Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Mari Clair Moro
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2948
http://hdl.handle.net/11449/126995
Resumo: The study presented here aimed to understand how the traineeship supervisor can act for this moment to be a valuable learning for future teachers, with a view to her operations to expand the knowledge of students. For this, we analyzed the pedagogical actions that occurred during the supervised training of a pedagogy course at a public university situated in the state of Paraná, Brazil. Supported in qualitative research this investigation shows that the supervisory actions, in the view of interns, favored teacher education: respect for the supervisor to people; her orientation to the importance of reflecting on aspects recognized as negative, her help in the preparation of interdisciplinary lesson plan and the need for a flexible lesson plan; her presence in moments of interventions; feedback given and appreciation of the role of the educator in the teaching / learning.
id UNSP_a896ce1e949ea496fa76c0d2427bbb74
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126995
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagensInitial teacher training: the curricular internship as a space for learningFormación inicial docente: la pasantía como espacio de aprendozajesPracticumSupervisorInitial teacher educationPasantíaSupervisor de pasantíaFormación inicial docenteEstágioSupervisor de estágioFormação inicial docenteThe study presented here aimed to understand how the traineeship supervisor can act for this moment to be a valuable learning for future teachers, with a view to her operations to expand the knowledge of students. For this, we analyzed the pedagogical actions that occurred during the supervised training of a pedagogy course at a public university situated in the state of Paraná, Brazil. Supported in qualitative research this investigation shows that the supervisory actions, in the view of interns, favored teacher education: respect for the supervisor to people; her orientation to the importance of reflecting on aspects recognized as negative, her help in the preparation of interdisciplinary lesson plan and the need for a flexible lesson plan; her presence in moments of interventions; feedback given and appreciation of the role of the educator in the teaching / learning.El estudio ora presentado ha buscado entender como el supervisor de pasantía curricular puede actuar para que este momento sea de aprendizajes valorosas para el futuro docente, teniendo en vista su actuación para la ampliación del conocimiento de los alumnos. Para eso se analisaron acciones pedagógicas pasadas a lo largo de la pasantía supervisionada de un curso de Pedagogía de una universidad pública, ubicada en la Provincia de Paraná. Amparada en la pesquisa cualitativa, la investigación presenta acciones de la supervisora que, en la visión de las pasantes, favorecieron la formación docente: el respecto de la supervisora con las personas; su orientación para la importancia de que se refleje sobre aspectos reconocidos como negativos, su auxilio en la elaboración del plan de clase interdisciplinar; bien como la necesidad de flexibilización del plan de clase; su presencia en los momentos de intervenciones; el feedback que se atribuye y la valoración del papel del pedagogo en el proceso de enseñanza/aprendizaje.O estudo ora apresentado buscou entender como o supervisor de estágio curricular pode atuar para que este momento seja de aprendizagens valorosas para o futuro docente, tendo em vista a sua atuação para a ampliação do conhecimento dos alunos. Para isso, analisaram-se ações pedagógicas ocorridas durante o estágio supervisionado, de um curso de Pedagogia de uma universidade pública, situada no Estado do Paraná. Amparada na pesquisa qualitativa, a investigação apresenta ações da supervisora que, na visão de estagiárias, favoreceram a formação docente: o respeito da supervisora para com as pessoas; a sua orientação para a importância de se refletir sobre aspectos reconhecidos como negativos, o seu auxílio na elaboração do plano de aula interdisciplinar; bem como a necessidade de flexibilização do plano de aula; a sua presença nos momentos das intervenções; o feedback atribuído e a valorização do papel do pedagogo no processo ensino/aprendizagem.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19808-173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Jardim Universitário, CEP 19808-173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Mari Clair MoroBarbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]2015-08-21T17:53:40Z2015-08-21T17:53:40Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article225-243application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2948Nuances, v. 25, n. 3, p. 225-243, 2014.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/12699510.14572/nuances.v25i3.2948ISSN2236-0441-2014-25-03-225-243.pdf07346506281546870000-0002-7688-8486Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126995Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-13T18:44:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
Initial teacher training: the curricular internship as a space for learning
Formación inicial docente: la pasantía como espacio de aprendozajes
title Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
spellingShingle Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
Nascimento, Mari Clair Moro
Practicum
Supervisor
Initial teacher education
Pasantía
Supervisor de pasantía
Formación inicial docente
Estágio
Supervisor de estágio
Formação inicial docente
title_short Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
title_full Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
title_fullStr Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
title_full_unstemmed Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
title_sort Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
author Nascimento, Mari Clair Moro
author_facet Nascimento, Mari Clair Moro
Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
author_role author
author2 Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Mari Clair Moro
Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Practicum
Supervisor
Initial teacher education
Pasantía
Supervisor de pasantía
Formación inicial docente
Estágio
Supervisor de estágio
Formação inicial docente
topic Practicum
Supervisor
Initial teacher education
Pasantía
Supervisor de pasantía
Formación inicial docente
Estágio
Supervisor de estágio
Formação inicial docente
description The study presented here aimed to understand how the traineeship supervisor can act for this moment to be a valuable learning for future teachers, with a view to her operations to expand the knowledge of students. For this, we analyzed the pedagogical actions that occurred during the supervised training of a pedagogy course at a public university situated in the state of Paraná, Brazil. Supported in qualitative research this investigation shows that the supervisory actions, in the view of interns, favored teacher education: respect for the supervisor to people; her orientation to the importance of reflecting on aspects recognized as negative, her help in the preparation of interdisciplinary lesson plan and the need for a flexible lesson plan; her presence in moments of interventions; feedback given and appreciation of the role of the educator in the teaching / learning.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:40Z
2015-08-21T17:53:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2948
Nuances, v. 25, n. 3, p. 225-243, 2014.
2236-0441
http://hdl.handle.net/11449/126995
10.14572/nuances.v25i3.2948
ISSN2236-0441-2014-25-03-225-243.pdf
0734650628154687
0000-0002-7688-8486
url http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2948
http://hdl.handle.net/11449/126995
identifier_str_mv Nuances, v. 25, n. 3, p. 225-243, 2014.
2236-0441
10.14572/nuances.v25i3.2948
ISSN2236-0441-2014-25-03-225-243.pdf
0734650628154687
0000-0002-7688-8486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Nuances
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 225-243
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650048174587904