Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Maria Alice
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: de Freitas Resende, Tânia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325
Resumo: The article presents results of a “state of knowledge” that researched dissertations and theses about family-school relationship, from 1997 to 2011 on Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior’s (CAPES) database. We identified 266 works, of which we analyzed: type (dissertation or thesis), number of texts over time and distribution by areas of knowledge. The texts from Sociology of Education’s area (N= 88) deserved a specific study, in which we identified: theme, theoretical references, methodological procedures and empirical field; main results. Therefore, it was possible  to draw a view of Brazilian sociological production on family-school relationship, identifying its main tendencies and gaps, convergent and divergent results. Our findings pointed to an increasing production. The texts focus predominantly on low-income groups, especially on elementary education, with qualitative studies, and a strong influence of French literature. We highlight the need of a stronger critical distancing of the studies regarding their theoretical references.
id UNESP-7_a730c2ecb7aa60ccde722e0daac1d154
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15325
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)Relación familia-escuela en Brasil: un estado de conocimiento (1997-2011)Relação família-escola no Brasil: um estado do conhecimento (1997-2011)Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação.Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education.Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación.The article presents results of a “state of knowledge” that researched dissertations and theses about family-school relationship, from 1997 to 2011 on Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior’s (CAPES) database. We identified 266 works, of which we analyzed: type (dissertation or thesis), number of texts over time and distribution by areas of knowledge. The texts from Sociology of Education’s area (N= 88) deserved a specific study, in which we identified: theme, theoretical references, methodological procedures and empirical field; main results. Therefore, it was possible  to draw a view of Brazilian sociological production on family-school relationship, identifying its main tendencies and gaps, convergent and divergent results. Our findings pointed to an increasing production. The texts focus predominantly on low-income groups, especially on elementary education, with qualitative studies, and a strong influence of French literature. We highlight the need of a stronger critical distancing of the studies regarding their theoretical references.Este artículo presenta resultados de un estado de conocimiento que se ha centrado en disertaciones y tesis sobre la relación familia-escuela registradas en el banco de datos de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)  defendidas entre los años 1997 y 2011. Se identificaron 266 trabajos, de los cuales se analizaron : el tipo (disertación o tesis), número de trabajos hechos en el período y distribución por áreas de conocimiento. Los trabajos de Sociología de la Educación (88) tuvieron un tratamiento específico, donde se han identificado: temática, referencias teóricas, procedimientos metodológicos, campo empírico y resultados. Así, se ha podido trazar un panorama de la producción sociológica brasileña sobre la relación familia-escuela e identificar las principales tendencias y huecos, así como los resultados convergentes y divergentes. Hubo una producción creciente, con predominio de enfoques cualitativos, un enfoque en la educación primaria, escuelas públicas y familias de origen popular, además de la fuerte influencia de la literatura francesa. Parece necesario haber mayor distancia crítica de los estudios en relación a sus referentes teóricos.Este artigo apresenta resultados de um estado do conhecimento que focalizou dissertações e teses sobre a relação família-escola cadastradas no banco da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) defendidas entre os anos 1997 e 2011. Foram identificados 266 trabalhos, dos quais se analisaram: o tipo (dissertação ou tese), o número de trabalhos no período e a distribuição por áreas de conhecimento. Os trabalhos da área de Sociologia da Educação (n = 88) mereceram um tratamento específico, identificando-se: tema, referenciais teóricos, procedimentos metodológicos, campo empírico e resultados. Traçou-se, assim, um panorama da produção sociológica brasileira sobre a relação família-escola no período, identificando-se suas principais tendências e lacunas, resultados convergentes e divergentes. Verificou-se uma produção crescente, com predomínio das abordagens qualitativas, do foco no ensino fundamental, na escola pública e nas famílias de meios populares, além de forte influência da literatura francesa. Parece necessário maior distanciamento crítico dos estudos em relação aos seus referenciais teóricos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1532510.18675/1981-8106.v32.n.65.s15325Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325/12314Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Maria Alicede Freitas Resende, Tânia2022-04-06T13:31:35Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15325Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-04-06T13:31:35EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
Relación familia-escuela en Brasil: un estado de conocimiento (1997-2011)
Relação família-escola no Brasil: um estado do conhecimento (1997-2011)
title Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
spellingShingle Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
Nogueira, Maria Alice
Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação.
Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education.
Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación.
title_short Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
title_full Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
title_fullStr Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
title_full_unstemmed Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
title_sort Family-school relationship in Brazil: a state of knowledge (1997-2011)
author Nogueira, Maria Alice
author_facet Nogueira, Maria Alice
de Freitas Resende, Tânia
author_role author
author2 de Freitas Resende, Tânia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Maria Alice
de Freitas Resende, Tânia
dc.subject.por.fl_str_mv Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação.
Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education.
Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación.
topic Relação Família-escola. Estado do Conhecimento. Sociologia da Educação.
Family-school Relationship. State of Knowledge. Sociology of Education.
Relación Familia-escuela. Estado de Conocimiento. Sociología de la Educación.
description The article presents results of a “state of knowledge” that researched dissertations and theses about family-school relationship, from 1997 to 2011 on Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior’s (CAPES) database. We identified 266 works, of which we analyzed: type (dissertation or thesis), number of texts over time and distribution by areas of knowledge. The texts from Sociology of Education’s area (N= 88) deserved a specific study, in which we identified: theme, theoretical references, methodological procedures and empirical field; main results. Therefore, it was possible  to draw a view of Brazilian sociological production on family-school relationship, identifying its main tendencies and gaps, convergent and divergent results. Our findings pointed to an increasing production. The texts focus predominantly on low-income groups, especially on elementary education, with qualitative studies, and a strong influence of French literature. We highlight the need of a stronger critical distancing of the studies regarding their theoretical references.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15325
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15325/12314
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e02[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813684199424