Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325 |
Resumo: | The article presents results of a “state of knowledge” that researched dissertations and theses about family-school relationship, from 1997 to 2011 on Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior’s (CAPES) database. We identified 266 works, of which we analyzed: type (dissertation or thesis), number of texts over time and distribution by areas of knowledge. The texts from Sociology of Education’s area (N= 88) deserved a specific study, in which we identified: theme, theoretical references, methodological procedures and empirical field; main results. Therefore, it was possible to draw a view of Brazilian sociological production on family-school relationship, identifying its main tendencies and gaps, convergent and divergent results. Our findings pointed to an increasing production. The texts focus predominantly on low-income groups, especially on elementary education, with qualitative studies, and a strong influence of French literature. We highlight the need of a stronger critical distancing of the studies regarding their theoretical references. |
id |
UNESP-7_a730c2ecb7aa60ccde722e0daac1d154 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15325 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)Relación familia-escuela en Brasil: un estado de conocimiento (1997-2011)Relação família-escola no Brasil: um estado do conhecimento (1997-2011)Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação.Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education.Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación.The article presents results of a “state of knowledge” that researched dissertations and theses about family-school relationship, from 1997 to 2011 on Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior’s (CAPES) database. We identified 266 works, of which we analyzed: type (dissertation or thesis), number of texts over time and distribution by areas of knowledge. The texts from Sociology of Education’s area (N= 88) deserved a specific study, in which we identified: theme, theoretical references, methodological procedures and empirical field; main results. Therefore, it was possible to draw a view of Brazilian sociological production on family-school relationship, identifying its main tendencies and gaps, convergent and divergent results. Our findings pointed to an increasing production. The texts focus predominantly on low-income groups, especially on elementary education, with qualitative studies, and a strong influence of French literature. We highlight the need of a stronger critical distancing of the studies regarding their theoretical references.Este artículo presenta resultados de un estado de conocimiento que se ha centrado en disertaciones y tesis sobre la relación familia-escuela registradas en el banco de datos de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) defendidas entre los años 1997 y 2011. Se identificaron 266 trabajos, de los cuales se analizaron : el tipo (disertación o tesis), número de trabajos hechos en el período y distribución por áreas de conocimiento. Los trabajos de Sociología de la Educación (88) tuvieron un tratamiento específico, donde se han identificado: temática, referencias teóricas, procedimientos metodológicos, campo empírico y resultados. Así, se ha podido trazar un panorama de la producción sociológica brasileña sobre la relación familia-escuela e identificar las principales tendencias y huecos, así como los resultados convergentes y divergentes. Hubo una producción creciente, con predominio de enfoques cualitativos, un enfoque en la educación primaria, escuelas públicas y familias de origen popular, además de la fuerte influencia de la literatura francesa. Parece necesario haber mayor distancia crítica de los estudios en relación a sus referentes teóricos.Este artigo apresenta resultados de um estado do conhecimento que focalizou dissertações e teses sobre a relação família-escola cadastradas no banco da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) defendidas entre os anos 1997 e 2011. Foram identificados 266 trabalhos, dos quais se analisaram: o tipo (dissertação ou tese), o número de trabalhos no período e a distribuição por áreas de conhecimento. Os trabalhos da área de Sociologia da Educação (n = 88) mereceram um tratamento específico, identificando-se: tema, referenciais teóricos, procedimentos metodológicos, campo empírico e resultados. Traçou-se, assim, um panorama da produção sociológica brasileira sobre a relação família-escola no período, identificando-se suas principais tendências e lacunas, resultados convergentes e divergentes. Verificou-se uma produção crescente, com predomínio das abordagens qualitativas, do foco no ensino fundamental, na escola pública e nas famílias de meios populares, além de forte influência da literatura francesa. Parece necessário maior distanciamento crítico dos estudos em relação aos seus referenciais teóricos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1532510.18675/1981-8106.v32.n.65.s15325Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325/12314Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Maria Alicede Freitas Resende, Tânia2022-04-06T13:31:35Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15325Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-04-06T13:31:35EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) Relación familia-escuela en Brasil: un estado de conocimiento (1997-2011) Relação família-escola no Brasil: um estado do conhecimento (1997-2011) |
title |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) |
spellingShingle |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) Nogueira, Maria Alice Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação. Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education. Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación. |
title_short |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) |
title_full |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) |
title_fullStr |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) |
title_full_unstemmed |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) |
title_sort |
Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011) |
author |
Nogueira, Maria Alice |
author_facet |
Nogueira, Maria Alice de Freitas Resende, Tânia |
author_role |
author |
author2 |
de Freitas Resende, Tânia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Maria Alice de Freitas Resende, Tânia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação. Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education. Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación. |
topic |
Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação. Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education. Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación. |
description |
The article presents results of a “state of knowledge” that researched dissertations and theses about family-school relationship, from 1997 to 2011 on Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior’s (CAPES) database. We identified 266 works, of which we analyzed: type (dissertation or thesis), number of texts over time and distribution by areas of knowledge. The texts from Sociology of Education’s area (N= 88) deserved a specific study, in which we identified: theme, theoretical references, methodological procedures and empirical field; main results. Therefore, it was possible to draw a view of Brazilian sociological production on family-school relationship, identifying its main tendencies and gaps, convergent and divergent results. Our findings pointed to an increasing production. The texts focus predominantly on low-income groups, especially on elementary education, with qualitative studies, and a strong influence of French literature. We highlight the need of a stronger critical distancing of the studies regarding their theoretical references. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15325 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325/12314 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1824500639763267584 |