Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.19/4555 |
Resumo: | In this paper we analyze the learning dynamics of a group of five middle school teachers that took place in a lesson study during the elaboration and analysis of a diagnostic task. Specifically, we aim to analyze the changes that occurred in the teachers’ didactical knowledge, notably in their curriculum knowledge, knowledge of students and in their learning processes, and knowledge of teaching practice. Data were collected by participant observation, with audio recording of the sessions, collection of participants’ written documents, and by making a research journal. The results suggest that the elaboration and analysis of a diagnostic task during the lesson study, through a reflexive process, gave the teachers na opportunity to develop didactical knowledge about curriculum guidelines for the specific content, students’ thinking, tasks, and the role of diferente representations for learning rational numbers. This work also allowed the teachers to change their knowledge about the students and, more specifically, about their real capacity, leading the teachers to value the positive aspects of their students’ solutions and not only attend to their difficulties. |
id |
RCAP_37eaf13400b72a127a16fdf7da926e26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4555 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professoresDiscussões coletivasProfessor de MatemáticaPráticas e conhecimento didáticoÁlgebraIn this paper we analyze the learning dynamics of a group of five middle school teachers that took place in a lesson study during the elaboration and analysis of a diagnostic task. Specifically, we aim to analyze the changes that occurred in the teachers’ didactical knowledge, notably in their curriculum knowledge, knowledge of students and in their learning processes, and knowledge of teaching practice. Data were collected by participant observation, with audio recording of the sessions, collection of participants’ written documents, and by making a research journal. The results suggest that the elaboration and analysis of a diagnostic task during the lesson study, through a reflexive process, gave the teachers na opportunity to develop didactical knowledge about curriculum guidelines for the specific content, students’ thinking, tasks, and the role of diferente representations for learning rational numbers. This work also allowed the teachers to change their knowledge about the students and, more specifically, about their real capacity, leading the teachers to value the positive aspects of their students’ solutions and not only attend to their difficulties.Associação de Professores de MatemáticaRepositório Científico do Instituto Politécnico de ViseuRodrigues, CátiaMenezes, LuísPonte, João Pedro2017-04-11T12:51:33Z2017-042017-04-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.19/4555porRodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2017). Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 82-98). Viseu: APM.978-972-8768-67-6info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T15:27:20Zoai:repositorio.ipv.pt:10400.19/4555Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:43:07.931147Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores |
title |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores |
spellingShingle |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores Rodrigues, Cátia Discussões coletivas Professor de Matemática Práticas e conhecimento didático Álgebra |
title_short |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores |
title_full |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores |
title_fullStr |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores |
title_full_unstemmed |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores |
title_sort |
Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores |
author |
Rodrigues, Cátia |
author_facet |
Rodrigues, Cátia Menezes, Luís Ponte, João Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Menezes, Luís Ponte, João Pedro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Viseu |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cátia Menezes, Luís Ponte, João Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discussões coletivas Professor de Matemática Práticas e conhecimento didático Álgebra |
topic |
Discussões coletivas Professor de Matemática Práticas e conhecimento didático Álgebra |
description |
In this paper we analyze the learning dynamics of a group of five middle school teachers that took place in a lesson study during the elaboration and analysis of a diagnostic task. Specifically, we aim to analyze the changes that occurred in the teachers’ didactical knowledge, notably in their curriculum knowledge, knowledge of students and in their learning processes, and knowledge of teaching practice. Data were collected by participant observation, with audio recording of the sessions, collection of participants’ written documents, and by making a research journal. The results suggest that the elaboration and analysis of a diagnostic task during the lesson study, through a reflexive process, gave the teachers na opportunity to develop didactical knowledge about curriculum guidelines for the specific content, students’ thinking, tasks, and the role of diferente representations for learning rational numbers. This work also allowed the teachers to change their knowledge about the students and, more specifically, about their real capacity, leading the teachers to value the positive aspects of their students’ solutions and not only attend to their difficulties. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-11T12:51:33Z 2017-04 2017-04-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.19/4555 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.19/4555 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Rodrigues, C., Menezes, L., & Ponte, J. P. (2017). Práticas de condução de discussões matemáticas: Os casos de dois professores. In L. Menezes, A. Ribeiro, H. Gomes, A. P. Martins, F. Tavares, & H. Pinto (Eds.), Atas do XXVIII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 82-98). Viseu: APM. 978-972-8768-67-6 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Professores de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130899876413440 |