Morphological 'priming' in reading processes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a27 |
Resumo: | Using a masked priming paradigm we investigated the effect of a derived word prime on the recognition of a target in 3 conditions: Morphological Related Words, Ortographically Overlap Words and Unrelated Words. We tested Portuguese children in the 4th grade (N=27) and college students (N=36), using a lexical decision task. The subjects saw the rime for 50 ms. Results show differences in the word processing, both for children and adults. This indicate that morphological information exert effects in the early stages of word processing. |
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Morphological 'priming' in reading processes'Priming' morfológico nos processos de leituraPriming morfológicoprocessamento da palavra escritapalavras morfologicamente relacionadassobreposição grafomorfológicareconhecimento visual de palavrasmorphological primingreading processesmorphological propertiesmorpho-ortografic overlapvisual word recognitionUsing a masked priming paradigm we investigated the effect of a derived word prime on the recognition of a target in 3 conditions: Morphological Related Words, Ortographically Overlap Words and Unrelated Words. We tested Portuguese children in the 4th grade (N=27) and college students (N=36), using a lexical decision task. The subjects saw the rime for 50 ms. Results show differences in the word processing, both for children and adults. This indicate that morphological information exert effects in the early stages of word processing.Utilizando um paradigma de priming mascarado, investigámos o efeito do prime de uma palavra derivada no reconhecimento de um alvo em 3 condições: Palavras Morfologicamente Relacionadas, Palavras Ortograficamente Sobrepostas e Palavras Não Relacionadas. Testámos crianças portuguesas do 4º ano (N=27) e estudantes universitários (N=36), utilizando uma tarefa de decisão lexical. Os sujeitos viram o rime durante 50 ms. Os resultados mostram diferenças no processamento de palavras, tanto em crianças como em adultos. Isto indica que a informação morfológica exerce efeitos nas fases iniciais do processamento de palavras.Associação Portuguesa de Linguística2016-10-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a27https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln1ano2016a27Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 1 (2016): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 675-698Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 1 (2016): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 675-6982183-907710.26334/2183-9077/rapln1ano2016tdreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/220https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/220/181Pinto, CarinaCosta, Maria ArmandaVillalva, Alinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-02T10:18:16Zoai:ojs3.ojs.apl.pt:article/220Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:36:04.869858Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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Using a masked priming paradigm we investigated the effect of a derived word prime on the recognition of a target in 3 conditions: Morphological Related Words, Ortographically Overlap Words and Unrelated Words. We tested Portuguese children in the 4th grade (N=27) and college students (N=36), using a lexical decision task. The subjects saw the rime for 50 ms. Results show differences in the word processing, both for children and adults. This indicate that morphological information exert effects in the early stages of word processing. |
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