Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/1822/85214 |
Resumo: | Contem versão em português |
id |
RCAP_2e7cce06efc5bd60015aedd757f83573 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/85214 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching mastersFormação de professores baseada na investigação pedagógica: um estudo sobre o estágio nos mestrados em ensinoFormación de profesores basada en la investigación pedagógica: un estudio sobre el prácticum en los masters en enseñanzaInitial teacher educationPracticumPedagogical researchFormação inicial de professoresEstágioInvestigação pedagógicaFormación inicial de profesoresPrácticumInvestigación pedagógicaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoEducação de qualidadeContem versão em portuguêsThe article presents a study about the practicum model of the Masters in Teaching of the University of Minho (Portugal), created with the Bologna reform. The model assigns a central role to the development of a pedagogical research project at school, which is presented in a final report defended publicly. The study involved a qualitative analysis of 40 practicum reports and a survey questionnaire to university supervisors (n=34), cooperating school teachers (n=112) and former trainees (n=133). Results are presented regarding the nature and impact of the projects and the professional competences evidenced by the reports. The participants' perceptions and the reports are globally aligned with the assumptions and action lines of the model. Nevertheless, some limitations are identified pointing to the need for improvement in training processes.O artigo apresenta um estudo sobre o modelo de estágio dos Mestrados em Ensino da Universidade do Minho (Portugal), criados com a reforma de Bolonha. O modelo confere um lugar central ao desenvolvimento de um projeto de investigação pedagógica na escola, apresentado num relatório final defendido em provas públicas. O estudo envolveu a análise qualitativa de 40 relatórios de estágio e um inquérito por questionário respondido por supervisores da universidade (n=34), orientadores cooperantes das escolas (n=112) e ex-estagiários (n=133). São apresentados resultados relativos à natureza e impacto dos projetos e às competências profissionais evidenciadas nos relatórios. Conclui-se que as perceções dos participantes e os relatórios estão globalmente alinhados com pressupostos e linhas de ação do modelo, embora se identifiquem algumas limitações que apontam a necessidade de melhorias nos processos de formação.El artículo presenta un estudio sobre el modelo de prácticum en los Másteres en Enseñanza de la Universidad de Minho (Portugal), creados tras la reforma de Bolonia. El modelo asigna un papel central al desarrollo de un proyecto de investigación pedagógica en la escuela, presentado en un informe final en una defensa pública. El estudio incluyó un análisis cualitativo de 40 informes de prácticas y una encuesta respondida por supervisores universitarios (n=34), mentores escolares (n=112) y antiguos alumnos en prácticas (n=133). Los resultados se centran en la naturaleza e impacto de los proyectos y las competencias profesionales evidenciadas en los informes. Se concluye que las percepciones de los participantes y los informes están en general alineados con los supuestos y las líneas de acción del modelo, aunque se identifican algunas limitaciones que apuntan a la necesidad de mejoras en los procesos de formación.The research team wishes to thank the supervisors, cooperating teachers and former student teachers who collaborated in the study, and also to the colleagues who participated in report analysis for initial studies. This work is funded through national funds of FCT/MCTES-PT, by CIEd (Research Centre on Education, project UID/CED/01661/2019) and by CIEC (Research Centre on Child Studies, project UID/CED/00317/2019), Institute of Education, University of Minho.Universidade Federal de Viçosa. Programa de Pós-Graduação em Educação(UFV/PPGE)Universidade do MinhoVieira, FláviaCoelho da Silva, José LuísVilaça, Teresa20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/1822/85214engVieira, F., Coelho da Silva, J.L., & Vilaça, M.T. (2020). Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters. Education in Perspective, 11, 1-17.2178-258X2178-835910.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9060https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9060/5821info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:45:11Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/85214Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:42:59.345202Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters Formação de professores baseada na investigação pedagógica: um estudo sobre o estágio nos mestrados em ensino Formación de profesores basada en la investigación pedagógica: un estudio sobre el prácticum en los masters en enseñanza |
title |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters |
spellingShingle |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters Vieira, Flávia Initial teacher education Practicum Pedagogical research Formação inicial de professores Estágio Investigação pedagógica Formación inicial de profesores Prácticum Investigación pedagógica Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
title_short |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters |
title_full |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters |
title_fullStr |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters |
title_full_unstemmed |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters |
title_sort |
Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters |
author |
Vieira, Flávia |
author_facet |
Vieira, Flávia Coelho da Silva, José Luís Vilaça, Teresa |
author_role |
author |
author2 |
Coelho da Silva, José Luís Vilaça, Teresa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Flávia Coelho da Silva, José Luís Vilaça, Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Initial teacher education Practicum Pedagogical research Formação inicial de professores Estágio Investigação pedagógica Formación inicial de profesores Prácticum Investigación pedagógica Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
topic |
Initial teacher education Practicum Pedagogical research Formação inicial de professores Estágio Investigação pedagógica Formación inicial de profesores Prácticum Investigación pedagógica Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
description |
Contem versão em português |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/1822/85214 |
url |
https://hdl.handle.net/1822/85214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Vieira, F., Coelho da Silva, J.L., & Vilaça, M.T. (2020). Teacher education based on pedagogical research: a study of the practicum in teaching masters. Education in Perspective, 11, 1-17. 2178-258X 2178-8359 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9060 https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9060/5821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa. Programa de Pós-Graduação em Educação(UFV/PPGE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa. Programa de Pós-Graduação em Educação(UFV/PPGE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132985300090880 |