Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Luís
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/2260
Resumo: This paper is based on a study conducted during initial teacher training in the early years of schooling in the context of an educational experience based on using a multimedia case titled “Cubes with stickers”. The goal of the research is to understand the influence of the participation in this educational experience in the knowledge and practice of inquiry-based teaching of preservice teachers who teach mathematics to the early years (1st to 4th grade). This article presents data from a group of three prospective teachers, corresponding to their group of professional internship (which took place in parallel with the experience). The data comes from records collected in the exploration of multimedia case, participant observation and audio recording of the educational experience, the observation of a 3rd grade lesson and three interviews. The study results indicate a good acceptance of the multimedia case by the prospective teachers and good coordination with the supervised teaching practice, which allowed the prospective teachers the construction of an expanded view of what is inquiry-based mathematics teaching and adopt an appropriate classroom pratice.
id RCAP_2ed12d15a5348e37433b831329c0e81c
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/2260
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionadaFormação inicial de professores e educadoresCasos multimédiaEnsino exploratório MatemáticaConhecimento didáticoThis paper is based on a study conducted during initial teacher training in the early years of schooling in the context of an educational experience based on using a multimedia case titled “Cubes with stickers”. The goal of the research is to understand the influence of the participation in this educational experience in the knowledge and practice of inquiry-based teaching of preservice teachers who teach mathematics to the early years (1st to 4th grade). This article presents data from a group of three prospective teachers, corresponding to their group of professional internship (which took place in parallel with the experience). The data comes from records collected in the exploration of multimedia case, participant observation and audio recording of the educational experience, the observation of a 3rd grade lesson and three interviews. The study results indicate a good acceptance of the multimedia case by the prospective teachers and good coordination with the supervised teaching practice, which allowed the prospective teachers the construction of an expanded view of what is inquiry-based mathematics teaching and adopt an appropriate classroom pratice.FCTEditora da Universidade Estadual da ParaíbaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuMenezes, Luís2014-10-01T12:28:38Z20132013-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/2260porMenezes, L. (2013). Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada. Revista educação matemática em foco, 2(1), 23-47.1981.6979info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:25:32Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/2260Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:41:29.038865Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
title Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
spellingShingle Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
Menezes, Luís
Formação inicial de professores e educadores
Casos multimédia
Ensino exploratório Matemática
Conhecimento didático
title_short Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
title_full Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
title_fullStr Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
title_full_unstemmed Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
title_sort Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
author Menezes, Luís
author_facet Menezes, Luís
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Formação inicial de professores e educadores
Casos multimédia
Ensino exploratório Matemática
Conhecimento didático
topic Formação inicial de professores e educadores
Casos multimédia
Ensino exploratório Matemática
Conhecimento didático
description This paper is based on a study conducted during initial teacher training in the early years of schooling in the context of an educational experience based on using a multimedia case titled “Cubes with stickers”. The goal of the research is to understand the influence of the participation in this educational experience in the knowledge and practice of inquiry-based teaching of preservice teachers who teach mathematics to the early years (1st to 4th grade). This article presents data from a group of three prospective teachers, corresponding to their group of professional internship (which took place in parallel with the experience). The data comes from records collected in the exploration of multimedia case, participant observation and audio recording of the educational experience, the observation of a 3rd grade lesson and three interviews. The study results indicate a good acceptance of the multimedia case by the prospective teachers and good coordination with the supervised teaching practice, which allowed the prospective teachers the construction of an expanded view of what is inquiry-based mathematics teaching and adopt an appropriate classroom pratice.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2013-01-01T00:00:00Z
2014-10-01T12:28:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/2260
url http://hdl.handle.net/10400.19/2260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Menezes, L. (2013). Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada. Revista educação matemática em foco, 2(1), 23-47.
1981.6979
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Estadual da Paraíba
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Estadual da Paraíba
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130880592052224