Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Sónia Valente
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/124132
Resumo: The present study aims to understand how syntactic knowledge is assessed in exams and to compare the level of difficulty between comparable items, from the point of view of the object of assessment. The corpus includes 66 grammar assessment items, taken from the national final exams of secondary education, carried out between 2010 and 2017. The analysis focused on two indicators: the structural / syntactic pattern of instruction setting out the task to be performed by students and the metalinguistic operations required to respond to the instruction. The results describe the existence of different levels of difficulty in assessment items that have the same learning object. The study proves that similarly formulated instructions do not always match the same level of difficulty, nor are the same learnings assessed. It also proves that the tasks required from students involve metalinguistic operations of greater complexity than comprehension.
id RCAP_31e10f1590920bd98c17830acc66135e
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/124132
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundárioLinguísticaLinguisticsThe present study aims to understand how syntactic knowledge is assessed in exams and to compare the level of difficulty between comparable items, from the point of view of the object of assessment. The corpus includes 66 grammar assessment items, taken from the national final exams of secondary education, carried out between 2010 and 2017. The analysis focused on two indicators: the structural / syntactic pattern of instruction setting out the task to be performed by students and the metalinguistic operations required to respond to the instruction. The results describe the existence of different levels of difficulty in assessment items that have the same learning object. The study proves that similarly formulated instructions do not always match the same level of difficulty, nor are the same learnings assessed. It also proves that the tasks required from students involve metalinguistic operations of greater complexity than comprehension.20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/124132por10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a5Rodrigues, Sónia Valenteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:31:21Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/124132Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:21:54.522273Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
title Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
spellingShingle Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
Rodrigues, Sónia Valente
Linguística
Linguistics
title_short Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
title_full Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
title_fullStr Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
title_full_unstemmed Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
title_sort Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
author Rodrigues, Sónia Valente
author_facet Rodrigues, Sónia Valente
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Sónia Valente
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística
Linguistics
topic Linguística
Linguistics
description The present study aims to understand how syntactic knowledge is assessed in exams and to compare the level of difficulty between comparable items, from the point of view of the object of assessment. The corpus includes 66 grammar assessment items, taken from the national final exams of secondary education, carried out between 2010 and 2017. The analysis focused on two indicators: the structural / syntactic pattern of instruction setting out the task to be performed by students and the metalinguistic operations required to respond to the instruction. The results describe the existence of different levels of difficulty in assessment items that have the same learning object. The study proves that similarly formulated instructions do not always match the same level of difficulty, nor are the same learnings assessed. It also proves that the tasks required from students involve metalinguistic operations of greater complexity than comprehension.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/124132
url https://hdl.handle.net/10216/124132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a5
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135518984765440