School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165 |
Resumo: | School autonomy is an assumption of the regulatory role of the state in the field of Education. In the Portuguese case, it is highly constrained by the fact that it is an organizational unit of the central public administration. This study identifies dimensions of regulation and steps and entities that, in a democratic State, are involved in this process. It also analyses the Portuguese legislative corpus on the organization and management of the educational system and schools, aiming at a comprehensive and interpretive view of changes in policies related to primary and secondary school autonomy in Portugal. Besides, it identifies the democratic foundations of public school autonomy, it distinguishes the main areas in which this “national policy” has been taking shape and indicates an intervention model that balances between autonomy and heteronomy. |
id |
RCAP_2e71ca80a2b499f1793735414b1aa064 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:eduser.ipb.pt:article/165 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”Autonomia da escola: génese e evolução de uma “política nacional”RegulationAutonomyParticipationInstitutional assessmentRegulaçãoAutonomiaParticipaçãoAvaliação institucionalSchool autonomy is an assumption of the regulatory role of the state in the field of Education. In the Portuguese case, it is highly constrained by the fact that it is an organizational unit of the central public administration. This study identifies dimensions of regulation and steps and entities that, in a democratic State, are involved in this process. It also analyses the Portuguese legislative corpus on the organization and management of the educational system and schools, aiming at a comprehensive and interpretive view of changes in policies related to primary and secondary school autonomy in Portugal. Besides, it identifies the democratic foundations of public school autonomy, it distinguishes the main areas in which this “national policy” has been taking shape and indicates an intervention model that balances between autonomy and heteronomy.A autonomia da escola é pressuposta pelo papel regulador do Estado na área da Educação. No caso português, ela é altamente condicionada pela sua condição de unidade organizativa da administração pública central. Este estudo identifica dimensões da regulação e passos e entidades que, num Estado democrático, se envolvem nesse processo e procede à análise do corpus legislativo português sobre a organização e gestão do sistema educativo e das escolas com vista a uma visão compreensiva e interpretativa sobre as mudanças políticas relativas à autonomia da escola básica e secundária em Portugal. Identifica os fundamentos democráticos da autonomia da escola pública, distingue as principais áreas em que esta “política nacional” foi ganhando corpo e assinala um modelo de intervenção que assume uma orientação ora mais de autonomia ora mais de heteronomia.Instituto Politécnico de Bragança2021-12-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSerEduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSerEduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer2183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165/158Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Joaquim2024-02-03T06:05:01Zoai:eduser.ipb.pt:article/165Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:54.434940Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” Autonomia da escola: génese e evolução de uma “política nacional” |
title |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” |
spellingShingle |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” Machado, Joaquim Regulation Autonomy Participation Institutional assessment Regulação Autonomia Participação Avaliação institucional |
title_short |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” |
title_full |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” |
title_fullStr |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” |
title_full_unstemmed |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” |
title_sort |
School autonomy: genesis and evolution of a “national policye” |
author |
Machado, Joaquim |
author_facet |
Machado, Joaquim |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Joaquim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Regulation Autonomy Participation Institutional assessment Regulação Autonomia Participação Avaliação institucional |
topic |
Regulation Autonomy Participation Institutional assessment Regulação Autonomia Participação Avaliação institucional |
description |
School autonomy is an assumption of the regulatory role of the state in the field of Education. In the Portuguese case, it is highly constrained by the fact that it is an organizational unit of the central public administration. This study identifies dimensions of regulation and steps and entities that, in a democratic State, are involved in this process. It also analyses the Portuguese legislative corpus on the organization and management of the educational system and schools, aiming at a comprehensive and interpretive view of changes in policies related to primary and secondary school autonomy in Portugal. Besides, it identifies the democratic foundations of public school autonomy, it distinguishes the main areas in which this “national policy” has been taking shape and indicates an intervention model that balances between autonomy and heteronomy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165 https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165 |
url |
https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165 https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165/158 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
dc.source.none.fl_str_mv |
EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSer Eduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSer EduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer 2183-038X 1645-4774 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130940840083456 |