Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Maria Alice
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.06
Resumo: This article deals with the emergence of a new object of study in the sociology of education and with the new social processes involving the relationship between user families and the school institution. Part one looks at the development of the sociological issues and new tendencies in handling them. Part two looks at the changes which the modern family and school system have undergone in terms of their relationship. The article concludes by looking at the major emerging trends in the interaction of parents and schools.
id RCAP_2f874f418ec1a0d67592c20b3613eb60
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34236
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations.A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicasrelação família-escolasociologia da educaçãosistema escolarfamily-school relationshipssociology of educationschool system.This article deals with the emergence of a new object of study in the sociology of education and with the new social processes involving the relationship between user families and the school institution. Part one looks at the development of the sociological issues and new tendencies in handling them. Part two looks at the changes which the modern family and school system have undergone in terms of their relationship. The article concludes by looking at the major emerging trends in the interaction of parents and schools..Este artigo trata do aparecimento de um novo objeto de análise na sociologia da educação e de novos processos sociais envolvendo a relação entre as famílias usuárias e a instituição escolar. Na primeira parte aborda-se o desenvolvimento das problemáticas sociológicas e as novas tendências no tratamento da questão. Na segunda examinam-se as modificações sofridas pela família e pelo sistema escolar contemporâneos naquilo que diz respeito à relação entre eles. Ao final sinalizam-se as grandes tendências que se esboçam no cenário das interações entre os pais e a escola.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2005-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.06https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.06Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 563-5782182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34236https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34236/24008Direitos de Autor (c) 2005 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Maria Alice2024-02-17T05:50:03Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34236Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:29.309952Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
.
A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas
title Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
spellingShingle Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
Nogueira, Maria Alice
relação família-escola
sociologia da educação
sistema escolar
family-school relationships
sociology of education
school system
.
title_short Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
title_full Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
title_fullStr Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
title_full_unstemmed Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
title_sort Contemporary family-school relationships: social phenomenon/sociological interrogations
author Nogueira, Maria Alice
author_facet Nogueira, Maria Alice
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Maria Alice
dc.subject.por.fl_str_mv relação família-escola
sociologia da educação
sistema escolar
family-school relationships
sociology of education
school system
.
topic relação família-escola
sociologia da educação
sistema escolar
family-school relationships
sociology of education
school system
.
description This article deals with the emergence of a new object of study in the sociology of education and with the new social processes involving the relationship between user families and the school institution. Part one looks at the development of the sociological issues and new tendencies in handling them. Part two looks at the changes which the modern family and school system have undergone in terms of their relationship. The article concludes by looking at the major emerging trends in the interaction of parents and schools.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-09-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.06
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.06
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.06
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34236
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34236/24008
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 563-578
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137015748362240