Development of clitic pronouns in early written productions
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a17 |
Resumo: | This study investigates the development, in production, of clitic pronouns in the initial phases of writing by primary school children. Based on a corpus of 272 narrative texts produced by 136 children at the beginning of second grade and at the beginning of third grade, as part of a writing task which integrates the diagnostic instrument of the Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write (PIPALE), the written production of clitics in each moment is compared. We conclude that there is development in clitic production between these two moments. The presence of clitics in the children’s written productions, as well as its distribution and function, can, thus, be taken as a developmental marker of competencies of writing composition. |
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Development of clitic pronouns in early written productionsDesenvolvimento de pronomes clíticos em produções escritas iniciaispronomes clíticosescritaportuguês europeuprimeiro cicloclitic pronounswritingEuropean Portugueseprimary schoolThis study investigates the development, in production, of clitic pronouns in the initial phases of writing by primary school children. Based on a corpus of 272 narrative texts produced by 136 children at the beginning of second grade and at the beginning of third grade, as part of a writing task which integrates the diagnostic instrument of the Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write (PIPALE), the written production of clitics in each moment is compared. We conclude that there is development in clitic production between these two moments. The presence of clitics in the children’s written productions, as well as its distribution and function, can, thus, be taken as a developmental marker of competencies of writing composition.Este trabalho investiga o desenvolvimento na produção de pronomes clíticos nas fases iniciais da escrita de crianças do primeiro ciclo. A partir de um corpus de 272 textos narrativos produzidos por 136 crianças no início do 2.º ano de escolaridade e no início do 3.º ano de escolaridade, com base numa tarefa de escrita que integra o instrumento de diagnóstico do Projeto de Intervenção Preventiva para a Aprendizagem da Leitura e da Escrita (PIPALE), compara-se a produção de clíticos em cada um dos momentos. Conclui-se que há desenvolvimento da produção de clíticos entre os dois momentos, podendo a presença de clíticos, a sua distribuição e função, nas produções das crianças ser tomada como um indicador de desenvolvimento nas competências de escrita compositiva.Associação Portuguesa de Linguística2023-10-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a17https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a17Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 10 (2023): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 308–319Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 10 (2023): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 308–3192183-907710.26334/2183-9077/rapln10ano2023tdreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/180https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/180/232Direitos de Autor (c) 2023 Vasiliki Vraka, Maria Lobo, Joana Batalhainfo:eu-repo/semantics/openAccessVraka, VasilikiLobo, MariaBatalha, Joana2023-12-09T10:16:23Zoai:ojs3.ojs.apl.pt:article/180Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:26:04.162252Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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This study investigates the development, in production, of clitic pronouns in the initial phases of writing by primary school children. Based on a corpus of 272 narrative texts produced by 136 children at the beginning of second grade and at the beginning of third grade, as part of a writing task which integrates the diagnostic instrument of the Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write (PIPALE), the written production of clitics in each moment is compared. We conclude that there is development in clitic production between these two moments. The presence of clitics in the children’s written productions, as well as its distribution and function, can, thus, be taken as a developmental marker of competencies of writing composition. |
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