Using sentiment analysis to predict Amazon ratings : a comparative study using dictionaries approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim, Inês Bettencourt Martins
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/43609
Resumo: This dissertation delves into the domain of sentiment analysis, a computational approach to detect and extract human sentiments from textual data. With the ever-increasing growth of online textual content, especially in the form of reviews, the need to accurately determine customer sentiment has never been more imperative. To explore the efficacy of lexicon-based sentiment analysis models, this study implements 9 models: VADER, TextBlob, NRC Lexicon, SentiWordNet, Pattern, AFINN, Opinion Lexicon, LabMT, and ANEW. These models are tested on an Amazon reviews dataset, which is uniquely accompanied by a rating system in which the accuracy of the sentiment extraction can be assessed. The study then further delves into a comparative analysis, collecting the performance of these models to discern their strengths, weaknesses, and overall utility.
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spelling Using sentiment analysis to predict Amazon ratings : a comparative study using dictionaries approachesSentiment analysisDictionary approachReviewsRatingsAmazonComparisonSentimentoDicionárioAvaliaçõesClassificaçõesComparaçãoDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoThis dissertation delves into the domain of sentiment analysis, a computational approach to detect and extract human sentiments from textual data. With the ever-increasing growth of online textual content, especially in the form of reviews, the need to accurately determine customer sentiment has never been more imperative. To explore the efficacy of lexicon-based sentiment analysis models, this study implements 9 models: VADER, TextBlob, NRC Lexicon, SentiWordNet, Pattern, AFINN, Opinion Lexicon, LabMT, and ANEW. These models are tested on an Amazon reviews dataset, which is uniquely accompanied by a rating system in which the accuracy of the sentiment extraction can be assessed. The study then further delves into a comparative analysis, collecting the performance of these models to discern their strengths, weaknesses, and overall utility.Esta dissertação aborda o tema de Sentiment Analysis, uma técnica que permite detetar e extrair sentimentos humanos a partir de texto. Com o crescimento exponencial de dados sob a forma de texto online, particularmente nas avaliações dos consumidores, a necessidade de determinar com precisão os sentimentos destes nunca foi tão imperativo. Esta técnica é essencial para converter os dados textuais em informação que pode ser efetivamente utilizada. Para explorar a eficácia dos modelos de Sentiment Analysis na categoria de abordagem por Dicionário, este estudo implementa nove modelos: VADER, TextBlob, NRC Lexicon, SentiWordNet, Pattern, AFINN, Opinion Lexicon, LabMT e ANEW. Estes modelos são testados numa base de dados que contém avaliações da Amazon e classificações através das quais a precisão da extração de sentimento pode ser avaliada. O estudo aprofunda-se numa análise comparativa, avaliando o desempenho destes modelos para identificar os seus pontos fortes, fracos e a sua utilidade.Alves, Paulo Alexandre PimentaVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaAmorim, Inês Bettencourt Martins2024-01-16T16:14:12Z2023-10-312023-092023-10-31T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/43609TID:203439147enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-23T01:43:36Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/43609Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:56:28.285252Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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