Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6139 |
Resumo: | This work focuses on an approach in Science, Technology and Society (STS) and aims to analyze how a thematic pedagogical action on electric discharges contributes to the critical citizen training of students from a public school in the municipality of Capitão Poço, Pará - Amazon Region Brazil. The methodology used was the qualitative research and it follows the presuppositions of the action research with the participation of 18 students of the 9th year of Elementary School. We realized that the research contributed to the students to build knowledge, to change values and to develop a critical attitude towards the problem addressed. |
id |
RCAP_35202edb7520c13e932e33bab1baa3a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/6139 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétricaThis work focuses on an approach in Science, Technology and Society (STS) and aims to analyze how a thematic pedagogical action on electric discharges contributes to the critical citizen training of students from a public school in the municipality of Capitão Poço, Pará - Amazon Region Brazil. The methodology used was the qualitative research and it follows the presuppositions of the action research with the participation of 18 students of the 9th year of Elementary School. We realized that the research contributed to the students to build knowledge, to change values and to develop a critical attitude towards the problem addressed.Este trabajo tiene como enfoque un abordaje en Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS). Su objetivo es analizar cómo una acción pedagógica temática como las descargas eléctricas contribuye a la formación ciudadana crítica, en estudiantes de una escuela pública perteneciente al municipio Capitão Poço, Pará - Región Amazónica de Brasil. La metodología utilizada fue la investigación cualitativa y sigue los presupuestos de la investigación acción con la participación de 18 estudiantes del 9º año de la Enseñanza Fundamental. Se percibe que, la investigación ha contribuido en que estudiantes construyan conocimientos, modifiquen sus valores y tengan una postura crítica ante el problema abordado.Este trabalho tem como enfoque uma abordagem em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e objetivou analisar como uma ação pedagógica temática sobre descargas elétricas contribui para a formação cidadã crítica de estudantes de uma escola pública do município de Capitão Poço, Pará – Região Amazônica do Brasil. A metodologia utilizada foi a pesquisa qualitativa e segue os pressupostos da pesquisa ação com a participação de 18 estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental. Percebemos que a pesquisa contribuiu para os estudantes construírem conhecimentos, para a mudança de valores e para o desenvolvimento de uma postura crítica diante do problema abordado.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-10-14T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i2.6139oai:proa.ua.pt:article/6139Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 93-106Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 93-106Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 93-106Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 93-1061647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6139https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6139https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6139/4531Valente, José Alexandre da SilvaLima, Bruna Samara SousaLima, Nayra Katielly da SilvaSantana, Elisangela BarretoSouza, Jorge Raimundo da TrindadeBrito, Licurgo Peixotoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-05T15:17:18ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica |
title |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica |
spellingShingle |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica Valente, José Alexandre da Silva |
title_short |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica |
title_full |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica |
title_fullStr |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica |
title_full_unstemmed |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica |
title_sort |
Contextualização no ensino de ciências em uma abordagem CTS: curiosidades e o fenômeno das descargas elétrica |
author |
Valente, José Alexandre da Silva |
author_facet |
Valente, José Alexandre da Silva Lima, Bruna Samara Sousa Lima, Nayra Katielly da Silva Santana, Elisangela Barreto Souza, Jorge Raimundo da Trindade Brito, Licurgo Peixoto |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Bruna Samara Sousa Lima, Nayra Katielly da Silva Santana, Elisangela Barreto Souza, Jorge Raimundo da Trindade Brito, Licurgo Peixoto |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, José Alexandre da Silva Lima, Bruna Samara Sousa Lima, Nayra Katielly da Silva Santana, Elisangela Barreto Souza, Jorge Raimundo da Trindade Brito, Licurgo Peixoto |
description |
This work focuses on an approach in Science, Technology and Society (STS) and aims to analyze how a thematic pedagogical action on electric discharges contributes to the critical citizen training of students from a public school in the municipality of Capitão Poço, Pará - Amazon Region Brazil. The methodology used was the qualitative research and it follows the presuppositions of the action research with the participation of 18 students of the 9th year of Elementary School. We realized that the research contributed to the students to build knowledge, to change values and to develop a critical attitude towards the problem addressed. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-14T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6139 oai:proa.ua.pt:article/6139 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6139 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/6139 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6139 https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6139 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/6139/4531 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 2 (2019); 93-106 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 2 (2019); 93-106 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 2 (2019); 93-106 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 2 (2019); 93-106 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301259828592640 |