Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/2260 |
Resumo: | This paper is based on a study conducted during initial teacher training in the early years of schooling in the context of an educational experience based on using a multimedia case titled “Cubes with stickers”. The goal of the research is to understand the influence of the participation in this educational experience in the knowledge and practice of inquiry-based teaching of preservice teachers who teach mathematics to the early years (1st to 4th grade). This article presents data from a group of three prospective teachers, corresponding to their group of professional internship (which took place in parallel with the experience). The data comes from records collected in the exploration of multimedia case, participant observation and audio recording of the educational experience, the observation of a 3rd grade lesson and three interviews. The study results indicate a good acceptance of the multimedia case by the prospective teachers and good coordination with the supervised teaching practice, which allowed the prospective teachers the construction of an expanded view of what is inquiry-based mathematics teaching and adopt an appropriate classroom pratice. |
id |
RCAP_2ed12d15a5348e37433b831329c0e81c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/2260 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionadaFormação inicial de professores e educadoresCasos multimédiaEnsino exploratório MatemáticaConhecimento didáticoThis paper is based on a study conducted during initial teacher training in the early years of schooling in the context of an educational experience based on using a multimedia case titled “Cubes with stickers”. The goal of the research is to understand the influence of the participation in this educational experience in the knowledge and practice of inquiry-based teaching of preservice teachers who teach mathematics to the early years (1st to 4th grade). This article presents data from a group of three prospective teachers, corresponding to their group of professional internship (which took place in parallel with the experience). The data comes from records collected in the exploration of multimedia case, participant observation and audio recording of the educational experience, the observation of a 3rd grade lesson and three interviews. The study results indicate a good acceptance of the multimedia case by the prospective teachers and good coordination with the supervised teaching practice, which allowed the prospective teachers the construction of an expanded view of what is inquiry-based mathematics teaching and adopt an appropriate classroom pratice.FCTEditora da Universidade Estadual da ParaíbaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuMenezes, Luís2014-10-01T12:28:38Z20132013-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/2260porMenezes, L. (2013). Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada. Revista educação matemática em foco, 2(1), 23-47.1981.6979info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:25:32Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/2260Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:41:29.038865Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada |
title |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada |
spellingShingle |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada Menezes, Luís Formação inicial de professores e educadores Casos multimédia Ensino exploratório Matemática Conhecimento didático |
title_short |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada |
title_full |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada |
title_fullStr |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada |
title_full_unstemmed |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada |
title_sort |
Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada |
author |
Menezes, Luís |
author_facet |
Menezes, Luís |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação inicial de professores e educadores Casos multimédia Ensino exploratório Matemática Conhecimento didático |
topic |
Formação inicial de professores e educadores Casos multimédia Ensino exploratório Matemática Conhecimento didático |
description |
This paper is based on a study conducted during initial teacher training in the early years of schooling in the context of an educational experience based on using a multimedia case titled “Cubes with stickers”. The goal of the research is to understand the influence of the participation in this educational experience in the knowledge and practice of inquiry-based teaching of preservice teachers who teach mathematics to the early years (1st to 4th grade). This article presents data from a group of three prospective teachers, corresponding to their group of professional internship (which took place in parallel with the experience). The data comes from records collected in the exploration of multimedia case, participant observation and audio recording of the educational experience, the observation of a 3rd grade lesson and three interviews. The study results indicate a good acceptance of the multimedia case by the prospective teachers and good coordination with the supervised teaching practice, which allowed the prospective teachers the construction of an expanded view of what is inquiry-based mathematics teaching and adopt an appropriate classroom pratice. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2013-01-01T00:00:00Z 2014-10-01T12:28:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/2260 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/2260 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Menezes, L. (2013). Utilização de casos multimédia na formação matemática de professores do 1.º ciclo do ensino básico: impacto no conhecimento e prática de ensino supervisionada. Revista educação matemática em foco, 2(1), 23-47. 1981.6979 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Estadual da Paraíba |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Estadual da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130880592052224 |