Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cátia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Menezes, Luís, Ponte, João Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.19/4555
Resumo: In this paper we analyze the learning dynamics of a group of five middle school teachers that took place in a lesson study during the elaboration and analysis of a diagnostic task. Specifically, we aim to analyze the changes that occurred in the teachers’ didactical knowledge, notably in their curriculum knowledge, knowledge of students and in their learning processes, and knowledge of teaching practice. Data were collected by participant observation, with audio recording of the sessions, collection of participants’ written documents, and by making a research journal. The results suggest that the elaboration and analysis of a diagnostic task during the lesson study, through a reflexive process, gave the teachers na opportunity to develop didactical knowledge about curriculum guidelines for the specific content, students’ thinking, tasks, and the role of diferente representations for learning rational numbers. This work also allowed the teachers to change their knowledge about the students and, more specifically, about their real capacity, leading the teachers to value the positive aspects of their students’ solutions and not only attend to their difficulties.
id RCAP_37eaf13400b72a127a16fdf7da926e26
oai_identifier_str oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4555
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professoresDiscussões coletivasProfessor de MatemáticaPráticas e conhecimento didáticoÁlgebraIn this paper we analyze the learning dynamics of a group of five middle school teachers that took place in a lesson study during the elaboration and analysis of a diagnostic task. Specifically, we aim to analyze the changes that occurred in the teachers’ didactical knowledge, notably in their curriculum knowledge, knowledge of students and in their learning processes, and knowledge of teaching practice. Data were collected by participant observation, with audio recording of the sessions, collection of participants’ written documents, and by making a research journal. The results suggest that the elaboration and analysis of a diagnostic task during the lesson study, through a reflexive process, gave the teachers na opportunity to develop didactical knowledge about curriculum guidelines for the specific content, students’ thinking, tasks, and the role of diferente representations for learning rational numbers. This work also allowed the teachers to change their knowledge about the students and, more specifically, about their real capacity, leading the teachers to value the positive aspects of their students’ solutions and not only attend to their difficulties.Associação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaMenezes, LuísPonte, João Pedro2017-04-11T12:51:33Z2017-042017-04-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/4555porRodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2017). Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 82-98). Viseu: APM.978-972-8768-67-6info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:20Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4555Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:07.931147Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
title Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
spellingShingle Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
Rodrigues, Cátia
Discussões coletivas
Professor de Matemática
Práticas e conhecimento didático
Álgebra
title_short Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
title_full Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
title_fullStr Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
title_full_unstemmed Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
title_sort Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
author Rodrigues, Cátia
author_facet Rodrigues, Cátia
Menezes, Luís
Ponte, João Pedro
author_role author
author2 Menezes, Luís
Ponte, João Pedro
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cátia
Menezes, Luís
Ponte, João Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Discussões coletivas
Professor de Matemática
Práticas e conhecimento didático
Álgebra
topic Discussões coletivas
Professor de Matemática
Práticas e conhecimento didático
Álgebra
description In this paper we analyze the learning dynamics of a group of five middle school teachers that took place in a lesson study during the elaboration and analysis of a diagnostic task. Specifically, we aim to analyze the changes that occurred in the teachers’ didactical knowledge, notably in their curriculum knowledge, knowledge of students and in their learning processes, and knowledge of teaching practice. Data were collected by participant observation, with audio recording of the sessions, collection of participants’ written documents, and by making a research journal. The results suggest that the elaboration and analysis of a diagnostic task during the lesson study, through a reflexive process, gave the teachers na opportunity to develop didactical knowledge about curriculum guidelines for the specific content, students’ thinking, tasks, and the role of diferente representations for learning rational numbers. This work also allowed the teachers to change their knowledge about the students and, more specifically, about their real capacity, leading the teachers to value the positive aspects of their students’ solutions and not only attend to their difficulties.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-11T12:51:33Z
2017-04
2017-04-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.19/4555
url http://hdl.handle.net/10400.19/4555
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Rodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2017). Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 82-98). Viseu: APM.
978-972-8768-67-6
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Associação de Professores de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130899876413440