An autoethnographic analysis of a decolonial proposal for Teaching Practicum
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Publication Date: | 2022 |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Download full: | https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29599 |
Summary: | In this article, I do an autoethnographic analysis of my teaching experiences in English Teaching Practicum courses, observing the transition from an epistemological orientation based on coloniality to a decolonial attitude. For this, I divided the article into two sections. In the first, I discuss the methodological approach chosen for the development of the article in a proposal to decolonize the scientific assumptions that underlie research by privileging autoethnography as a method. In the second part, I focus on the analysis of course descriptions and teaching experiences in the aforementioned course, highlighting the role of literature as a resource for a decolonial perspective, which is in line with the social reality found in the fields of Teaching Practicum students’ performance during their undergraduate studies and, in part, after them: the public school. |
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An autoethnographic analysis of a decolonial proposal for Teaching PracticumUn análisis autoetnográfico de una propuesta descolonial para la docencia en prácticas supervisadasUma análise autoetnográfica sobre uma proposta decolonial de ensino de Estágio SupervisionadoIn this article, I do an autoethnographic analysis of my teaching experiences in English Teaching Practicum courses, observing the transition from an epistemological orientation based on coloniality to a decolonial attitude. For this, I divided the article into two sections. In the first, I discuss the methodological approach chosen for the development of the article in a proposal to decolonize the scientific assumptions that underlie research by privileging autoethnography as a method. In the second part, I focus on the analysis of course descriptions and teaching experiences in the aforementioned course, highlighting the role of literature as a resource for a decolonial perspective, which is in line with the social reality found in the fields of Teaching Practicum students’ performance during their undergraduate studies and, in part, after them: the public school.En este artículo realizo un análisis autoetnográfico de mis experiencias docentes de componentes de Pasantía Supervisada en el currículo de lengua inglesa, observando la transición de una orientación epistemológica basada en la colonialidad a una actitud decolonial. Para ello, dividí el artículo en dos secciones. En el primero, analizo el enfoque metodológico elegido para el desarrollo del artículo en una propuesta para descolonizar los supuestos científicos que sustentan la investigación privilegiando la autoetonografía como método. En la segunda parte, me centro en el análisis de los planes de curso y las experiencias docentes en el componente focalizado, destacando el papel de la literatura como recurso para una perspectiva descolonial, la cual está en consonancia con la realidad social que se encuentra en los campos de actuación de los estudiantes del Pasantía Supervisada durante graduación y, en parte, después de ella: la escuela pública.Neste artigo, faço uma análise de cunho autoetnográfico sobre minhas experiências de ensino do componente curricular Estágio Supervisionado de Língua Inglesa, observando a transição de uma orientação epistemológica pautada na colonialidade para uma atitude decolonial. Para isso, dividi o artigo em duas seções. Na primeira, discorro sobre a abordagem metodológica eleita para o desenvolvimento do artigo em uma proposta de decolonização dos pressupostos científicos que decalcam a pesquisa ao privilegiar a autoetnografia como método. Na segunda parte, me debruço sobre a análise de planos de ensino e experiências no componente enfocado, destacando o papel da literatura como recurso para uma perspectiva decolonial, que se alinha à realidade social encontrada nos campos de atuação dos estudantes de Estágio Supervisionado durante a graduação e, em parte, depois dela: a escola pública.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2022-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v14i1.29599https://doi.org/10.34624/id.v14i1.29599Indagatio Didactica; Vol 14 No 1 (2022); 49-64Indagatio Didactica; Vol. 14 Núm. 1 (2022); 49-64Indagatio Didactica; Vol. 14 No 1 (2022); 49-64Indagatio Didactica; vol. 14 n.º 1 (2022); 49-641647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29599https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/29599/20494http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota-Pereira, Fernanda2023-09-22T10:19:25Zoai:proa.ua.pt:article/29599Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:32.451013Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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