O contributo de Pedro Perpinhão para a elaboração da Ratio Studiorum da Companhia de Jesus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Toipa, Helena Costa
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/mathesis.2009.5167
Resumo: The Jesuit priest Pedro Perpinhão performed an important teaching activity in Portugal, in the 16th century. Considering his pedagogic performance, he was invited, by a companion, to put it on writing. He wrote, then, the opuscule De ratione liberorum instituendorum litteris Graecis et Latinis. The information contained on that small literary work should be used on the composition of the official pedagogic code of the Jesuits, the Ratio Studiorum.. This article aims to show some of the similarities between the two texts.
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spelling O contributo de Pedro Perpinhão para a elaboração da Ratio Studiorum da Companhia de JesusThe Jesuit priest Pedro Perpinhão performed an important teaching activity in Portugal, in the 16th century. Considering his pedagogic performance, he was invited, by a companion, to put it on writing. He wrote, then, the opuscule De ratione liberorum instituendorum litteris Graecis et Latinis. The information contained on that small literary work should be used on the composition of the official pedagogic code of the Jesuits, the Ratio Studiorum.. This article aims to show some of the similarities between the two texts.O padre jesuíta Pedro Perpinhão desempenhou, em Portugal, actividade docente relevante, em meados do século XVI. Considerando a sua prática pedagógica, foi convidado por um antigo companheiro a sistematizá-la, em texto. Perpinhão redigiu, então, um opúsculo, De ratione liberorum instituendorum litteris Graecis et Latinis, cuja informação seria, depois, utilizada na elaboração do código pedagógico oficial dos jesuítas, a Ratio Studiorum. Este artigo pretende mostrar semelhanças entre os dois textos.Universidade Católica Portuguesa2009-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/mathesis.2009.5167oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/5167Máthesis; n. 18 (2009); 47-790872-021510.34632/mathesis.2009.n18reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/5167https://doi.org/10.34632/mathesis.2009.5167https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/5167/5044Direitos de Autor (c) 2009 Helena Costa Toipahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessToipa, Helena Costa2022-09-22T16:37:26Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/5167Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:00:42.135804Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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