Consumers´ behaviour towards online grocery shopping

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruivos, Cristina Marie
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/39098
Resumo: The purpose of this article is to examine the ability of the theory of planned behavior - in predicting the online grocery purchasing intentions of Portuguese consumers. The empirical investigation included a sample of 100 people. A main component and two stage cluster analysis methodology was used to identify three well-defined and highly interpretable categories based on attitudes, norms, perceptions from the Theory of planned behaviour (TPB) which were then profiled by demographic and grocery purchasing characteristics. The study's key findings reveal that attitude and perceived behavioral control are the components that have a substantial impact on influencing Portuguese consumers' intention to purchase online groceries.
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spelling Consumers´ behaviour towards online grocery shoppingConsumer behaviourAttitudesIntention theory of planned behaviourOnline grocery shoppingComportamento do consumidorAtitudesTeoria da intenção de comportamento planeadoCompras de mercearia onlineDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoThe purpose of this article is to examine the ability of the theory of planned behavior - in predicting the online grocery purchasing intentions of Portuguese consumers. The empirical investigation included a sample of 100 people. A main component and two stage cluster analysis methodology was used to identify three well-defined and highly interpretable categories based on attitudes, norms, perceptions from the Theory of planned behaviour (TPB) which were then profiled by demographic and grocery purchasing characteristics. The study's key findings reveal that attitude and perceived behavioral control are the components that have a substantial impact on influencing Portuguese consumers' intention to purchase online groceries.O presente estudo tem como objetivo estudar a capacidade da teoria do comportamento planeado - ao prever as intenções de compra de mercearia online dos consumidores portugueses. A investigação empírica incluiu uma amostra de 100 pessoas. Foi utilizada uma componente principal e uma metodologia de análise de agrupamento em duas fases para identificar três categorias bem definidas e altamente interpretáveis baseadas em atitudes, normas, perceções da Teoria do Comportamento Planeado (TPB) que foram depois perfiladas pelas características demográficas e de compra de mercearia.As principais conclusões deste estudo sugerem que a atitude e controlo comportamental percebido são componentes que têm um impacto significativo na intenção dos consumidores portugueses quando realizam compras de mercearias online.Sottomayor, Miguel Jorge de Magalhães Lançós deVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaRuivos, Cristina Marie2022-10-11T09:50:56Z2022-07-112022-042022-07-11T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/39098TID:203068300enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:44:35Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/39098Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:57.196153Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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