Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/10216/124132 |
Resumo: | The present study aims to understand how syntactic knowledge is assessed in exams and to compare the level of difficulty between comparable items, from the point of view of the object of assessment. The corpus includes 66 grammar assessment items, taken from the national final exams of secondary education, carried out between 2010 and 2017. The analysis focused on two indicators: the structural / syntactic pattern of instruction setting out the task to be performed by students and the metalinguistic operations required to respond to the instruction. The results describe the existence of different levels of difficulty in assessment items that have the same learning object. The study proves that similarly formulated instructions do not always match the same level of difficulty, nor are the same learnings assessed. It also proves that the tasks required from students involve metalinguistic operations of greater complexity than comprehension. |
id |
RCAP_31e10f1590920bd98c17830acc66135e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/124132 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundárioLinguísticaLinguisticsThe present study aims to understand how syntactic knowledge is assessed in exams and to compare the level of difficulty between comparable items, from the point of view of the object of assessment. The corpus includes 66 grammar assessment items, taken from the national final exams of secondary education, carried out between 2010 and 2017. The analysis focused on two indicators: the structural / syntactic pattern of instruction setting out the task to be performed by students and the metalinguistic operations required to respond to the instruction. The results describe the existence of different levels of difficulty in assessment items that have the same learning object. The study proves that similarly formulated instructions do not always match the same level of difficulty, nor are the same learnings assessed. It also proves that the tasks required from students involve metalinguistic operations of greater complexity than comprehension.20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/124132por10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a5Rodrigues, Sónia Valenteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:31:21Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/124132Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:21:54.522273Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário |
title |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário |
spellingShingle |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário Rodrigues, Sónia Valente Linguística Linguistics |
title_short |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário |
title_full |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário |
title_fullStr |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário |
title_full_unstemmed |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário |
title_sort |
Conhecimento gramatical avaliado à saída da escolaridade obrigatória: uma análise de exames nacionais do ensino secundário |
author |
Rodrigues, Sónia Valente |
author_facet |
Rodrigues, Sónia Valente |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Sónia Valente |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguística Linguistics |
topic |
Linguística Linguistics |
description |
The present study aims to understand how syntactic knowledge is assessed in exams and to compare the level of difficulty between comparable items, from the point of view of the object of assessment. The corpus includes 66 grammar assessment items, taken from the national final exams of secondary education, carried out between 2010 and 2017. The analysis focused on two indicators: the structural / syntactic pattern of instruction setting out the task to be performed by students and the metalinguistic operations required to respond to the instruction. The results describe the existence of different levels of difficulty in assessment items that have the same learning object. The study proves that similarly formulated instructions do not always match the same level of difficulty, nor are the same learnings assessed. It also proves that the tasks required from students involve metalinguistic operations of greater complexity than comprehension. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2019-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10216/124132 |
url |
https://hdl.handle.net/10216/124132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a5 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799135518984765440 |