Depletion Samuel Beckett Vertigem Dramaturgy without text Site specific Esgotamento Samuel Beckett Vertigem Dramaturgia sem texto Site specific |
title_short |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem |
title_full |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem |
title_fullStr |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem |
title_full_unstemmed |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem |
title_sort |
The dramaturgy of exhaustion: a genetic study of A Última Palavra É a Penúltima 2.0, by Teatro da Vertigem |
author |
Ferrer, Maria Clara |
author_facet |
Ferrer, Maria Clara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrer, Maria Clara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Depletion Samuel Beckett Vertigem Dramaturgy without text Site specific Esgotamento Samuel Beckett Vertigem Dramaturgia sem texto Site specific |
topic |
Depletion Samuel Beckett Vertigem Dramaturgy without text Site specific Esgotamento Samuel Beckett Vertigem Dramaturgia sem texto Site specific |
description |
This essay focuses on the genetics of A Última Palavra É a Penúltima 2.0 [The Last Word Is the One Before the Last 2.0], a performance created by Teatro da Vertigem, in October 2014, for the São Paulo Art Biennal, based on Gilles Deleuze’s essay, The Depleted, inspired by Samuel Beckett’s work. The performance, directed by Eliane Monteiro and Antônio Araújo, stands apart from their previous collective creations, as it is the first time that the group hasn’t used adramaturge and rejects the usage of a text. This is wh y we are trying to understand and demonstrate how the concept of depletion, suggested by Deleuze, infiltrates itself as an active principle into the dramaturgical construction of the creation, breaking apart from the structural function of the text and promoting a choreographic characterised performance. The genetic approach will be developed on the basis of interviews with the members of the group, as well as on the analysis of the director’s note book. DEPLETION / SAMUEL BECKETT / VERTIGEM / DRAMATURGY WITHOUT TEXT / SITE SPECIFIC |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2017.0007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/17139/17944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Maria Clara Ferrer info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Maria Clara Ferrer |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 2nd series, nr. 2 (2017); 67-78 Sinais de Cena; 2e série, n°2 (2017); 67-78 Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 2 (2017); 67-78 2184-9552 1646-0715 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130242593325056 |