DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in Angola
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39 |
Resumo: | We sought to analyze the use domain of information and communication technologies by undergraduate students, regarding access to information, during the research process aimed at the elaboration of academic-scientific works. The methodology had a quantitative predominance of the descriptive-exploratory type. The research covered a population of forty-nine individuals from the Polytechnic School of Malanje, of which forty-eight are students of the Psychology Course, in addition to an interviewed professor. It was observed that a percentage of those surveyed prefer searching physical and / or digital books. Public libraries are places where students look for materials to support the preparation of academic works. The results indicate that despite the use of information and communication technologies, students lack guidance on the part of teachers for correct use, to overcome plagiarism in the preparation of academic-scientific works. It is evident that it is fundamental and urgent that all the agents involved develop the information competence in the researched students, so that they can make the best use of the results obtained in the research. |
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DOMAIN IN THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ACCESS TO INFORMATION: Case Study of Undergraduate Students of an Higher Education Institution in AngolaDOMÍNIO DO USO DAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO PARA O ACESSO À INFORMAÇÃO: Estudo de Caso de Estudantes de Graduação de uma Instituição de Ensino Superior de AngolaTecnologias de Informação e ComunicaçãoComportamento de UsoEstudantes de GraduaçãoInstituição de Ensino SuperiorInformation and Communication TechnologiesUse BehaviorUndergraduate StudentsHigher Education InstitutionWe sought to analyze the use domain of information and communication technologies by undergraduate students, regarding access to information, during the research process aimed at the elaboration of academic-scientific works. The methodology had a quantitative predominance of the descriptive-exploratory type. The research covered a population of forty-nine individuals from the Polytechnic School of Malanje, of which forty-eight are students of the Psychology Course, in addition to an interviewed professor. It was observed that a percentage of those surveyed prefer searching physical and / or digital books. Public libraries are places where students look for materials to support the preparation of academic works. The results indicate that despite the use of information and communication technologies, students lack guidance on the part of teachers for correct use, to overcome plagiarism in the preparation of academic-scientific works. It is evident that it is fundamental and urgent that all the agents involved develop the information competence in the researched students, so that they can make the best use of the results obtained in the research.Buscou-se analisar o domínio do uso das tecnologias de informação e comunicação por parte de estudantes de graduação, no que se refere ao acesso à informação, durante o processo de pesquisa voltado a elaboração de trabalhos acadêmicos-científicos. A metodologia teve a predominância quantitativa do tipo descritivo-exploratório. A pesquisa abrangeu uma população de quarenta e nove indivíduos da Escola superior politécnica de Malanje, dos quais quarenta e oito são estudantes do Curso de Psicologia, além de um docente entrevistado. Os resultados indicam que todos os estudantes recorrem à rede Internet para realizarem suas pesquisas, utilizando ferramentas tecnológicas. Observou-se que um percentual dos pesquisados tem preferência por buscar livros físicos e/ou digitais. As bibliotecas públicas são locais em que os discentes buscam materiais para subsidiarem a elaboração de trabalhos acadêmicos. Os resultados indicam que apesar do uso das tecnologias de informação e comunicação, os estudantes carecem de orientação por parte dos docentes para um uso correto, a fim de colmatarem situações de plágios na elaboração dos trabalhos acadêmicos-científicos. Evidencia-se que é fundamental e urgente que todos os agentes envolvidos desenvolvam a competência em informação nos estudantes pesquisados, de modo que possam usufruir da melhor maneira possível os resultados obtidos na pesquisa.MUNDIS2022-07-03T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39oai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/39Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 5 No. 1 (2022): RICTS | 10.ª EdiçãoRICTS | Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedade; Vol. 5 N.º 1 (2022): RICTS | 10.ª Edição2184-4577reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/39https://doi.org/10.37334/ricts.v4i1.39https://ricts.mundis.pt/index.php/ricts/article/view/39/33Direitos de Autor (c) 2022 Revista Internacional de Ciências, Tecnologia e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessManuel, Damião de AlmeidaDaniel, Niembo MariaValentim, Marta Ligia Pomim2022-09-05T15:04:35Zoai:ojs2.ricts.mundis.pt:article/39Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:33:18.542308Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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