FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Marcelo Brito Carneiro
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Neri de Souza, Francislê, Moreira, António
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4532
Resumo: One of the main imperatives of todays teaching and learning includes the need of adequate planning, guided search, organisation, problem solving, analysis and assessment in Web environments. The problem is the excessive quantity of information and, on the other hand, the lack of confidence that exists on a great part of the information available. So as to transform information into knowledge it is necessary that their users have developed various competences at the level of information literacy, among others. In this article we present the FlexQuest strategy to promote information literacy and cognitive flexibility in advanced levels of knowledge. A summary of some studies on FlexQuest in the Brazilian and Portuguese academic contexts is also put forward.
id RCAP_30adb2afc732950a273ce0865aab5230
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4532
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitivaOne of the main imperatives of todays teaching and learning includes the need of adequate planning, guided search, organisation, problem solving, analysis and assessment in Web environments. The problem is the excessive quantity of information and, on the other hand, the lack of confidence that exists on a great part of the information available. So as to transform information into knowledge it is necessary that their users have developed various competences at the level of information literacy, among others. In this article we present the FlexQuest strategy to promote information literacy and cognitive flexibility in advanced levels of knowledge. A summary of some studies on FlexQuest in the Brazilian and Portuguese academic contexts is also put forward.Un des grands impératifs de l’enseignement et de l’apprentissage d’aujourd’hui inclut la nécessité de planification adéquate, recherche orientée ou pas, organisation, résolution de problèmes, analyse et évaluation dans une ambiance web. Le problème c’est la grande quantité d’information disponible et aussi le manque de confiance qui existe dans une grande partie de l’information disponible. Pour transformer l’information en connaissance il faut que les utilisateurs aient développé des compétences diverses au niveau de la littéracie de l’information parmi d’autres littéracies. Dans cet article nous présentons la stratégie FlexQuest pour promouvoir la littéracie de l’information et la flexibilité cognitive dans des niveaux avancés de connaissance. Un résumé de quelques recherches sur FlexQuest réalisées en contexte académique au Brésil et au Portugal est aussi présenté.Um dos grandes imperativos do ensino e da aprendizagem de hoje inclui a necessidade de planeamento adequado, busca orientada ou não, organização, resolução de problemas, análise e avaliação em ambiente Web. O problema é a grande quantidade de informação e por outro lado a falta de confiança que existe em grande parte da informação disponível. Para transformar a informação em conhecimento é necessário que os seus utilizadores tenham desenvolvido diversas competências ao nível da literacia da informação entre outras literacias. Neste artigo apresentamos a estratégia FlexQuest para promover a literacia da informação e a flexibilidade cognitiva a níveis avançados de conhecimento. É também apresentado um resumo de algumas investigações sobre FlexQuest realizadas no contexto académico no Brasil e em Portugal.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i3.4532https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4532Indagatio Didactica; Vol 3 No 3 (2011); 108-125Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 3 (2011); 108-125Indagatio Didactica; Vol. 3 No 3 (2011); 108-125Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 3 (2011); 108-1251647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4532https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4532/3440Leão, Marcelo Brito CarneiroNeri de Souza, FrancislêMoreira, Antónioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:49Zoai:proa.ua.pt:article/4532Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:12.119542Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
title FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
spellingShingle FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
Leão, Marcelo Brito Carneiro
title_short FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
title_full FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
title_fullStr FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
title_full_unstemmed FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
title_sort FlexQuest: literacia da informação e flexibilidade cognitiva
author Leão, Marcelo Brito Carneiro
author_facet Leão, Marcelo Brito Carneiro
Neri de Souza, Francislê
Moreira, António
author_role author
author2 Neri de Souza, Francislê
Moreira, António
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão, Marcelo Brito Carneiro
Neri de Souza, Francislê
Moreira, António
description One of the main imperatives of todays teaching and learning includes the need of adequate planning, guided search, organisation, problem solving, analysis and assessment in Web environments. The problem is the excessive quantity of information and, on the other hand, the lack of confidence that exists on a great part of the information available. So as to transform information into knowledge it is necessary that their users have developed various competences at the level of information literacy, among others. In this article we present the FlexQuest strategy to promote information literacy and cognitive flexibility in advanced levels of knowledge. A summary of some studies on FlexQuest in the Brazilian and Portuguese academic contexts is also put forward.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4532
https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4532
url https://doi.org/10.34624/id.v3i3.4532
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4532
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4532/3440
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 3 No 3 (2011); 108-125
Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 3 (2011); 108-125
Indagatio Didactica; Vol. 3 No 3 (2011); 108-125
Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 3 (2011); 108-125
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569953562624