How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geislinger, Adrian Cornelius
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/31148
Resumo: Lego is an exemplary case for a classic turnaround that put the company in an even better position in the future. In the past, Lego’s sales increased steadily over the years, however, in the 90s they showed signs of struggle and they reported their first-ever loss in the history of the company. What followed was a turbulent ride for the toymaker. After several attempts that failed, Lego finally managed to change their downward ride drastically and achieve a textbook turnaround. The case will highlight actions that resulted in the turnaround and long-term competitive advantage. Additionally, it will give information about how a change of leadership, especially during a crisis, but also in the long-term, affect the firm’s performance. The case will demonstrate how theoretical concepts come to life and it aims to give students a better understanding by presenting a compelling real-life example and to contribute to the turnaround studies.
id RCAP_30639507bf9214551a532dbaa5ed54d8
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/31148
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling How Lego rebuilt and became the top toymaker in the worldBusiness turnaroundCore businessRecovery strategiesCompetitive advantageSustained competitive advantageOutside CEOInside CEOFlexible innovationInflexible innovationAtividade principalEstratégia de recuperaçãoVantagem competitivaVantagem competitiva constanteCEO externoCEO internoInovação flexívelInovação inflexívelDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoLego is an exemplary case for a classic turnaround that put the company in an even better position in the future. In the past, Lego’s sales increased steadily over the years, however, in the 90s they showed signs of struggle and they reported their first-ever loss in the history of the company. What followed was a turbulent ride for the toymaker. After several attempts that failed, Lego finally managed to change their downward ride drastically and achieve a textbook turnaround. The case will highlight actions that resulted in the turnaround and long-term competitive advantage. Additionally, it will give information about how a change of leadership, especially during a crisis, but also in the long-term, affect the firm’s performance. The case will demonstrate how theoretical concepts come to life and it aims to give students a better understanding by presenting a compelling real-life example and to contribute to the turnaround studies.A Lego é um caso exemplar de um clássico turnaround que colocou a empresa numa posição ainda melhor no futuro. No passado, as vendas da Lego aumentavam de maneira consistente ao longo dos anos, no entanto, nos anos 90 a Lego mostrou os primeiros sinais de dificuldade e reportou a sua primeira perda na história da empresa. O que se seguiu foi uma viagem atribulada para a fabricante de brinquedos. Depois de várias tentativas que falharam, a Lego finalmente conseguiu sair da sua espiral descendente e alcançar drasticamente uma turnaround perfeita. O caso vai destacar as ações que levaram à turnaround e a uma vantagem competitiva a longo prazo. Adicionalmente, o caso apresenta informação sobre como a mudança de liderança, especificamente durante uma crise, mas também a longo prazo, afeta o desempenho da empresa. O caso demonstra como conceitos teóricos ganham vida e visa dar aos alunos uma melhor compreensão de turnarounds através da apresentação de um exemplo interessante de uma situação real e contribuir para o estudo de turnarounds.Saraiva, Gonçalo de Oliveira Vieira DinisVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaGeislinger, Adrian Cornelius2020-10-23T08:36:18Z2020-05-2820202020-05-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/31148TID:202516792enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:36:41Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/31148Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:25:05.107238Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
title How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
spellingShingle How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
Geislinger, Adrian Cornelius
Business turnaround
Core business
Recovery strategies
Competitive advantage
Sustained competitive advantage
Outside CEO
Inside CEO
Flexible innovation
Inflexible innovation
Atividade principal
Estratégia de recuperação
Vantagem competitiva
Vantagem competitiva constante
CEO externo
CEO interno
Inovação flexível
Inovação inflexível
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
title_short How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
title_full How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
title_fullStr How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
title_full_unstemmed How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
title_sort How Lego rebuilt and became the top toymaker in the world
author Geislinger, Adrian Cornelius
author_facet Geislinger, Adrian Cornelius
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Saraiva, Gonçalo de Oliveira Vieira Dinis
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Geislinger, Adrian Cornelius
dc.subject.por.fl_str_mv Business turnaround
Core business
Recovery strategies
Competitive advantage
Sustained competitive advantage
Outside CEO
Inside CEO
Flexible innovation
Inflexible innovation
Atividade principal
Estratégia de recuperação
Vantagem competitiva
Vantagem competitiva constante
CEO externo
CEO interno
Inovação flexível
Inovação inflexível
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
topic Business turnaround
Core business
Recovery strategies
Competitive advantage
Sustained competitive advantage
Outside CEO
Inside CEO
Flexible innovation
Inflexible innovation
Atividade principal
Estratégia de recuperação
Vantagem competitiva
Vantagem competitiva constante
CEO externo
CEO interno
Inovação flexível
Inovação inflexível
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
description Lego is an exemplary case for a classic turnaround that put the company in an even better position in the future. In the past, Lego’s sales increased steadily over the years, however, in the 90s they showed signs of struggle and they reported their first-ever loss in the history of the company. What followed was a turbulent ride for the toymaker. After several attempts that failed, Lego finally managed to change their downward ride drastically and achieve a textbook turnaround. The case will highlight actions that resulted in the turnaround and long-term competitive advantage. Additionally, it will give information about how a change of leadership, especially during a crisis, but also in the long-term, affect the firm’s performance. The case will demonstrate how theoretical concepts come to life and it aims to give students a better understanding by presenting a compelling real-life example and to contribute to the turnaround studies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-23T08:36:18Z
2020-05-28
2020
2020-05-28T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/31148
TID:202516792
url http://hdl.handle.net/10400.14/31148
identifier_str_mv TID:202516792
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131964176859136