DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manuel, Damião de Almeida
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Daniel, Niembo Maria, Valentim, Marta Ligia Pomim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39
Resumo: We sought to analyze the use domain of information and communication technologies by undergraduate students, regarding access to information, during the research process aimed at the elaboration of academic-scientific works. The methodology had a quantitative predominance of the descriptive-exploratory type. The research covered a population of forty-nine individuals from the Polytechnic School of Malanje, of which forty-eight are students of the Psychology Course, in addition to an interviewed professor. It was observed that a percentage of those surveyed prefer searching physical and / or digital books. Public libraries are places where students look for materials to support the preparation of academic works. The results indicate that despite the use of information and communication technologies, students lack guidance on the part of teachers for correct use, to overcome plagiarism in the preparation of academic-scientific works. It is evident that it is fundamental and urgent that all the agents involved develop the information competence in the researched students, so that they can make the best use of the results obtained in the research.
id RCAP_31d3ea8e69e4101578adc0211d2512d2
oai_identifier_str oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/39
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in AngolaDOMÍNIO DO USO DAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO PARA O ACESSO À INFORMAÇÃO: Estudo de Caso de Estudantes de Graduação de uma Instituição de Ensino Superior de AngolaTecnologias de Informação e ComunicaçãoComportamento de UsoEstudantes de GraduaçãoInstituição de Ensino SuperiorInformation and Communication TechnologiesUse BehaviorUndergraduate StudentsHigher Education InstitutionWe sought to analyze the use domain of information and communication technologies by undergraduate students, regarding access to information, during the research process aimed at the elaboration of academic-scientific works. The methodology had a quantitative predominance of the descriptive-exploratory type. The research covered a population of forty-nine individuals from the Polytechnic School of Malanje, of which forty-eight are students of the Psychology Course, in addition to an interviewed professor. It was observed that a percentage of those surveyed prefer searching physical and / or digital books. Public libraries are places where students look for materials to support the preparation of academic works. The results indicate that despite the use of information and communication technologies, students lack guidance on the part of teachers for correct use, to overcome plagiarism in the preparation of academic-scientific works. It is evident that it is fundamental and urgent that all the agents involved develop the information competence in the researched students, so that they can make the best use of the results obtained in the research.Buscou-se analisar o domínio do uso das tecnologias de informação e comunicação por parte de estudantes de graduação, no que se refere ao acesso à informação, durante o processo de pesquisa voltado a elaboração de trabalhos acadêmicos-científicos. A metodologia teve a predominância quantitativa do tipo descritivo-exploratório. A pesquisa abrangeu uma população de quarenta e nove indivíduos da Escola superior politécnica de Malanje, dos quais quarenta e oito são estudantes do Curso de Psicologia, além de um docente entrevistado. Os resultados indicam que todos os estudantes recorrem à rede Internet para realizarem suas pesquisas, utilizando ferramentas tecnológicas. Observou-se que um percentual dos pesquisados tem preferência por buscar livros físicos e/ou digitais. As bibliotecas públicas são locais em que os discentes buscam materiais para subsidiarem a elaboração de trabalhos acadêmicos. Os resultados indicam que apesar do uso das tecnologias de informação e comunicação, os estudantes carecem de orientação por parte dos docentes para um uso correto, a fim de colmatarem situações de plágios na elaboração dos trabalhos acadêmicos-científicos. Evidencia-se que é fundamental e urgente que todos os agentes envolvidos desenvolvam a competência em informação nos estudantes pesquisados, de modo que possam usufruir da melhor maneira possível os resultados obtidos na pesquisa.MUNDIS2022-07-03T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/39Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 5 No. 1 (2022): RICTS | 10.ª EdiçãoRICTS | Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 5 N.º 1 (2022): RICTS | 10.ª Edição2184-4577reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/39https://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39https://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/39/33Direitos de Autor (c) 2022 Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessManuel, Damião de AlmeidaDaniel, Niembo MariaValentim, Marta Ligia Pomim2022-09-05T15:04:35Zoai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/39Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:33:18.542308Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
DOMÍNIO DO USO DAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO PARA O ACESSO À INFORMAÇÃO: Estudo de Caso de Estudantes de Graduação de uma Instituição de Ensino Superior de Angola
title DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
spellingShingle DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
Manuel, Damião de Almeida
Tecnologias de Informação e Comunicação
Comportamento de Uso
Estudantes de Graduação
Instituição de Ensino Superior
Information and Communication Technologies
Use Behavior
Undergraduate Students
Higher Education Institution
title_short DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
title_full DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
title_fullStr DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
title_full_unstemmed DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
title_sort DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
author Manuel, Damião de Almeida
author_facet Manuel, Damião de Almeida
Daniel, Niembo Maria
Valentim, Marta Ligia Pomim
author_role author
author2 Daniel, Niembo Maria
Valentim, Marta Ligia Pomim
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Manuel, Damião de Almeida
Daniel, Niembo Maria
Valentim, Marta Ligia Pomim
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias de Informação e Comunicação
Comportamento de Uso
Estudantes de Graduação
Instituição de Ensino Superior
Information and Communication Technologies
Use Behavior
Undergraduate Students
Higher Education Institution
topic Tecnologias de Informação e Comunicação
Comportamento de Uso
Estudantes de Graduação
Instituição de Ensino Superior
Information and Communication Technologies
Use Behavior
Undergraduate Students
Higher Education Institution
description We sought to analyze the use domain of information and communication technologies by undergraduate students, regarding access to information, during the research process aimed at the elaboration of academic-scientific works. The methodology had a quantitative predominance of the descriptive-exploratory type. The research covered a population of forty-nine individuals from the Polytechnic School of Malanje, of which forty-eight are students of the Psychology Course, in addition to an interviewed professor. It was observed that a percentage of those surveyed prefer searching physical and / or digital books. Public libraries are places where students look for materials to support the preparation of academic works. The results indicate that despite the use of information and communication technologies, students lack guidance on the part of teachers for correct use, to overcome plagiarism in the preparation of academic-scientific works. It is evident that it is fundamental and urgent that all the agents involved develop the information competence in the researched students, so that they can make the best use of the results obtained in the research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-03T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39
oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/39
url https://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39
identifier_str_mv oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/39
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/39
https://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39
https://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/39/33
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 5 No. 1 (2022): RICTS | 10.ª Edição
RICTS | Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 5 N.º 1 (2022): RICTS | 10.ª Edição
2184-4577
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130193936252928