School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Joaquim
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165
Resumo: School autonomy is an assumption of the regulatory role of the state in the field of Education. In the Portuguese case, it is highly constrained by the fact that it is an organizational unit of the central public administration. This study identifies dimensions of regulation and steps and entities that, in a democratic State, are involved in this process. It also analyses the Portuguese legislative corpus on the organization and management of the educational system and schools, aiming at a comprehensive and interpretive view of changes in policies related to primary and secondary school autonomy in Portugal. Besides, it identifies the democratic foundations of public school autonomy, it distinguishes the main areas in which this “national policy” has been taking shape and indicates an intervention model that balances between autonomy and heteronomy.
id RCAP_2e71ca80a2b499f1793735414b1aa064
oai_identifier_str oai:eduser.ipb.pt:article/165
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”Autonomia da escola: génese e evolução de uma “política nacional”RegulationAutonomyParticipationInstitutional assessmentRegulaçãoAutonomiaParticipaçãoAvaliação institucionalSchool autonomy is an assumption of the regulatory role of the state in the field of Education. In the Portuguese case, it is highly constrained by the fact that it is an organizational unit of the central public administration. This study identifies dimensions of regulation and steps and entities that, in a democratic State, are involved in this process. It also analyses the Portuguese legislative corpus on the organization and management of the educational system and schools, aiming at a comprehensive and interpretive view of changes in policies related to primary and secondary school autonomy in Portugal. Besides, it identifies the democratic foundations of public school autonomy, it distinguishes the main areas in which this “national policy” has been taking shape and indicates an intervention model that balances between autonomy and heteronomy.A autonomia da escola é pressuposta pelo papel regulador do Estado na área da Educação. No caso português, ela é altamente condicionada pela sua condição de unidade organizativa da administração pública central. Este estudo identifica dimensões da regulação e passos e entidades que, num Estado democrático, se envolvem nesse processo e procede à análise do corpus legislativo português sobre a organização e gestão do sistema educativo e das escolas com vista a uma visão compreensiva e interpretativa sobre as mudanças políticas relativas à autonomia da escola básica e secundária em Portugal. Identifica os fundamentos democráticos da autonomia da escola pública, distingue as principais áreas em que esta “política nacional” foi ganhando corpo e assinala um modelo de intervenção que assume uma orientação ora mais de autonomia ora mais de heteronomia.Instituto Politécnico de Bragança2021-12-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSerEduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSerEduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer2183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165/158Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Joaquim2024-02-03T06:05:01Zoai:eduser.ipb.pt:article/165Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:54.434940Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
Autonomia da escola: génese e evolução de uma “política nacional”
title School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
spellingShingle School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
Machado, Joaquim
Regulation
Autonomy
Participation
Institutional assessment
Regulação
Autonomia
Participação
Avaliação institucional
title_short School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
title_full School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
title_fullStr School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
title_full_unstemmed School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
title_sort School autonomy: genesis and evolution of a “national policye”
author Machado, Joaquim
author_facet Machado, Joaquim
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Joaquim
dc.subject.por.fl_str_mv Regulation
Autonomy
Participation
Institutional assessment
Regulação
Autonomia
Participação
Avaliação institucional
topic Regulation
Autonomy
Participation
Institutional assessment
Regulação
Autonomia
Participação
Avaliação institucional
description School autonomy is an assumption of the regulatory role of the state in the field of Education. In the Portuguese case, it is highly constrained by the fact that it is an organizational unit of the central public administration. This study identifies dimensions of regulation and steps and entities that, in a democratic State, are involved in this process. It also analyses the Portuguese legislative corpus on the organization and management of the educational system and schools, aiming at a comprehensive and interpretive view of changes in policies related to primary and secondary school autonomy in Portugal. Besides, it identifies the democratic foundations of public school autonomy, it distinguishes the main areas in which this “national policy” has been taking shape and indicates an intervention model that balances between autonomy and heteronomy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165
https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165
url https://doi.org/10.34620/eduser.v13i2.165
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/165/158
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Eduser - Revista de Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
dc.source.none.fl_str_mv EduSer; Vol. 13 No. 2 (2021): EduSer
Eduser - revista de Educação; v. 13 n. 2 (2021): EduSer
EduSer; Vol. 13 N.º 2 (2021): EduSer
2183-038X
1645-4774
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130940840083456